Gå til innhold
Arkivverket

Hva het bruden? Fosnes Nord-Tr.lag 1769


Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Vielse mellom Joel Olson Ørsundlie og ..... Nielsdatter.

 

Høyre side, Sævik kirke:

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A01 (1751-1783), Kronologisk liste 1769, side 350-351.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16469&idx_id=16469&uid=ny&idx_side=-178

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070928650340.jpg

 

Jeg finner dem også ved folketellingen i 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f11748&gardpostnr=55&merk=55#ovre Da står det at hun het Gaalla Nielsdatter.

 

Men hva står det som fornavn i 1769?

 

 

mvh. Bjørnar Duun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det, så syns jeg at jeg ser det samme. Jeg kan vel kanskje anta at navnet et det som står i krikeboka og at folketellingen er et kallenavn eller skrevet mer slik de uttalte det?

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange slike varianter som jeg tror er samme navnet. Jeg har også sett mange ganger at en person døpes noe, gifter seg med en variant og når barna døpes kommer en tredje variant, og folketellingen en annen variant. Ettersom det meste foregikk ved tale så er det vel slik den som skrev det oppfattet det. Tror ikke de tok navnet fullt så nøye som vi gjør idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Virker å være liten tvil rundt denne ja;)

 

Jeg har sett mange slike varianter som jeg tror er samme navnet. Jeg har også sett mange ganger at en person døpes noe, gifter seg med en variant og når barna døpes kommer en tredje variant, og folketellingen en annen variant. Ettersom det meste foregikk ved tale så er det vel slik den som skrev det oppfattet det. Tror ikke de tok navnet fullt så nøye som vi gjør idag.

 

Nå fant jeg for sikkerhets skyld nettsiden din, Anne, og det ser ut til at vi er i slekt gjennom denne familien. Det ante meg ut fra det du skrev litt lenger opp her;)

 

 

 

Må nok en gang få takke for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stoler jeg mer på det jeg selv leser ut av kirkebøkene, enn det jeg finner på Family Search. Har sett at amerikanere har skrevet mye feil i sine avskrifter. Men navnet ble skrevet på flere ulike måter, og det går vel litt på hva presten hørte/mente, og sikkert det samme med de som registrerte folketellinger.

 

Ja hans far er en av våre mange felles aner. Vi har vel ihvertfall 7 ulike slektskap mellom oss, men dette er det nærmeste. Jge er vel 7-menning med din far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.