Gå til innhold
Arkivverket

Kopiering av gamle svart/kvitt-negativer


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Hei! Ligger en del gamle svart/kvitt-negativer og slenger, og er det noen som vet om det går an å scanne slike gamle negativer uten å måtte oppsøke fotoforretninger?

 

Mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar, det finnes negativ scannere priser fra kr.500 til noen tusen. se link http://www.kelkoo.no...iv-scanner.html

 

Tusen takk Tom! Bare lurer litt på om det finnes muligheter på den gamle scanneren jeg har, som er en gammel Mustek BearPaw som drar på årene, men syns den fremdeles funker helt greit til mitt behov.

Men spørs om teknologien har løpt fra den?

 

Ser at du har kommet med eksempler etter at jeg svarte Tom, og det var slikt jeg var ute etter ja.

 

Vet jo ikke om det er noe å ha, men hadde jo vært litt artig å prøvd å få fram i lyset hva som finnes på gamle negativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til den skriveren du nevner, den jeg har brukt i mitt expl. er en HP Deskjet F2420, kjøpt hos Clas Olsson for 500,- for 3 år siden.

Tusen takk, da skal jeg sjå litt på det! Mulig det finnes tilleggsprogram tll den jeg har også som kan lastes ned? Det var i hvertfall driver å laste ned da det ble skiftet PC for noen år siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein slik skanner som den til høgre på dette biletet. Dette har fungert greit, men det er eit problem at støv eller rusk på filmen kjem med på dei skanna bileta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Epson Perfection V700PHOTO kan det.

Alkurat nå har Claes Ohlson en slik maskin til ca 999,- kroner.

Jan

 

Det tviler jeg på siden V700 koster over 4000,- normalt.

Har selv en Epson V600, den koster rundt 2000,- men er verdt hver krone sammenliknet med billigskannere til noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asbjørn, du har helt rett. Det var ikke Epson jeg mente var å få hos Claes Ohlson.

Den som finnes hos CO er en liten specialmaskin for digitalisering av slides og negativer.

Hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeller de små maskinene for digitalisering av slides og negativer så bruker de samme type sensor som fotoapparat. De første som kom var ikke brukbare til noe. CO tok tilbake sin for ett par år siden etter jag hadde klaget ;-) De som er på markedet nå er bedre. Men en sensor på 5 megapixler gir ikke noe som kan brukes til annet enn å vise på dataskjerm. Det jeg gjør er å bruke en slik for å skape en oversikt som jeg kan sende til eventuelle interesserte, om det er noe som skall brukes, gå til en fotoforretning som har utstyr som gir bedre oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svarer seg å kjøpe en av god kvalitet. Resultatet blir mye bedre og du får også programvare med som fjerner støv og andre uhumskheter og retter opp falming. Både Epson og Canon har god skannere! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Epson Perfection V750 PRO. Den kan gjøre en slik jobb, scanner 4 lengder med negativer i en sleng, en bunke slides også uten å måtte ta dem ut av innpakningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.