Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Andreas Hope, etterkommere i Bergen


Jostein Fleten
 Del

Recommended Posts

Anna Olsvik flyttet fra Samnanger til Øvre Nordnessmug 14, kvistetasjen, i januar 1917. Hun hadde adresse Tidemandsgate 3 fra august 1931, og flyttet til Nygård, Laksevåg i 1953. Jeg finner henne ikke registrert blant døde i Laksevåg.

 

Einer Olsvik var sammen med moren ved folketellingen 1917.

 

Konny Olsvik var sammen med moren i Samnanger, og returnerte til Bergen i januar 1917. Hun ble gift i Nykirken 2. februar 1929 med Anton Olsen, og flyttet samme dag til Nygård, Laksevåg. Der døde hun 27. desember 1969, og etterlot seg enkemannen Anton og døtrene Ester Sandven, Nesttun og Wenche Lyall, London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp, Yngve

 

Har funnet Anna Mathilde Hope Olsvik, død i Laksevåg 01.02.1957

http://digitalarkive...7&merk=767#ovre

 

Hva var Annas status i FT 1917 ??, er det riktig at hun da var oppført som enke??

i Ft 1910 er det en anmerkning:

Ad. no 6 Manden forlatt hustruen for 9 aar siden. Hustruen har ikke hørt fra ham paa 8 aar. Ukjendt om han lever

 

18 år senere er mannen etablert på nytt i Stavanger, Han hadde da en eks kone og datter i Bergen og en sønni USA..

 

Spennende å få vit hva skifte etter Annai 1957 forteller...

 

Mvh

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen

 

Johannes Andreas Gudmundsen Hope f.11.11.1875, dro til sjøs rundt 1902 og ikke kom hjem på over 20 år,

Hvilke skipslister finnes kan han finnes i ??

 

I folktellingen 1917 har jeg fått vite at konen Anna Olsvik var oppført som enke.

 

19.06.1928 gifter johannes seg på nytt, i Stavanger Byfogd, tidligere gift 1 gang, (med en f bak) se vedlegg.

 

Hva står "f" for ??

 

Finnes det dokumentasjon på at han var skilt.

 

1ste konen skriver seg for enke, Hope Olsvik når hun dør.

 

.. er interresert i alle spor rundt denne Johannes..

 

Hva sier skifte om Johannes i skifte etter foreldrene i Masfjorden i 1916, er han nevnt der ?

Gudmund Eriksen Hope / Sør Kvinge. Død 16.04.1916

og kone Engel Ivarsdtr, Hope Død 28.01.1916

 

mvh

Jostein

post-786-0-38012700-1385293877_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Forsøker på nytt,

 

Har fått vite hva "f" står for:

 

Før f.-en står det også et lite 4-tall, og helt nederst på siden får du forklaringen.

4). "for fraskilte tilføies: f."

 

Ergo oppgir Johannes at han var fraskilt når han gifter seg i Stavanger 19.06.1928,

 

Fra tidligere vet vi at familien ikke viste om han i ft 1910 : Merknader: Ad. no 6 Manden forlatt hustruen for 9 aar siden. Hustruen har ikke hørt fra ham paa 8 aar. Ukjendt om han lever

Et rykte sier at Johannes kal ha deltatt i en krig, kanskje Boer krigen.

 

.. men finnes det dokumentasjon på at han virkelig var skilt. ??

 

Når første konen dør 01.02.1957

Er hun oppgitt til være skipstømmermanns enke.

 

Videre vet vi at han med 1ste konen fikk 2 barn:

Cony og Einar

Einar Olsvik står oppført på folkeregisterkortet sitt som bosatt i Amerika 1. februar 1926, og det er siste registrering på kortet.

Cony fikk 2 døtre:

Wenche Olsen Lyall som skal være død i London etter 2010. og etterlate seg 2 sønner.

Esther Olsen Sandven døde på Fitjar bu og behandlingsenter 30.12.2010.

 

Hva sier skiftet etter henne ??

 

Er og fortsatt interresert i opplysninger om Johannes i perioden 1902 - 1928.

 

 

Geni profil: http://www.geni.com/family-tree/index/6000000023684553019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei!

 

Eg er etterkommer av Ida Marie, Ida Marie er bror til Johannes Andreas Hope. Eg kjenner til litt av historien til Johannes Andreas.

 

Har du fortsatt ubesvarte spørsmål?

 

Var inne på slektstreet du har laga, geni.com, du har ein del opplysningar og personar som eg ikkje har og så ser eg at eg har ein del utfyllande informasjon.

Kanskje vi kan utveksla litt informasjon? Eg nyttar Legacy som programvare.

 

Beste helsing

Fredrik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.