Gå til innhold
Arkivverket

Tre søsken Halvorsen som kommer til Tønsberg og kjøpmann Ole Monsen.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

For en bekjent søker jeg følgende.

 

 

Tre søsken (Dette ut fra fadderlister og hvem som står forlover for hverandre) må ha kommet til Tønsberg før 1799 og 1810 iallefall. Jeg finner ikke Rasmus i 1801.

 

 

Birgitte Halvorsdatter, født ca. 1777. Gift 14. mai 1799 i St. Halvards kirke med ungkar Ole Monsen. I 1801 er de bosatt i Tønsberg, som inlosjerende husbond. Her kalles imidlertid Birgitte for Madsdatter som må være feil. Begge to er 24 år og de har en sønn Martinus på 2 år. Ole kalles hårskjærer. Han blir senere Høker og kjøpmann og dør som dette i 1833 i Tønsberg. Hans slekt er også helt ukjent. Det står en Karen Monsen som fadder til en av hans barn, men finner ikke ut av dette. Dette er tippoldeforeldre til min bekjente.

 

 

Thorine Halvorsdatter. Gift 20. mars 1810 i Tønsberg med maler og borger av Strømsø (fra 1820), Petter Friderichsen Hammer. De flytter til STrømsø, men står faddere til sine nevøer og nieser i Tønsberg. Mange barn.

 

 

Rasmus Halvorsen, født ca. 1784. Gift (1) 24. august 1810 i Vår Frues kirke med Helle Maria Jørgensdatter. Gift (2) 2. april 1820 i Tønsberg med Gunhild Maria Andersdatter. Mange barn. Bosatt i Tønsberg. Rasmus var styrmann.

 

 

Kan man finne mer om disse tre søsknene. Og kanskje om kjøpmann Ole Monsen

 

Mvh. TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn

 

Jeg vet ikke om dette kan være noe av interesse for deg:

 

Om gården Gunnarsbø:

" Hans Gjersøe solgte sin part i 1811 til kjøpmann Ole Monsen for 4700 rdl. Han solgte i 1832 til kjøpmann Marthinius Gjersøe for 370 spd."

http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie1/lokker.html

 

"Nedre Langgate 2/4. 1892

Havnekommisjonen leier ut den tomt som L. M. Christensen tidligere har forpaktet av havnevesenet for en tid av 15 år og med kr. 1.000 pr. år. Christensen skal fortsatt drive dampsag og høvleri på tomten. Forlengelsen baserte seg på den tidligere forpakterkontrakt av 1809 til Ole Monsen."

http://www-bib.hive.no/tekster/tunsberg/tbghavn/kap05.html

 

Videre finnes Ole Monsen, Birgitte Halvorsdatter og deres datter Torine (født 1814) på www.geni.com

 

Vennlig hilsen

Lene Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei Torbjørn! Ser at dette er veldig lenge siden, men Ole Monsen er også av interesse for meg. Jeg samler informasjon om den  eldste foreningen i Tønsberg som vi ikke vet helt når er fra, men den er fra før 1825 - Klub- og Balselskabet Harmonien. Han var i 1825 med i Interesentskabet som kjøpt matrikkel 40 fra konkursboet etter ridder Henrich Stoltenberg.

 

Uten at jeg har funnet dokumentasjon for det mener jeg også at Ole Monsen er beslektet med Christian Monsen og hans etterslekt, med flere Christian og Alf og sogar Martinius som også er navnet til sønnen til Ole Monsen og som senere i 1844 var med i et nytt Interesenskab som kjøpte matrikkel 40 fra det første Interesentskabet av 1825.

Endret av Mikkel Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Hei igjen,  Har ikke kommet så langt med Rasmus Halvorsen Stymann  født 1784 hvor? ..og Gunild Maria Andersdatter født 1795 født i Fredrikstad. Gunild har jeg funnet i Folketelling 1865 og 1875 Enke (Født i Fredrikstad) i Sem i Vestfold. Her bor hun med sønnen Mathias  Halvorsen ungkar født 1825 i Tønsberg.( bekreftet kirkebok) Det er riktige personer i begge folketellinger selv om årstall er litt forandret.

Min tippoldefar var bror til Mathias og het Lauritz Bernhard Halvorsen født 1828 i Tønsberg( bekreftet kirkebok) Herfra og nyere tid har jeg klart å finne ut av.

 Jeg tror Rasmus Halvorsen er  bror til Birgitte Halvorsdatter gift med Ole Monsen  i 1799 i Tønsberg og Torine Halvorsdatter gift i Drammen.  Hvor kom disse søskene fra ?Når er de født? og hvem er deres foreldre? Rasmus var Styrmann. Er det mulig å søke i mannskapslister?

https://media.digitalarkivet.no/view/8204/84364/9   Ekteskap 2/4 1820 med Gunild.  Rasmus var gift 1 gang før også i Tønsberg

Ekteskap til
Helle Marie Halvorsen (født Jorgensdr)Bekreftet kirkebok.24. aug 1810
Jeg håper noen kan hjelpe meg her.
 
Hilsen Lill Dyrseth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.