Gå til innhold
Arkivverket

Hva står i presten Blancks selvbiografi?


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

I Ministerialbok for Nes 1707 - 1759 (Buskerud) har presten Blanck skrevet et "Testamente" på side 123. Jeg er veldig nysgjerrig på hva han hadde å si om seg selv og sitt liv, men sliter med å forstå. Kan noen hjelpe meg?

 

Jeg tror han skriver:

 

" Født af ærlige foreldre paa Øreland 4 1/2 mil fra Thrund: ... Fader hr: Peder Mortensen Blanck: sogneprest (?) ...., min moder Ellouis Andersdatter: Anno 1669 den 18 Augusti, og som min ... ... fra i unge aar 5 aar ... ... ... i .... informerit til Anno 1677 ..."

 

Jeg forstår det som han skriver om skolegang i Trondheim hvor han "frequenterede i 3 aar" og at det så var nødvendig å reise hjem igjen til hans mor. Ble han undervist privat? Han kommer så i skole i Trondheim igjen i 2 år.

 

Dør hans mor i 1684?

 

Han reiser til København 30. mai 1689 og tar eksamen der. Så følger diverse på latin.. Philosophicum et iterum Anno 1691 3 Nov:

 

Hederlige studenters ...?

 

Han nevner:

Cosmo Bornemann og Johanne (?) Bertholino.

Nobilissimus Wil.... Wormerium, cujas concenti Anno

Bergens domkirke fredag 18. august 1693.

"Skibet Lindormen" og

"Frankerige".

 

Kan noen hjelpe meg å få litt mer sammenheng i dette? På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lene Benedicte ( Fint etternavn du har, forresten ! :rolleyes: )

 

Jeg kan gjøre et forsøk, men det blir noe mangelfullt, og det er ikke lett å følge tråden hele veien. Det er jo en blanding av norsk og latin, og teksten helt til høyre på siden er borte.

Regner med at det er folk her på forumet som kan korrigere !

 

Kjell.

 

Here we go:

 

Testamente om gud kallede mig

døden er alle viss, tiden uviss

 

...jeg fød af ærlige forældre paa Øreland 4 1/2 mil fra Thrundh.....fader Hr. Peder Mortensen Blanck sognepræst sammestetz, min moder Ellois (?) Andersdatter Anno 1669 d. 18 Augusti, og som min Sl (=salige) fader døde mig fra i unge aar 5 Aar gl blev jeg 5te Aar med (?) en privat praeceptor (=lærer) i huset informerit til anno 1677 da jeg i mit alders 7 kom til Trundh. skole hvor jeg frequenterede i 3 Aar og formedelst (?) Thrundhiembs ulycke med Ildebrand nøddis min Moder at tage hiem igjen og holt hus privat praceptor paa ny 2 aar for mig kom saa i skole igjen paa ny i Thrundh. og blev der i 7 Aar og imidlertid døde min Sl. Moder anno 1684:| og bleve jeg public (?) dimitterit af Thrundhiembs skole ex clarissimo Rectore Mao: Sin Hoffis Longf (?) Anno 1689 i mit alders 20 Aar. Samme Aar d. 30 May kom jeg til Kiøbenhafn og efter udstandne examina af de Høilærde antaget og in.... (?) blant de Hæderlige Studenters tall 29 July a Nobilis Rectore,Cosmo Bornemanno juris utriusque (?) Doctore etegi (?) praeceptorem datum (?) Nobllissimum Wilhelmum Wormium. cujus concentu anno ut (?) examen sustinui: Philosophicum et iterum anno 1691 d. 3. Nov. The(olo)gicum praxide Blato Cassenio, cum Collega suo Doct. Massio, Notario D... (?) Johanne Bartholino, anno 1692 Norvagia sum profectus et quid Bergis ubi conditionem ad puer ufor (?) mandos apud pastorem a...(?) Nomine Petrus Diurhuus :| accipi, og bleve jeg hos samme prest til aaret efter anno 1693 da jeg blev kallet af de deputerede ved Hands Kongel. Majes. general Commissariat, for skib... (?) med deris ordre i Bergen Comerci Rund ThoMøhlen, og blev ordinerit i Bergens Domkirke... fredag d 18 Augusti 1693 udi min alder 24 aar paa min fødselsdag. Begaf mig saa til Kiøbenhafn min tieneste at opvarte. Kom saa først af de høie Herrers (?) befaling paa en første Reise til England, skibet Gyllenløve f(ørt) af Ritz Capit. Commandeur, og efter at vi kom hiem kom ..... (?) og med skibet Lindormen at convoijere våre (?) koffardiskibe til B(re)ton af Frankerige, Commandeur Just Juul, og i midten på hiemfarten (?) blev 2de haarde Actioner med de Engelsh for Wingelen (?) Gyld (?) hvor vi misted 25 mand død og en 30 Quarter dog beholt uf..... (?) Hvil... Ano 1695 d. 30 og 31 May kom saa hiem i Junio efter ha beføiet mange formue (?).......... i Danmark (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell - fint etternavn du har også :))

 

Tusen hjertelig takk for tolkningen - det var virkelig spennende lesning!

 

Vennlig hilsen

Lene Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Jeg vil bare hente fram denne tråden fra glemselen. Tenkte den kan være morsom å se for alle, men spesielt dersom noen har presten Blanck i sitt slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.