Gå til innhold
Arkivverket

Hvilke kirkesogn hører til Numedal og Namdalen?


Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Jeg har noen slektninger som en gang i tida flyttet til Numedal eller Namdalen ca. 1830. Det er veldig vanskelig å tyde det presten har skrevet i kirkeboka. Har fått tydehjelp her på forumet, uten å komme videre. Jeg kan kanskje komme nærmere løsningen dersom jeg kan lete gjennom kirkebøkene for de aktuelle kirkesognene. Men for å begrense søket noe, trenger jeg å vite hvilke kirkesogn jeg må lete gjennom. (Vet at jeg kan lete etter en person som døde i den perioden de bodde i Numedal eller Namdalen.

Noen lokalkjente som kan hjelpe meg med liste over aktuelle kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namdalen tilhørte Grong prestegjeld og benyttet kirkene/kapellene på Trones, Røyrvik og Harran. Kirkesognene har alltid vært i endring, så svaret på spørsmålet vil også avhenge av hviket tidsrom som er det aktuelle. Se: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utflyttingen til 22 personer fra Tolga til Namdalen (som Oddbjørg tidligere har lagt ut tema om):

Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 4 (1815-1836), Utflyttede 1818-1829, side 289.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-192

 

På side 289 er det nr. 15 og 16 (Peder Olsen Vergaaen og kone) og så fortsetter listen på neste side med nummer 16 til og med nr. 24.

 

Jeg tror ikke presten har ment Numedal, men det er slik han skriver Namdalen.

 

Om du ser på nr. 21 Amund Olsen og nr. 22 Kirsti Pedersdatter datter nr. 24 Marit (2 år) i det samme følget, kan du finne igjen henne i Fosnes prestegjeld i 1865: http://digitalarkive...3&merk=503#ovre

 

På side 289 står det at nr. 1 og 2, Haagen Olsen Svarthaug og hustru Olava Svendsdatter og deres åtte barn flytter til Fosnes prestegjeld i (samme skrivemåte på stedsnavn). Fosnes prestegjeld ligger i Namdalen.

 

Soknehistorikk Nord-Trøndelag: http://www.arkivverk...Nord-Troendelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke umulig om du skriver navn og år på de du leter etter, så er det noen som driver med Numedal eller Namdalen som kanskje kjenner dem igjen,

Namdalen kan godt være alle steder nord for Snåsa, det vil si ut mot kysten og innlandet. Grong og Fosnes er nevnt, men det kan også bety Overhalla, Høylandet osv. og det vil vel avhenge av presten hva han mente inngikk i Namdalen. Jeg har sett flere ganger at de skrev Numedal og ment Namdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lierne, Grong, Overhalla, Namsos, Klinga, Fosnes, Kolvereid, Nærøy, Vikna, Leka. Kanskje til nød også deler av Beistad og Flatanger. Namdalen = halve Nord- Tøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har kommet med svar. Ut i fra svarene ser det ut som om i dette tilfellet så er det Namdalen som er det riktige. Krysser fingrene og håper jeg finner deres innflytting. Og eventuelt deres utflytting. For de var ikke borte så veldig mange år. I 1832 blir deres sønn Anders født i Tolga (Os). Nok en gang tusen takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.