Gå til innhold
Arkivverket

Odeen Olson 1919 - 1976 Cook county ILL. Hans etterkommere?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Odeen var sønn av Hans O. Olson f. 12.10.1882 i Austevoll, Møgster sogn. Døde i Adams, Mower county, MN 03.04.1959. Gift med Margit Lee fra Rauland i Telemark f, 05.03. 1880 døde 03.03.1975 i Adams, Mower county i MN.

 

Hans og Margit hadde tre barn

 

Hilda født i 1906-2000

 

Ellen født i 1917 (døde for et par år siden)

 

Odeen f. 1919-1976

 

Hilda hadde ingen etterkommere

 

Ellen ble gift White og bodde i Oregon, hun vet jeg det meste om

 

Odeen vet jeg svært lite om, men jeg har info om hans fødsels og dødsdata. Jeg har også bilde av gravstøtten hans. Da far til Odeen døde ble det opplyst noe om hans etterkommer og da kan det se ut som om Odeen bare hadde et barn. Jeg har fått info om at hun kan hete Sandra og ble født ca 1946. Jeg antar at hun lever fremdeles, så all info om henne kan dere sende til austevollslekt@gmail.com. Jeg håper at det er noen som kan finn ut mer info om Odeen, hvem han var gift med etc. Det kan se ut som om Odeen døde i Chicago, men ble gravlagt i hjembyen Adams i Minnesota. Jeg skriver litt mer om det jeg har om fødsels og dødsdata så snart jeg kan finne de frem.

 

Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gravsteinen til Odeen står det følgende:

 

Odeen G Olson

S2 US NAVY

WORLD WAR II

 

May 2, 1919

Apr 2, 1976

 

Så vidt jeg kan se så døde han i Chicago og ble gravlagt fra Mower county Adams, Minnesota.

 

Håper at det er evn noen som kan finne hans Obitary, slik at det går an å finne ut noe mer om hans familie i USA.

 

Odeen var fetter til min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Sandra nevnt blant niesene da Hilda døde :

 

Birth: Jul. 30, 1906

Mower County

Minnesota, USA

Death: Jan. 7, 2000

Adams

Mower County

Minnesota, USA

 

Born in Marshall Township

 

OBITUARY-

Hilda L. Olson, 93, Adams, died this morning at Adams Health Care Center.

 

Hilda was born July 30, 1906, at Adams, the daughter of Hans and Margit (Lee) Olson. She attended Adams area schools and an art school in Chicago. She worked in retail sales for Dayton Hudson Corp. in Minneapolis. After her retirement, she moved to Adams where she was a member of Little Cedar Lutheran Church and WELCA, an avid gardener and a member of the Garden Club.

 

She is survived by her sister Ellen White, Seaside, Ore., nieces Leila Carlson, Ranier, Ore., Janey Olson, Seaside, Ore.; nephew Robert White, Seaside, Ore.

 

She was preceded in death by her parents and one brother.

 

Service: 2:30 p.m. Tuesday, Jan. 11, 2000, at 2:30 p.m. at Little Cedar Lutheran Church with the Rev. Dick Kastner officiating. Organist will be Marjie Meier

 

Family links:

Parents:

Hans O. Olson (1882 - 1959)

Margit Lee Olson (1879 - 1975)

 

Burial:

Little Cedar Cemetery

Adams

Mower County

Minnesota, USA

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Find a grave

Odeen G. Olson

Birth: May 2, 1919

Mower County

Minnesota, USA Death: Apr. 2, 1976, USA trans.gif

Born in Marshall Township

 

Family links:

Parents:

Hans O. Olson (1882 - 1959)

Margit Lee Olson (1879 - 1975) Burial:

Little Cedar Cemetery

Adams

Mower County

Minnesota, USA

Plot: 6

GPS (lat/lon): 43.5731, -92.75755

Edit Virtual Cemetery info [?]

Maintained by: Janet Stephenson

Originally Created by: K. Pike

Record added: Jan 02, 2007

Find A Grave Memorial# 17264677

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=olson&GSfn=odeen&GSmn=g&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=17264677&df=all&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser ut som om det var kun barna og barnebarna til søsteren til Hilda som var i begravelsen. Det var visstnok et anstrengt forhold mellom Odeen og resten av familien. Jeg har aldri fått vite noe om Odeen. Jeg prøvte å få info om han da søstrene Ellen og Hilda levde, men jeg fikk aldri noe info derfra. Jef har alltid hatt intrykk av at Hilda og Ellen stod hverandre ganske nær og hadde veldig god kontakt med hverandre.

