Gå til innhold
Arkivverket

Hva vet vi om Amund Bastesen Foldesø, Askøy, Hordaland ca 1667-1741?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved manntallet i 1701 finner jeg oppsitter Aamund Bastesen 34 år gammel med sønn Niels på 4 år på gården Foldesø.

 

Mellom 1720 og 1730 finner jeg ham flere ganger som fadder ved barnedåp i Domkirken i Bergen hvor foreldrene fortrinnsvis var fra Foldesø. Han ble gravlagt på Foldesø 26.09.1741.

 

 

Det er dessverre ikke noe skifte etter ham, og jeg vet ikke hvem han var gift med eller vilke andre barn han hadde enn sønnen Niels som var født omlag 1697.

 

Jeg har en mistanke om at Johannes Amundsen født ca1707 og som bodde på Kleppe også var hans sønn. Ved første vielsen til Johannes i 1734 skrives han fra Foldesø.

 

Er der noen som har vært borti dene A(a)mund Bastesen og som kan fortelle med litt mer om ham?

 

 

 

Redigert kl.16.47

 

Jeg finner en Ole Aamundsen Follesø som giftet seg i Domkirken 19.07.1739 med Helge Asbjørnsdtr. Den samme Ole var faddere til Johannes Aamundsens barn. Jeg vil derfor tro at de er brødre. Ole er nevnt i militærmanntallet for Radøy 1738, han er da 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tingboka for Nordhordaland finner jeg denne drengen nevnt i 1677:

 

"En dreng Ved Nafn Aamund Bessesen mftte och sagde sig iche endnu at hafue Veret til Altars, forClarede: at hand fuldte Sergianten och dend dfde Soldat Peder Schonning, och bar tfyet fra Lille Oxe til Stor Oxe da nu deruegs Slog Sergianten Soldaten med hans blotte degen ofr hoffuedet It Slag, da hfrde hand en af dennem sige, schal Jeg troe Jeg er saadan KunteMichel, at du schalt Commandere mig, men huilchen af dem der talte ordene, Wiste hand iche. Siden sagde hand at det var Soldaten som talde ordene."

 

Hjelper vel ikke så mye på ditt spørsmål, men alle bekker små....

 

Tingmøte Rådstuen i Bergen, 03-04-1677. Sak nr. 4 i tingboka NORDHORDALAND 1677 (nr. 16)

 

 

Dessverre ser det ut til at Askøy ikke kom med i manntallene 1664-66, så ingen hjelp å få der - se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete og takk for innlegget ditt. Aamund var 34 år i 1701 vilket skulle antyde at han var født rundt 1667. Om dette er samme mann som skrives som Bessesen i 1677 er vel kanskje ikke så lett å få bekreftet. Dessverre er der en del huller når det gjelder informasjon om deler av Domkirkesognet, både ved prestemanntallet i 1664-66 men også ved 1701 tellingen . Jeg får ta tingbøkene for meg å se om jeg kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at det mangler en del kilder, dessverre.

 

Enig at det blir vanskelig å si om gutten nevnt i tingboka er den du leter etter, men aldersmessig kan han passe - han er i alle fall ukonfirmert i 1677.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok en god ide, men det tror jeg skal få vente til i morgen. Jeg trenger utvilt øyne for å lete i de kildene. Men takk for henvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta tingbøkene for meg å se om jeg kan finne noe der.

 

Du søker enkelt i alle tingbøkene for Nordhordaland her - Tingbokprosjektet - men det visste du kanskje. De samme tingbøkene ligger også her på DA, men da må man søke i én og én protokoll - under Tingbokprosjektet kan man søke i alle samtidig.

 

Det er på siden Dokumentprosjektet man bl.a. finner tingbøker og andre kjekke kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.