Gå til innhold
Arkivverket

Børger Brynildsen. Skjeberg. Hvor døde han?


Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Arbeidsmand Børger Brynildsen død på skolen?? under?? Nedre Sarp?

 

Akkurat hvor han døde står det ikke noe om, men oppholdssted ved dødsfallet var "Skolen eller Sarp nordre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Han døde nok i Sarp, som er betegnelsen på bebyggelsen på Skjebergsiden av Glomma like nedenfor Sarpsfossen. Tidligere info jeg har fra kildene er at han nok bodde i en eller annen av brakkene i Sarp. At Hafslundgodset også hadde skolelokaler for barn som hadde tilknytning til godset i området, er nok også tilfelle. Men hva skulle han egentlig ha der å gjøre? Han var tidligere soldat og arbeidsmand, så noen tilknytning til skolelokalene burde han kanskje ikke ha. Og hvorfor skulle presten ha skrevet at hans tilholdssted når han døde, var det ene ELLER det andre stedet? Takk igjen for tydningsforsøkene. Med hilsen Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At presten skrev ELLER betyr kanskje at stedet hadde to navn. Nordre Sarp ble muligens kalt Skolen på folkemunne.

Jo, jeg kan skjønne det. Men jeg har lest kirkebøker i mange år og aldri sett at presten skriver et stedsnavn og også et alternativ. Men det kan selvsagt være det det står, for jeg kan heller ikke tolke ordet som annet enn eller, evt. under. Igjen takk for svar, Kari! mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jo, jeg kan skjønne det. Men jeg har lest kirkebøker i mange år og aldri sett at presten skriver et stedsnavn og også et alternativ. Men det kan selvsagt være det det står, for jeg kan heller ikke tolke ordet som annet enn eller, evt. under. Igjen takk for svar, Kari! mvh Tom Birkelund

 

Jeg har i høst prøvd å ta en titt på historisk kart på Kartverkets sider. På et kart fra 1797 som omfatter Hafslund er det en bygning som kalles Skolehuuset. Det er plassert i nordre Sarp ikke langt fra Hovedgården på Hafslund. Så stedsangivelsen kan nok være riktig.

 

Mvh

Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.