 

Jeg har tidligere fått info om at Odeen hadde en datter ved navn Sandra og at hun ble født omkring 1946?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne Odeen's dødsattest å finne ut hvem som var hans nærmeste pårørende? Evn hans siste kjente adresse? Eller hans vielsesattest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at noen "Mrs. Olson" er gravlagt sammen med ham.

Finner en Odeen G. Olson i adr.bok for Minneapolis, MN, i 1948. Ingen kone er nevnt i parentes slik det vanligvis står, så han ser ut til å være ugift, evt. skilt. Hvis det er riktig mann, da ! Skal titte litt nærmere i adr.bøkene.

Ellers finner jeg ikke mer om ham på Ancestry - så da må man evt. søke andre kanaler.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så var det to personer som het Odeen G Olson i Mower county. Den ene ble født i 1922 og døde omkring 1984 og den andre var da min mor sin fetter som ble født i 1919. Jeg har fått info om at han bodde i Chicago. Det var muligens det som stod av info da far hans døde i 1959.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har obit for både Margit og Hans Olson og der står det at sønnen Odeen bodde i Chicago. Da Hans og Margit døde ble det opplyst at de hadde fire barnebarn. Ellen hadde tre og Hilda hadde ingen, da måtte det fjerde barnebarnet være barn av Odeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett 2 stk OGO i Minnesota.

 

Name: Odeen G Olson

Death Date: 2 Apr 1976

Death Location: Cook County, IL

File Number: 608579

Archive Collection Name: Cook County Genealogy Records (Deaths)

Archive repository location: Chicago, IL

Archive repository name: Cook County Clerk

 

Dødsattest kan bestilles på cookcountygenealogy.com. Man må registrere seg og oppgi info. fra ovenstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så ligger Odeen G Olson begravet på samme kirkegård som foreldrene. Jeg har fått opplyst at Odeen døde i Chicago, men ble ført til Adams eller stedet han ble født da han døde. Jeg har forstått det slik at Odeen bodde mye i foreldrehjemmet etter at moren gikk bort. Av hvilke årsaker vet jeg ikke. På hans gravstøtte står det at han var i den amerikanske marine under 2. Verdenskrig. Kanskje han bar preg av dette. Det var mange krigsseilere både her hjemme og i andre land som strevde mye helsemessig etter alt dem hadde vert igjennom. Så jeg antar at det samme var situasjonen for Odeen.

 

Når jeg leser obitary for foreldrene til Odeen, så forstår jeg at Odeen bodde i Chicago eller i nærheten av Chicago. Det er oppgitt i begge obitary at der var fire barnebarn. Hilda hadde ingen barn og Ellen hadde tre barn. Da er det ett barnebarn til og det må være Odeen sin.

 

En gang jeg etterlyste Odeen og hans etterkommere fikk jeg oppgitt at han hadde en datter ved navn Sandra og at hun ble født i ca 1946. Jeg har etterlyst denne familien i årevis, men så har jeg ikke komt lengre. Det jeg nå lurer på er om det er mulig å finne ovitary for Odeen, slik at det går an å finne ut hvor familie hans bor og om det er mulig å komme i kontakt med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor hans obituary skulle ligge, jeg finner ihvertfall ikke mer på Ancestry. Det er antagelig andre muligheter.

Du har ikke info. hvor dette med datteren kan være funnet, evt. lenke til tidligere innlegg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at denne lenken fungerer. http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=30190&sok=Odeen+Olson&nr=1&antinnlegg=15&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Jeg ser at man har funnet at jeg her har glemt at jeg har fått info tidligere, men når det går noen år mellom hver gang en har gitt opp, så er det slikt som kan skje. Der beklager jeg. Jeg har lett etter Odeen i mange år uten å ha lykkes i å funnet all den infoen jeg trenger.

 

Håper at dette kan være til litt hjelp. Jeg kan ikke huske pr i dag hvem som har opplyst meg at Odeen var gift og hadde barn, men jeg antar at det var fra en eldre slektning av meg, som gikk bort for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp nå fått info fra en annen slektning i fra Oregon i USA at Odeen var gift, men ble skild. Familien hadde kontakt med kona og dattera helt frem til Odeen ble skild. Det stemmer slik jeg har oppgitt tidligere at datteren het Sandra. Dermed er vi et skritt nærmere. Kontakten min i Oregon, skal sjekke nærmere hva som finnes av info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kontakt med datter til fetteren til Sandra Olson, men siden det ikke har vert kontakt med familiene siden foreldrene til Sandra gikk fra hverandre, kan det være ett problem å finne henne. Kanskje dere har et tips hvordan jeg kan finne henne. Jeg er obs på at man kan ikke oppgi info om personer som lever i dag på dette fora, men alle som mener at dem kan ha viktig info om henne kan sende det til

austevollslekt@gmail.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått info om at Odeen giftet seg 18. Juni 1949 med Ruth L Bosaker, men ikke noe fødsels eller annet på Ruth. Kanskje dere kan finne ut noe mer om henne. Kan også ha hatt en norsk bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruth L. Bosacker og Odeen G. Olson viet i Hennepin County, Minn.

