Gå til innhold
Arkivverket

Permanent sidelenke i scannede kirkebøker: kan dere gjøre om denne til en faktisk link?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg har merket meg at kildeinformasjonen til scannede kirkebøker mangler en faktisk link og fremstår som teksten under (se vedlagte bilde):

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Ofoten, Ministerialbok nr. 863A04 (1765-1794), Fødte og døpte 1774, side 62-63.

Permanent sidelenke: http ://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16674&idx_id=16674&uid=ny&idx_side=-33

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71102630329.jpg

 

Den permanente sidelenken er ikke en faktisk link slik den bør være (jfr. for eksempel scannet skiftemateriale). Er det en mulighet for at dere kan gjøre Permanent sidelenke til en faktisk link?

 

I så fall, så betyr det at vi som brukere mye enklere og raskere kan kopiere linken ved å høyrelikke og velge kopier link fra menyen som dukker opp. Det å kopiere den permanente linken i dag er litt mer tungvint, siden selve teksten må merkes manuelt (og det er lett å få med en ekstra mellomrom foran eller bak teksten).

 

Takk på forhånd! :rolleyes:

 

Edit: jeg postet jo i feil forum nå, denne skulle egentlig vært i Tekniske tilbakemeldinger :P

post-4173-0-95468700-1384762093_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tester lenken:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Ofoten, Ministerialbok nr. 863A04 (1765-1794), Fødte og døpte 1774, side 62-63.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16674&idx_id=16674&uid=ny&idx_side=-33

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071102630329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken fungerer fint når man kopierer fra krikebok-informasjonen og limer inn her på forumet. La til et bilde i første innlegg fra kirkebok som viser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg at kildeinformasjonen til scannede kirkebøker mangler en faktisk link og fremstår som teksten under (se vedlagte bilde):

 

 

 

Den permanente sidelenken er ikke en faktisk link slik den bør være (jfr. for eksempel scannet skiftemateriale). Er det en mulighet for at dere kan gjøre Permanent sidelenke til en faktisk link?

 

I så fall, så betyr det at vi som brukere mye enklere og raskere kan kopiere linken ved å høyrelikke og velge kopier link fra menyen som dukker opp. Det å kopiere den permanente linken i dag er litt mer tungvint, siden selve teksten må merkes manuelt (og det er lett å få med en ekstra mellomrom foran eller bak teksten).

 

Takk på forhånd! :rolleyes:

 

Edit: jeg postet jo i feil forum nå, denne skulle egentlig vært i Tekniske tilbakemeldinger :P

 

Det var opprinnelig bevisst at denne linken ikke er klikkbar. Når dette programmet ble laget for en 7-8 år siden, hadde vi begrensninger i maskinkraft. For å få til ytelsen og samtidig de mange variantene i blafunksjonaliteten, ble det benyttet et mellomlager i hurtigminnet. Det å lage trefflistene og sortere det i de forskjellige rekkefølgene med mange samtidige brukere er ressurskrevende og var dengang en utfordring. Det å bla i en ferdigsortert liste i minnet er lite ressurskrevende og virker derfor godt selv med mange samtidige brukere. Ulempen er at det må ryddes i disse listene når de ikke har vært i bruk innenfor en angitt tidsperiode. For mange klikk på regenerering av trefflisten som bare fører til at en kommer til samme side samtidig som dermed også fyller opp en begrenset mengde med hurtigminne, var en dengang redd for. For noen måneder siden gjorde jeg en test for å se om det med de maskinene vi har i dag, kunne fjerne hele denne begrensningen. Resultatet var at systemet stoppet helt opp etter noen få minutters bruk.

 

Samtidig ser jeg poenget ditt med at det er lett å feile med et tegn ekstra når en skal kopiere den permanente lenka til et annet sted. Jeg skal kikke litt på muligheter her.

 

Det ligger forøvrig i planene tiltak for å skrive om og restrukturere løsningen basert på mere moderne konsepter. Det har skjedd mye på 7-8 år innen IT området, noe som muliggjør å løse dette på grunnleggende andre måter. Utfordringen her er ressurser. Det har vi ikke akkurat mye av :unsure:. Så når dette kan skje er derfor noe uvisst.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringen til at det er som det er! Det gir jo åpenbart mer mening, jeg trodde det dreide seg om en forglemmelse, siden annet scannet innhold har tilsvarende link intakt.

 

Hils sjefen og si du må ha mer ressurser! :D

 

Finner du andre alternativ til "rask kopiering av link" så er jo dette bra for oss brukere såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg registrerer at det har blitt betydelig enklere å kopiere selve sidelinken. Supert!

 

Venstreklikk vanlig på teksten, og hele teksten (linken) merkes automatisk og dermed veldig enkelt å kopiere. Fungerer flott i Firefox.

 

For de som er vant med å kopiere hele tekst-feltet (alle tre linjene) som det henvises til i veiledningen på http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/ så kan det by på litt problemer. Jeg ser at teksten (linken) bak "Permanent sidelenke" ikke blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at teksten (linken) bak "Permanent sidelenke" ikke blir med.

 

- og det er synd, siden det er nettopp sidelenken som er den viktigste :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og i så fall har ein heller ikkje bruk for noko bildelenke.

 

Mulig noen trenger bildelenker, men for egen del så har jeg aldri hatt behov for slike. Kildeinfo og sidelenke er derimot - etter mitt syn - helt sentrale opplysninger som bør framkomme i en lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er nå, er det helt ubrukbart for formålet! Tilpasninger (inkl. javascript) som fjerner/endrer fundamentale funksjoner som merking/kopiering av tekst, må unngås. Her får man ikke med det viktigste.

 

Det må være mye bedre å ha det som det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det kun er sidelenke og kildeinfo man trenger. Hva skal man egentlig bruke bildelenken til? Hvis man kun vil ha et bilde har man jo pdf-muligheten - som kan forstørres opp så stor man vil og har med kildeinfo (kjekt!).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått både i pose og sekk :) Kildeinfo, sidelenke og bildelenke (de tre linjene) går an å kopiere slik det alltid har vært. I tillegg fungerer det kjempefint å kopiere bare sidelinken nå. Før var det umulig, da måtte man markere teksten manuelt og passe på at man ikke fikk med "whitespace" før man kunne kopiere teksten.

 

Ole Brum-prinsippet fungerer veldig bra! Takk admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.