Gå til innhold
Arkivverket

Sokneprest Anders Dahle, hvem var hans foreldre?


Maria Puntervold Dale
 Del

Recommended Posts

Mangler en brikke i puslespillet mitt.... Å den eneste jeg mangler er Sokneprest Anders Dahle, født 1905, død 1889.

I noen av mine papirer står det at han er født i Drammen, men ikke noe mer . Han giftet seg med Louise Wilhelmine Kirkgaard, men uvisst når.

 

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Dahle var min tipoldefar. Hans far var ikke kjøpmand i Flekkefjord, men i Drammen, nærmere bestemt Tangen. Hans navn var Hendrich Christian Dahle og moren var Else Olsdatter Berg, første gang gift Bjørløw. Anders blev født den 22. april 1805, døbt i Tangen kirke 5. juni 1805. Han giftet sig med Louise Wilhelmine Kirkgaard, også fra Drammen , 7 august 1832 på Klepp, Rogaland. hvor hans svoger, Chr. Holfeldt, var sogneprest. Louise var datter af Kjøpmand Morten Kirkgaard og Petronelle Karine Susanne Strøm (Hanna Winsnes søster). Anders og Louise fik 9 børn, 8 levede op: Elisa Henrietta, Petronelle Elise, Henrik Christian (min oldefar),Morten Kirkgaard, Fredrik Marius , Christian Johannes, Louise Wilhelmine og Andreas Album. Mvh Bodil Dahle Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Dahle var min tipoldefar. Hans far var ikke kjøpmand i Flekkefjord, men i Drammen, nærmere bestemt Tangen. Hans navn var Hendrich Christian Dahle og moren var Else Olsdatter Berg, første gang gift Bjørløw. Anders blev født den 22. april 1805, døbt i Tangen kirke 5. juni 1805. Han giftet sig med Louise Wilhelmine Kirkgaard, også fra Drammen , 7 august 1832 på Klepp, Rogaland. hvor hans svoger, Chr. Holfeldt, var sogneprest. Louise var datter af Kjøpmand Morten Kirkgaard og Petronelle Karine Susanne Strøm (Hanna Winsnes søster). Anders og Louise fik 9 børn, 8 levede op: Elisa Henrietta, Petronelle Elise, Henrik Christian (min oldefar),Morten Kirkgaard, Fredrik Marius , Christian Johannes, Louise Wilhelmine og Andreas Album. Mvh Bodil Dahle Rasmussen

 

 

Dette stemmer nok ja. I mine notater som jeg har fra min farmor, så står det at Anders Dahle var født i Drammen.Å at han så døde i Stavanger 23.02.1889.

Anders Dahle er min 3 x tippoldefar. Anders Dahle--> datter: Petronelle Elise gift Feyer---> Barnebarn: Vilhelmine Louise gift Puntervold---> Oldebarn: Leif Puntervold som igjen er min oldefar.

Bodil, har du foto Av Anders Dahle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har et foto af Anders Dahle, som jeg for mange år siden fandt på biblioteket i Flekkefjord. Det var fra en bog, hæfte: Kyrkje og Kristenliv. Det har dårlig kvalitet, men jeg har retoucheret og forstørret det. Hvis jeg får din mailadresse,kan jeg sende det til dig. Kender ikke godt nok systemet her endnu, har også problemer med linjeskift. (prøver toggleknappen)

 

Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.