Gå til innhold
Arkivverket

Erich Lindquist Johannesen og Anne Marie Pedersdatter, mine vandrende tipp-tipp oldeforeldre


Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

For 6 år siden fikk jeg fantastisk hjelp av mange i debattforum med å finne opplysninger om etterkommeren til Erich Lindquist Johannesen og Anne Marie Pedersdatter, nemlig min tipp oldefar Abraham(Lindquist) Johannesen Tomta. Men om de to vet jeg fremdeles lite.

Fra primærkilder vet jeg når og hvor de døde, og litt om deres vandringer, men jeg må bare gjette når det gjelder dere opprinnelse – jeg trenger eventuell bekreftelse på disse gjetningene.

Erich Lindquist Johannesen døde på Amtssygehuset i Tønsberg i 1853 (KB Tønsberg 1827 – 1854 s 501) , men deres journaler går bare tilbake til 1888. Anne Marie Pedersdtr. døde i 1844, 70 – 75 år gammel i Tjølling, (KB Tjølling 1835 – 1859 s.336) hvor det oppgis at hun var EL s kone.

Jeg vet ikke om de var gift, men tviler på det. De hadde kanskje fem barn, men bare en sønn levde opp, nemlig Abraham.

Abraham ble født i «Baglandet på Bergensland», daværende Sund kommune, april 1811 (KB Sund 1796 – 1815 s.343) og døde i Larvik 1874 (KB Larvik 1871 – 1883 s.128). Familien befant seg i Sund (nå Austevoll) med rejsepass fra Bergen til Kristiansand. Verken i Bergen eller Kristiansand har de register så tidlig.

Underveis til Kristiansand fikk de i 1817 en datter Helena i Klepp (KB Klepp 1793 - 1819 s 97), i 1821 en sønn Johannes i Helleland (KB Helleland i Helleland 1815 – 1834 s.28) og i 1822 en datter i Oddernes Ellen Andrea (KB Oddernes 1820 – 1838 s. 6A). Alle døde. AM har vel neppe fått flere barn etter Ellen Andrea, men før Abraham kan det ha vært flere barn. Senere har jeg sporet opp en uægte sønn i 1807 Peder i Grue (KB Grue 1805 – 1814 s 101), som også døde.

Erich opptrer vekslende som Lindquist og Johannesen, og dessuten som (svensk) skredder og kobberslager og dagarbeider. Han ender som husmann på plassen Tomta under Auby i Tjølling, hvor han benevnes som svenske. Der dør altså Anne Marie i 1844. Hun kalles underveis Anne/Petronelle/Maria Pedersdatter. Fra 1832 er det spor i kirkebøkene i Vestfold av ulike slag , Abraham konfirmeres i i Sande kirke i 1832, familien på tre flytter fra Sanneherred til Tjølling i 1833, Abraham bryter en forlovelse i 1837 og gifter seg i 1841. Derfra er hans historie ganske grei.

Jeg har forsøksvis tenkt meg at Erich Lindquist Johannesen kom fra Sverige, eventuelt via Østfold, og at de har vandret over hele sør Norge som håndverkere. I Ft 1801 Rygge finner jeg en mulig «kandidat», i passende alder, Erich Johannesen Tjenestedreng 19 år på Rosnæsgaardene. Han kan være sønn til Johannes Erichsen, 61, Husmand med jord og Malene Pedersdtr 50, født 12.05 1782 (KB Rygge 1771 – 1814 s 25). Jeg finner ingen konfirmasjon.

Historien deres opptar meg, men her stopper det opp. Det kan skyldes at Østfold-sporet er galt. Hvis noen kan bekrefte eller avkrefte dette, så kan jeg kanskje finne et annet spor.

Hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.