 

https://www.mncounty.com/Certificate/Results

 

Kanskje riktig person ?

Name: Ruth L Bosacaker

[Ruth L Bosacker]

Gender: Female

Birth Year: abt 1929

Birthplace: Minnesota

Race: White

Home in 1930: Cordova, Le Sueur, Minnesota

Map of Home: View map

Marital Status: Single

Relation to Head of House: Daughter

Father's Name: Glen A Bosacaker

Father's Birthplace: Minnesota

Mother's Name: Alma C Bosacaker

Mother's Birthplace: Minnesota

 

Household Members:

Name Age

Glen A Bosacaker 23

Alma C Bosacaker 25

Ruth L Bosacaker 1

[1 1/12]

 

Det er mange fam.trær på Ancestry vedr. Glenn Bosacker. Jeg kunne ha sendt mail til en av dem og hørt om det er riktig familie, og be dem kontakte deg om du ønsker det. Om du sender meg din mailadr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Glenn Bosacker

Birth: 1905 Death: unknown trans.gif Burial:

West Christiania Cemetery

Scott County

Minnesota, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: Eric M.

Record added: Aug 08, 2011

Find A Grave Memorial# 74631553

http://www.findagrav....4631553&df=all

 

Alma Bosacker Birth: 1905

Scott County

Minnesota, USA Death: 1980 trans.gif Burial:

West Christiania Cemetery

Scott County

Minnesota, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: cmh.

Record added: Oct 27, 2010

Find A Grave Memorial# 60718869

 

http://www.findagrav....&GRid=60718869

 

 

?

 

Alma Richter

 

Found 10 Records, 4 Photos and 224,318 Family Trees

 

Born on 1905. Alma married Glenn Bosacker and had 3 children. She passed away on 1980.

Family Members

 

Parents

  • Unavailable

Spouse(s)

 

Children

  • Private
  • Private

http://www.google.no....56643336,d.bGE

 

 

?

 

Odeen OLSON

 

20 Dec 1922 - ____

  • BIRTH: 20 Dec 1922

Family 1 : Ruth BOSACKER

  • MARRIAGE: 20 Jun 1949, Minneapolis, MN

  1. David C. OLSON
  2. +Sylvia N. OLSON
  3. +Randall M. OLSON
  4. Kari A. OLSON

INDEX

HOME

 

http://www.bosecker.org/d0000/g0000062.html#I6438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et familietre på MyHeritage som tilsier at Ruth Bosacker var gift med Odin Graydon Olson f. 1922 død 1984, og de står her oppført med fire barn. Denne Odeen er ikke identisk med "din" Odeen Olson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Odeen som ble gift med Ruth L Bosaker var

 

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=17264677

 

Problet er at det var flere Odeen Olson i Minnesota. Selvsagt kan det hende at det er en forveksling mellom disse to Odeen. Se forøvrig hva som står om Odeen her. Dette har jeg fått fra en kontakt som jeg fikk for noen dager siden i Mower county.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser at dere har rett i dette. Denne Odeen G Olson har rett som det er forvirret oss litt. De heter omtrent det samme og var omtrent like gamle, vel, den Odeen som jeg leter etter ble riktig nok født i 1919 og døde i 1976 og det er han jeg søker. Siden han og hans kone ble skild, så antar jeg at konen og datteren Sandra ble boende en tid i Chicago. Hvor han selv bodde i tiden etter ekteskapsbruddet er ikke godt å si, men han døde i Chicago, men ble begravet på familiegravstedet i Adams i Minnesota. Datteren Sandra bodde i Florida da faren døde.

 

Det som nå gjenstår er å finne ut om det lar seg gjøre å finne ut mer om Sandra? om det lar seg gjøre er ikke godt å si. Det jeg tenkte var at det kanskje var mulig først å finne ut hvem konen til Odeen var for så å evnt finne ut noe om datteren. Jeg vil anta at konen til Odeen levde noe lengre enn han og kanskje lever hun fremdeles, så da er det et ørlite håp om å få kontakt med henne. Lever hun fremdeles, så må dere sende info til austevollslekt@gmail.com

Kan det tenkes at Mrs Odeen G Olson var fra Florida siden Sandra bosatte seg der, men det kan selvsagt være andre grunner til at hun bosatte seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.