Gå til innhold
Arkivverket

Johan Didriksen Greve, Buksnes i Lofoten, født ?


Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Jeg strever med å fastlegg når Johan Didriksen Greve ble født. Nettstedet trekilen.com mener det er han vi finner i Mt.1701 som dreng på gården Husby, Hadsel, 13 år(??) f. i Bergen. http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38465/38/ Jeg betviler sterkt dette, fordi den eneste Johan Didriksen født i Bergen før 1700, som jeg finner, er denne:

Fra kirkebok for Korskirken i Bergen døpes 6/1 1676: Johan, far Dirich Greve. Dette er den eneste Johan Dirichsen Greve f. i Bergen

1676 – 1700! Johan Didrichsen Greve, f. i Bergen 6/1 1676 var sønn til Didrich Jansen Greve og Elisabeth Hansdtr., Bergen.

 

Men jeg finner ingen Johan Didriksen Greve i Mt. 1701 for Bergensområdet.

Noen som kan bidra til oppklaring?

 

Vennlig hilsen

Werner Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan(Johan) Dirichsen Greve gir 9/7 1698 avkald på arv: http://arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070422071141.jpg

 

Krigsstyr (Krigsskatt eller dagskatt 1712-1720) 1712 Bergen: Jan Greve, styrmann, Rode 14, betaler klasse 22 (6 s. daglig) utgjør pr. kvartal 5 Rdr. 4 ort 3½ s. Krigsstyr for 1713, styrmann Jan Greve lignet for 0-0-0-9 daglig. (pengebeløpene i 4 kolonner betyr: Rdr.-ort-β(skilling)-dr.(denarer eller penninger). Jan Greve er ikke nevnt i likningen for 1715. Flyttet nordover til Lofoten(?).

 

Johan Greve nevnes i 1715 som styrmann på Indre Våje, Buksnes i Lofoten.

 

Hvor var denne Jan(Johan?) Greve i ved Mt. 1701? Kan noen hjelpe meg med tyding av arveavkaldbrevet?

 

Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 2 Han gir ikke avkall på arv, men bekrefter at Jacob Ertman? har vært en god formynder for ham, men at han nå er myndig. Foreldrene er ikke nevnt med navn. Lengre nede nevnes en Daniel Rasmussen og en Gabriel Pettersen i en eller annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Didriksen Greves kone intro. i Buksnes kirke i Lofoten 1714: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106610290.jpg

 

Og her døpes hans barn: Didrik, 18.p.trin 1712 i Buksnes: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106610281.jpg

Som vi ser kalles kona Kirsten Larsdtr. her, mens i 1714 er hun blitt til Pedersdtr. Mon tro hva som er riktig?

 

Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har du Werner funnt ut noe mer om hva som er riktig navn på Didrik Johansens Grewes mor Kirsten her. Holder på å forske for venninne, som skal videre Didriks sønn Ole født 1758, og hans andre kone Margrethe

Greisdatter eller Gregusdatter? Jeg har prøvd å lete etter giftermålet mellom Johan Didriksen og Kirsten, uten å finne noe

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at Johans far Didrik at at han var født i 1676? Her er et skifte i 1692 fra Sollieds arkiv etter Lisbet Greve som var gift med Hendrick Duerhagen, og barna var:

-Hans som var myndig

-Margrethe Greve som var gift med Jochum Olsen

-Johan Greve

 

Man må bla om til neste side for å finne de to siste barna her. Lisbet kan selvfølgelig tidligere ha vært gift med Didrik Greve tidligere

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=840&storleik=

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret, og mye interessant å finne i disse debattene.  Skiftet etter Didriks bror  Arents kone fant jeg i Sollieds arkiv. Skulle også gjerne visst om noen har klart å finne giftermålet mellom Johan Didriksen 

Greve og Kirsten i Buksnes. Har letet 1709-1712 uten å finne det, og de ble heller ikke gift i Bergen(ifølge de søkbare kirkebøkene der) Finner ikke flere barn enn sønnen Didrik heller, men har funnet han døpt i 1712. 

Hadde Didrik født 1712 søsken?. Er ikke noe skifte å finne etter Didrik som døde i 1785, og heller ikke etter kona Margrethe Jensdatter som døde etter 1801. De flyttet jo fra hverandre i 1763 også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse opplysningene. Jeg kan forsøke å saumfare kirkebøka for Flakstad en gang til fra ca 1710 og utover og se om jeg finner søsken på Didrik, men syns den er vanskelig å lese. Ser jo at moren er introdusert i 1714 da, men fant ikke noe barn tidligere. Hadde vel vært det beste om man fant et skifte etter Johan eller Kirsten

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise og Michael.

Hadde nesten gitt opp denne tråd. Nei, jeg har ikke funnet giftermålet til Johan Didrichsen Greve og Kirsten Lars-/Pedersdtr., men jeg har flere barn som må være Johan's:

1) Lars Johansen Greve, f. ca. 1710(?, ukjent sted)

2) Dorthea Johansdtr. Storm, f. ca. 1711. (Navnet Storm brukes da Dorthea ble gift i 1739, ellers ikke)  http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106610710.jpg         

    Dorthea døde på Skullbru 1787, jordfestet 20/8 s.å. fra Buksnes  kirke, 75 år 6 måneder.

