Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blev det av Anna Othilie Nilsine Evensen?


leif Stensland
 Del

Recommended Posts

Hun var født i Horten 22.7.1867 og giftet seg med Theodor Anshelm Tønnesen 28.9.1889 i Horten kirke. Theodor omkom på hvalfangst på Finnmarken 1.7.1900. Anna hadde 4 barn som ble bortsatt etter Theodor døde. I folketellingen 1910 bodde Anna Tønnesen i Horten og ærnerte seg med å ta inn logerende. Vi antar at hun døde i Horten men det har ikke vært mulig å finne ut av dette. Nå er jo kirkebøkene ikke tilgjengelig etter 1930. I nabokommunen Borre ikke kirkebøker etter 1920. Noen som har et godt råd? VH Skoppum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna brukte visst også sitt pikenavn Evensen noen ganger. Men i folketellinga 1910 er hun oppført som Anna Tønnesen. Vi har gått gjennom alle dødsprotokoller i Horten fra 1910 og så langt som de finnes digitalisert. I fall hun levde lenger har vi ikke noe søkemuligheter her i Horten.

Har også sett om det skulle finnes noe i Family Search, men så da har vi møtt veggen. VH Skoppum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hva med barnas konfirmasjon og vielse ?

 

Står der noe der ?

 

Er det mulig at hun kan ha vært fadder for barnebarn ?

 

Har du prøvd arkivet i Vestfold , om de kan hjelpe deg ?

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere søketips:

- Spør kirkevergen i Horten

- Sjekk om lokalavisen har digitalt arkiv som er indeksert (søkbart), da kan du eventuelt finne dødsannonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna hadde ikke kontakt med noen av sine barn etter Theodor døde.To barn ble bortsatt i Horten og en i Oslo men ingen visste noe om moren sin. Kirkevergen har ikke noe og Gjengangeren er ikke indeksert. Har ikke funnet spor etter folketellingen 1910. Har ikke forsøkt Vestfoldarkivet. VH Skoppum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Takk for engasjementet. Anna ga bort eller ble fratatt sine barn på begynnelsen av 1900-tallet - dvs. etter folketellingen i 1900

De tre yngste barna ble konfirmert i Skiptvedt, men som Leif sier, så virker det ikke som om barna hadde kontakt med sin mor etter at de ble skilt fra henne. Da de ble eldre bodde Alf og Einar hos besteforeldrene på Tveten i Borre

 

Jeg har hatt kontakt med Borre og Horten (felles mailadresse) kirke, men de kan ikke finne henne i Borre i hvert fall. Jeg har også vært i kontakt med Vestfoldarkivet, men de ba meg sjekke med IKA-Kongsberg i tilfelle hun har vært registrert på "fattigkassa". Venter på svar fra dem.

 

Det kan være mulig at hun jeg var i kontakt med vedr. info fra Borre har oversett at Anna bodde i Horten, men det vet jeg ikke.

 

Med vennlig hilsen

Synøve Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Da har jeg fått svar fra IKA-Kongsberg og de skriver følgende:

 

"Dette ga oss et lite problem. Arkivet til Horten kommune har vært på flyttefot en tid. Vi har sett hos oss. Det er ikke registrert oversikt over understøttede etter 1900 i Horten kommune. I følge lister over ting som er pakket skal det være en oversikt som begynner i 1920, men den er ikke å finne. Perioden 1900-20 er trolig tapt?

 

I alle fall, jeg fant nr.536 enke Anna Tønnesen f.1868 med bopel Horten. Hun har fått kr.15,- pr. måned i årene 1900 og 1901. Det er skrevet svakt med blyant at hun var enke etter maskinist Tønnesen. Barna var: Alf 1888, Einar 1890, Steen 1892 og Signe 1895."

 

Så da får jeg forsøke andre muligheter.

 

Mvh. Synøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.