Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Johanne Sandvig, død i Ålesund 15. juni 1909


Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Er det mulig å få vite om det står noen opplysninger om barna til Johanne Sandvig i skifteprotokollen? Johanne dør i Ålesund 15. juni 1909? Hun skal være født ca 1824 i Borgund.

 

Jeg er spesielt interessert i datteren Johanne Petrine, f. 23. februar 1862 i Ålesund da jeg ikke finner noen opplysninger om henne etter 1900-tellingen.

 

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datter (tvilling) Johanne Petrine giftet seg i Molde i 1881 med Olsen og fikk 3 barn

 

Datteren Johanne Petrine giftet seg med Truls Olsen og fikk så vidt jeg vet fem barn. Jeg har opplysninger om disse, men jeg finner ikke noen om Johanne Petrine etter 1900 tellingen så jeg lurer på om det står noen opplysninger i forbindelse med dødsfallet til moren.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f01501&gardpostnr=91&personpostnr=1593#nedre

 

Tre av barna til Johanne Petrine reiste til USA, (Anna, Osvald og Erling) datteren Johanne Lovise ble i Ålesund og sønnen Johan Buratti flyttet til Oslo.

 

Om noen vet hvor det ble av Johanne Petrine setter jeg stor pris på en tilbakemelding.

 

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Slekt - Johanne Sandvig f 1824 i Borgund - Mottatt fra satrondheim:

 

Sak nr.13/28056.

 

Takk for henvendelsen.

 

Man finner skiftet etter Johanna Sandvig i skifteutlodningsprotokoll for Ålesund byfogd nr.3A03 (1912-24) på fol.1a-b. Her oppgis dessverre ingen arvinger, fordi boet var fallitt. Men det oppgis at boet ble registrert den 19.juli 1909, og dermed var det en grei sak å finne boet igjen i Ålesunds registreringsprotokoll nr.3C04 (1908-1915) på fol.42b og utover. Her finner man at datteren Johanna var gift med Truls Olsen og var bosatt i Seattle i Amerika (i staten Washington).

 

Man finner også en stor bunke med skiftebilag i Ålesunds skiftedokumenter, pakke nr.3Fa03 (1912), da skiftet ble sluttet 28.mars 1912. Jeg har ikke hatt tid til å gå gjennom alle disse, men det er en sjanse for at man kan finne brev fra Johanna Olsen eller hennes mann i Seattle, og dermed få deres nøyaktige adresse. Gi beskjed om dette er av interesse, så skal vi sjekke dette. Kopier kan eventuelt skaffes, om det er av interesse.

 

Med hilsen

Kåre Hasselberg, e.f.

______________________________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Takk for det Roar.

 

Jeg har i etterkant av det første innlegget mitt funnet ut at datteren Johanne Petrine (som er min samboers tippoldemor) dør 20.04.1915 i Poulsbo, Seattle, Washington, USA. Hun har da giftet seg på nytt i 1912 med Edmund Wallberg.

 

Hanne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt forvirrende at mor og datter heter Johanne  begge to. Spurte egentlig etter opplysninger fra dødsfallet til moren for om mulig å finne ut hvor datteren hadde blitt av :)

Endret av Hanne Johnsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.