Gå til innhold
Arkivverket

Finnemarka,Gjøslien eller Olla?


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Jeg har endelig funnet Kristen Nilsen død. På gravminner er det oppført at han ble begravet 16/10 -1917 på Sjåastad i Lier og at bostedet var Olla. Problemet er at jeg kan ikke finne han i kirkeboka ,har sett i alle fra Lier og også Modum.

Jag finner han i dødsfallprotokollen, der er det oppgitt at han døde i Finnemarka,Gjøslien og at han var forpleiet av sønnen Nils Kristensen.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/55506/10/?size=full&mode=0

 

Sønnen Nils Kristensen har jeg trodd bodde under Opsal ved Sørsdal. Hans datter,Anna Karoline, får et barn i 1917, se nr. 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=52537&idx_id=52537&uid=ny&idx_side=-38

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10311202230038.jpg

 

Er det noen der ute som kan forklare hvor disse personene bodde,er litt forvirret nå.

 

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger bare ut riktig lenke:

Buskerud fylke, Lier lensmann, Dødsfallsprotokoll (SAKO/A-507/H/Ha/L0004), 1917-1921, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/55506/13/

(nr. 131)

 

Sønnen har kanskje betalt for privat forpleining for faren hos noen andre?

 

 

Takk for at du la inn rett side fra dødsfallprotokollen, vet ikke hva jeg har surra med. Mener det står at han er : "forpleiet av sønnen" trodde det betydde at han bodde hos sønnen.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

har du sett etter i Modums kirkebøker? Finnemarka ligger i flere kommune, inkl. Lier og Modum.

 

mvh. Astrid, som tydeligvis ikke leste det 1. innnlegget godt nok..... Sorry - du hadde jo sett i Modum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036475008304

Her er vel familien i 1910. Det står i Dødsfallprotokollen at sønnen bodde på Gjøslia i Modum (de to andre sønnene hadde tydeligvis emigrert), og det er vel ikke helt utenkelig at de flyttet?? Ikke så veldig langt, heller, og de kan ha bodd der bare en kort periode, f.eks. Jeg vet utifra egen erfaring, at plassene/gårdene i Finnemarka ofte "gikk om hverandre" i kirkebøkene for Lier og Modum,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid.

Jeg har mye om familien ,men har manglet dødsfallet til Kristen. På gravminner er O/Ølla oppgitt som bosted og det er jo samme sted som de bodde i 1910. Kan det være som Anne-lise foreslår ,at sønnen betalte for faren på Gjøslien ? Familien flyttet tl Røyken ca. 1918.

Men hvor er Kristen innført som død??????????????

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

det mest logiske ville vært at Kristen var innført som død i Modum eller Lier, men der er´n ikke, tydeligvis. Jeg tror at familien kan ha bodd en kortere periode på Gjøslia/Gjøslien/Jøslia og siterer nå fra Finnemarka II, red. Bjarne Røgeberg, under kap. Jøslia, fra arilds tid (side 61): "Etter 1914 har det så vidt vites ikke vært fastboende og dyrkere av hverken Vestre eller Østre Jøslia. Noen år fremover holdt skogsarbeiderne til der for kortere og lengre tid, men etter 1920-21 ble eiendommene liggende øde. Skogeieren, som nå var A/S Børresen, lot husene stå åpne til bruk for jegere og andre skogsvandrere."

Husene på Jøslia ble revet omkring 1925.

 

Ser fra 1910-tellingen at sønnen hans var gruvearbeider, og da kan han f.eks. ha arbeidet en periode ved Magnesitt-gruvene i Modum.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det står "Olla" som bosted i gravminner/Sjåstad, var det sikkert der Kristen bodde/var registrert. Han var vel på besøk hos sønnen da han ble syk og døde (sønnen pleide ham), og Nils hadde nok et "korttidsopphold" på Gjøslia, mulig i jobbsammenheng jfr. over (du skriver at familien flyttet til Røyken ca. 1918). Av en eller annen grunn finner vi ikke dødsfallet i de aktuelle kirkebøkene, noe som kan skyldes at han døde på en "midlertidig" adresse, og i en annen kommune, men det viktigste er at du fant ham i dødsfallprotokollen.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.