Gå til innhold
Arkivverket

Den norske Sjømannskirken i New York


Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg har over lang tid forsøkt å hjelpe en bekjent av meg i Tyskland med å finne når en slektning av henne døde i New York. Sjømannskirken som jeg kontaktet skrev at kirkebøkene deres er i Statsarkivet i Bergen.

Det dreier seg om Ragnhild Gustava Atmer, født Johnsen 21.05.1860 i Kristiania. Hun giftet seg i Kristiania 19.05.1883 med tyske Hermann Atmer. Hun må ha reist sammen med sine 2 barn uten sin mann til Amerika ca. 1889. 13.03.1891 annonserer hun at hennes lille sønn Thorleif Hermann Atmer døde 23.02.1891 i Brooklyn. Hun selv skal ha dødd før september 1904, men når vites ikke. I juli 1904 reiser hennes mann Hermann Atmer fra Dover til Amerika. Vi antar for å hente den andre sønnen.

Vi har prøvd å finne ut både når hun emigrerte og når hun døde og lurer på om hun evtl. finnes i Sjømannskirkens bøker. Det er jo også mulig at hun ikke ble begravet fra Sjømannskirken.

Takknemlig for svar.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfall registrert ved Sjømannskirken i Brooklyn/New York opp til 1945 er lagt ut i databaser;

 

1878-1923:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=newyork&metanr=98

 

1923-1936:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr21001923ny&metanr=2832

 

1935-1945:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr21001935&metanr=4080

 

Jeg finner ikke navnet hennes i disse databasene. Det var i all hovedsak personer knyttet til sjøfart som ble registrert i sjømannsmisjonens kirkebøker. Det var en rekke norsk-amerikanske kirker i New York rundt 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Nedrebø, for svar, selv om det dessverre ikke bringer meg videre. Jeg kan i alle fall utelukke at hun ble begravet gjennom Sjømannskirken i New York.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en oversikt i to bind over "norske" menigheter i USA, ordnet stat for stat. Jeg antar at Riksarkivet har denne, og sikkert også Universitetsbiblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.