Gå til innhold
Arkivverket

Tollef Kvisgård i Snertingdalen (nå i Gjøvik komunne) hans segl fra 1627 (?)


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Tollef Kvisgård var gardbruker på Kvisgård i Snertingdalen (som nå hører til Gjøvik kommune) på begynnelsen av 1600-tallet. Han er oppført i skattelister til og med 1646. Hans farsnavn er ikke kjent, men det skal visstnok finnes et dokument med hans segl som viser hans forbokstaver. I en artikkel i et tidsskrift er det oppgitt at seglet viser bokstavene TA og at dokumentet befinner seg i Riksarkivet, men forfatteren visste ikke mer om dette. I en annen tidsskriftartikkel oppgis det at bokstavene er TN og at dokumentet er fra 1627, denne forfatteren har heller ikke sett seglet selv.

 

Er det noen som kjenner til hvor dette dokumentet med Tollef Kvisgårds segl befinner seg? Er det noen som kan bekrefte hvilke forbokstaver som vises i seglet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kan ikke hjelpe deg med spørmålet du stiller, men kanskje du kan hjelpe meg. jeg har denne Tollef som sønn av Anstein NIlsen kvisgård. Dessverre kun basert på sekundærkilder, blant annet Nermo sin slektside. I tillegg til Tollef så har jeg på Ansten to ekstra sønner Jon Anstensen Kvisgård og Ole Anstensen Nørstilien i Nordre Land. Det er den sist nevnte jeg stammer fra, spørsmålet blir da om det finnes noe bevis angående hvilke barn Ansten Nilsen hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det familieforholdet som du nevner er omtalt i flere slektshistoriske artikler og på flere nettsider og jeg kjenner til dette. Problemet er at dette kun er antakelser. Jeg har (foreløpig) satt stopp ved Tollef Kvisgård siden jeg ikke har klart å finne noen primærkilder som bekrefter hans farsnavn.

 

Ansten Kvisgård er omtalt i en sak i tingboka for Hadeland, Land og Valdres 22.4.1654. Anders Christensen og Berte Nilsdtr. hadde søkt om tillatelse til ekteskap fordi de var tremenninger og det ble tatt opp tingsvitne om hvordan slektskapet var. Det ble oppgitt at hans mormor Guri Finni (i Land) var søster til til hennes farfar Ansten Kvisgård. Følgelig må Anstens Kvisgård ha hatt en sønn som het Nils Anstensen. Samtidig ble det opplyst at Anders Christensens bror Ole Christenen Odde var gift med Berte Nilsdtr.s søster Helge Nilsdtr. Ansten må ha levd på slutten av 1500-tallet. Denne saken er det eneste kilden om Ansten Kvisgård som er kjent: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28800/62/ . Det at Ansten skulle ha vært far til Jon Anstensen Kvisgård og Ole Anstensen Nørstelien er en ren gjetning og det finnes ikke noe bevis for dette. Men det er ikke dermed sagt at det er usannsynlig. Jon som senere kom til Ålset eide odelsgods i Kvisgård, så han hører nok hjemme i denne slekten selv om det ikke kan bevises hvordan. Jons farsnavn framgår heller ikke av noen kilder.

 

Nils Kvisgård døde 10.1.1584 i følge "Vardals-missalet": Januar … 10 … Anno 84 døde Niels Qvisgard i Snertings dallen och anden dag begraffuenn. Noe mer enn dette er ikke kjent om Nils Kvisgård.

 

Hvis Tollef Kvisgårds segl viser bokstavene TA kan det tyde på at han var sønn av Ansten Kvisgård. Men hvis bokstavene er TN kan det være at Nils Kvisgård var hans far. Tollef hadde sønner som het både Ansten og Nils. Garden Kvisgård var odelsgods og i familiens eie, så det er opplagt at det var en forbindelse til Ansten og Nils. Men hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Da stryker jeg linja mellom Ole Anstensen og Ansten Kvisgård. Så nevner jeg i stede at han muligens var en sønn av Ansten kvisgård men sikre bevis mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert følgende (dessverre uten kilde):

 

Tollef Kvisgård og Joenn Aalsett er nevnt 30.3.1627, Tollef har TN i seglet og Jon har IN i seglet.

 

Så spørs det hva slags dokument dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.