Gå til innhold
Arkivverket

Anne Halvorsdatter f. 1813 i Nore.


Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Tusen takk for nye opplysninger Astrid :) Det virker helt klart som du har funnet Torsten i folketellingene. Da er det ikke nødvendig å lete etter han i Amerika. Har sjekket dødsfallene for Nore og hun er ikke å finne der, så jeg er ganske sikker på at hun ble der borte. Har ikke funnet noe skifte etter Nils når han dør.

Har ikke funnet noe bevis for at de ble skilt, så det var nok slik at hun valgte bare å forlate ektemannen sin.

 

For Nore og Uvdal finnes det desverre heller ikke dødsfallprotokoller (har sendt forespørsel Riksarkivet på Kongsberg)

 

Anne hadde mange barn, og bortsett fra eldstedatteren som emigrerte tidligere til Amerika, så har jeg funnet disse og jeg har desverre ikke funnet noe spor etter moren deres. 

 

Hun hadde 9 barn, 6 sønner og 3 døtre. 

 

Birgit f.12.06.1837 emigrert til Amerika.

Halvor f. 18.03.1840  d. ? flyttet til Tinn gift der og 3 barn.

Andres f. 13.10.1842 d. 16.02.1929 boende i Nore, gift og 5 barn. (min tipp tipp oldefar)

Gjertrud f. 06.12.1844 d. 07.07.1898 boende i Nore, gift og flere barn.

Erik f. 08.06.1848 d. ? i 1929 flyttet til Røyken, gift 2 ganger flere barn.

Anne f. 07.02.1851 d. 12.08.1884 gift og barn.

Nils f. 28.11.1855 d. ? i 1931 boende i Nore ugift, ingen barn. 

Torstein f. 11.01.1857 d. 06.09.1924  boende i Nore, ugift, ingen barn

Tore f. 29.04.1859 d. 13.06.1858 død som barn.

 

 

 

Vanskelig denne nøtten her ja! Så takker for all hjelp jeg kan få!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen :)

 

Fant endelig den riktige Anne nå og hennes imigrasjon fra Oslo, den 10.05.1878 med Hero line.  Reisemål er:  " Duran st. 111 "  noe jeg prøvde å google, men ble ikke klokere av det.  

 

 

Lenke:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=44491&merk=44491#ovre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Fant endelig den riktige Anne nå og hennes imigrasjon fra Oslo, den 10.05.1878 med Hero line.  Reisemål er:  " Duran st. 111 "  noe jeg prøvde å google, men ble ikke klokere av det.  

 

 

Lenke:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=44491&merk=44491#ovre

Det skal nok være Illinois...

Stor I og liten l kan fort bli litt for like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fikk svar fra statsarkivet på Kongsberg nå, og de har funnet fram til dødsfallmeldingen til hennes mann Nils Andersen som døde i 1881.   (Takk for tips Astrid K.Natvig)

 

 

Dødsfallet er meldt inn av hans sønn Tosten Nilsen Kleiva, og det betyr at Tosten ikke fulgte sin mor til amerika. Nils etterlater 8 myndige barn hvorav ett i amerika.

 

Det er ikke nevnt med et ord om kona Anne.

 

 

Lenke til svaret fra statsarkivet:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/201159-skifte-etter-nils-andersen-d-05121881-i-nore/?p=1698773

 

 

Til opplysning så har jeg også startet en etterlysning på disnorge.no slektsforum. Får jeg noe mer informasjon der om Anne så vil jeg legge det ut her med en gang!

 

Lenke til etterlysningen på slektsforum:

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=704430#704430

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

God påske folkens :) Håper noen har lyst til å hjelpe meg med å løse en påskenøtt :)

 

Jeg fikk en ny ledetråd om Anne Halvorsdatter i forumet på Norway-Heritage:      Lenke:      disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=138658

 

27.05.1878 kom hun med skipet Brittanic som tilhørte White Star Line til New York.   Skipsruten var: Liverpool-Quennstown-Ny.    Navnet hennes var da forandret til Anne Haldorsen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Sven :)   Da stod det Anne Halvorsen allikevel.  Kan du tyde hva som står i to siste rubrikkene? Jeg klarer ikke å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 3 år senere...

Sak løst :)

 

Anne halvorsdatter er endelig funnet! Hun endte i Lancaster County, Nebraska og hviler på samme kirkegård som hennes datter Birgit Nilsdatter (Sommerud), som jeg også etterlyste her på forumet. Anne Halvorsdatter står oppført her som nr 10. Selv om det ikke står navn, så vet jeg at det er henne. Har ikke funnet henne i 1880 censusen og heller ikke i noen dødsindekser eller aviser. Det kan være at 1882 ikke er riktig dødsår, siden hun ikke ble funnet i 1880 cencusen, kan det være at hun døde tidligere. Jeg skal fortsatt jobbe med å prøve å finne mer ut om det. Men det viktigste er at hun er lokalisert! 

 

Tusen takk til alle som har kommet med opplysninger her på forumet! 

 

De er å finne på Asplund Cemetery.  2102895514_AsplundAnneHalvorsdatter.thumb.png.f19286983a958fe1ef078fd5fb4bada1.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny!

 

Jeg synes du har gjort en glimrende jobb med å løse denne saken.

 

Det har vært både interessant og givende å samarbeide med deg. Du har pågangsmot, er positiv og gir aldri opp. Det ga resultat - gratulerer 😄!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.