Gå til innhold
Arkivverket

VIKNA NT spørsmaal- Bygdebok?


Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Tor Jonsen Fornes ble gift med Kirsten Larsdtr. i Naerøy (Vikna) i 1785. De hadde barna Lars og Guru.

 

Kan noen si hvor Tor kom fra? Naar døde han? Hva sier bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian Toresen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 8 July 1787 VIKNA, NORD TRONDELAG, NORWAY residence: Naeroy, Nord-Trondelag, Norway

  • father: Tore Fornes
  • mother: Kirsten Larsdr

 

Lars Thoresen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 11 October 1789 VIKNA, NORD TRONDELAG, NORWAY residence: Naeroy, Nord-Trondelag, Norway

  • father: Thore Fornes
  • mother: Kirsten

Guru Thoresdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 13 May 1792 VIKNA, NORD TRONDELAG, NORWAY residence: Naeroy, Nord-Trondelag, Norway

  • father: Thore Fornes
  • mother: Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1801.Her kalles han for Thore JENSEN .

(utdrag fra listen)

 

 

 

77 Nordre Trondhiem Nærøe Nærøe Fornes Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn

 

 

1133 * Thore Jensen Huusbonde 43 Begge i 1te ægteskab Bonde og gaardbruger M fglass.gif

 

1134 Kierstina Larsd Hans kone 52 Begge i 1te ægteskab K fglass.gif

 

1135 Lars Thoresen Deres børn 11 M fglass.gif

 

1136 Guru Thoresd Deres børn 9 K fglass.gif

 

 

 

 

http://digitalarkive...&merk=1133#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdseboka vet ike noe om hvor Tore Jensen kom fra. Det står at han bygslet deler av Fornes fra 1784, og at i 1789 ble hans del i Fornes delt igjen. Han skal være født i 1758. Det sies videre at han døde før 1815 og begrunnes med at den 27. januar 1815 blir de 12 markl han hadde bygse på festet til en annen.

Det sies videre at Hans Kristian Toresen døde som barn, Lars ble gift til Pålsaunet. De skal dessuten ha hatt datteren Johanna Toresdtr f 1793 d i 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige kandidater?

Thore Joensen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 26 June 1757 Skogn, Nord-Trøndelag, Norway residence: Skogn, Nord-Trøndelag, Norway

  • father: Joen Thoreson
  • mother: Mette Berthelsdr

Thore Jöensen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 7 December 1759 christening: 9 December 1759 Verdal, Nord-Trøndelag, Norway residence: 1759 Verdal, Nord-Trøndelag, Norway

  • father: Jöen Siversen Øverfaarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god svar! Jeg tenker han kan vaere fra Sømna (Vik i Helgeland) f. 1758, sønn av gbr. Jon Paulsen og Marit Baardsdtr. Sømhovd. Ved skiftet etter faren i 1784 var Tor gift og bosted "Wignen", og etter mors søster Berit Baardsdtr. Hasvog Flatanger fra 1806 var Tor i Vikna. Tor hadde ei søster Karen Maria i samme plass.

 

Siden skiftet var fra 1784 sier Tor var gift og i Wignen og fordi han ble gift i 1785, kan jeg ikke vaere sikker.

 

Fra giftermaalet var hans navn Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt under Hasvaag i Flatanger bydebok, og den eneste Beret Baardsdtr jeg finner der er en født abt 1728 i Sømna og død 1804 i Hasvaag. Hun var ugift og hadde en søster Karen Baardsdtr f abt 1730 i Sømna døde 1776 i Sømna. Hun var gift med Christen Tostensen død i 1781. Men her står det foreldrene til disse to søstrene var Baard Arntsen Enge og Marit Olsdtr Enge

Noen Karen Maria som kan være søster til Tor finner jeg ikke under Hasvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Jeg mener at Karen Marie Jonsdtr. var hos broren Thore i 1784 or i Vikna i 1806. Hun var født i 1761.

 

Jeg ser at sønnen til Thore, Lars, ble gift i 1810 og Thore var da nevnt. Lars druknet i sept. 1814. Han kanskje hadde gaarden. Jeg finner ikke død til Thore Jonsen, men kanskje han døde i 1827? Vanskelig aa lese farsnavn og gaard. Alder sier 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars var på Søraunet(Pålsaunet) da han døde. Bygdeboka mener at Tore døde før 1815, ettersom den 27. januar i 1815 blir det 12 markl han hadde i gården bygslet til Anders Larsen som hadde de andre 12 markl i gården. Han kan selvfølgelig ha flyttet fra gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for hjelpen. Jeg vet ikke hva ble av Karen. Skal arbeide litt med henne...

 

Jeg finner Karen og Thore er faddere for hverandres barn. Karen Jonsdtr. g. 1786 Vikna med Jon Olsen "Setenøen". Dette er i Vikna og jeg skal begynne et ny spørsmaal for Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.