3) Didrich Johansen Greve, f. på Svinøya og døpt i Buksnes kirke 25/9 1712. (Dette er først gang Johan Didrichsen Greve nevnes i kirkebok for Buksnes 1704-1748).

4) Lisbeth Margrete Johansdtr., f. på ”Scharsóen (Skotnes) i 1718. Hun ble gravfestet 22/5 s.å. fra Buksnes kirke.

 

Så noen andre kildenotater om Johan:

Nevnt som Styrmann år 1715 i Våje Indre, Buksnes sogn.
 

Er nevnt i boken Buksnes II s.318, sitat: "Generaljordboken 1725 meddeler oss at en ny mann på Indre Voje, Johan Greve bruker hele gården, 1 v og 18 mk, med Hans Gregersens arvinger som eiere. Johan Greve sitter nå som ene-bygsler av gården til engang mellom 1745 og 1750, da omtalte Ivar Helt overtar den hele gård som selveier med bygsel."

Er dåpsvitne, "1715. Dom 17 p. Trinitat. dóbte et ægtebarn af ibdm (Balstad) N. Gerth, Pat. Matthis Rasmúsß, mat. Lene Baltz..daatter, dertil vare effterskrevne faddere Rasmús Sóvrensß Klocher, Johan Greve Stýrmand, Peder Saúelsß Storæide, Maria Gertsd af Balstad, Anne Joensd af Jerstad".

Er nevnt i Matrikkel for Landskyld år 1723. Bor på gården Inderwoj, Búxnæs Fierding. Opsidder Johan Greve

Er dåpsvitne 10 trin 1738, till Jon Jonsens barn af Hoúge, nom: Lisbeth. "Johan Greve Voÿe, Peder Pedersen Skúlbroe, Doreth Johansdatter Voÿe, Marith Pedersdatter Voÿe, Ane Danielsdatter Hoúge" Buksnes Kb 1732-44.

 

Krigsstyr (Krigsskatt eller dagskatt 1712-1720) 1712 Bergen: Jan Greve, styrmann, Rode 14, betaler klasse 22 (6 s. daglig) utgjør pr. kvartal 5 Rdr. 4 ort 3½ s. Krigsstyr for 1713, styrmann Jan Greve lignet for 0-0-0-9 daglig. (pengebeløpene i 4 kolonner betyr: Rdr.-ort-β(skilling)-dr.(denarer eller penninger). Jan Greve er ikke nevnt i likningen for 1715. Flyttet nordover til Lofoten(?).

 

Johan(Jan) Greve nevnes altså i 1715 som styrmann på Indre Våje, Buksnes i Lofoten. Det avgjørende her blir derfor, var styrmannen i Bergen og i Lofoten samme mann? Hva med skipperen Johan Greve f. i Bergen som tok Borgerskap i Bergen 10/8 1702. (Ref. Digitalarkivet) Skipper i 1702, senere styrmann??

 

Her er altså litt tankegods, håper felles innsats der ute kan gi oppklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det håer jeg også, og takk for svaret. Skal se nærmere på dette i kveld. Nå skal jeg ut på tur med hunden jeg passer. Syns forøvrig at bygdeboka for Buksnes og den for Hol er ganske "kronglete" å finne frem i, for der 

hoppes det frem og tilbake i tid(når jeg har sett etter andre tidligere der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 2 Jan/Johan Greve; Jan Henrichsen Greve (styrmann) f. 1680 (foreldre: skipper Henrich Jansen Greve (1651-1715) og Gierche Olsdatter) og (vår) Johan Dirichsen Greve (styrmann)  f. 1676. Hvem av disse tok borgerskap i 1702 som skipper vet jeg ikke.

 

I Greveboken s. 142 nevnes Didrich Greve, forvalter på tyskerbryggen 1668. Sønnesønnen Didrich Greve i Bodø var ikke sønnesønn, men dattersønn. Hans foreldre var Jochum Olsen og Margrethe Didrichsdatter Greve. Margrethe var mer enn 10 år eldre enn Johan Didrichsen Greve.

 

Johan D. var f. 1675/76 og foreldrene giftet seg 22/11 1674. Når Didrich Jansen(?) Greve døde vet jeg ikke, med det må skjedd mellom 1675 og 1681. Elisabeth Hansdatter gifte seg 3/10 1682 med Heinrich Dwerhagen.

 

Bror Johan, Hans Didrichsen Greve bekrefter i 1690 å ha fått sin arv. Han tok Borgerskap i Bergen i 1692 som skipper og døde i København 1709.

 

Fra Pantebok for Bergen protokoll 1 c 1688-1691, side 156b.

Kiendis Jeg Hans Greve, barnføed udj Bergen, og hermed witterlig giør, at eftersom Erlig og velagte Mand Michel Parling wohnhaftig Borger her udj Staden er blefuen min formynder og hafuer haft at forvalte hvis mig etter min Sl. fader Dirich Greve fordum Borger og indvohner her samme stedz arfueligen er tilfalden, da hafuer hand nu giort mig derfor richtig reede og regenskab og saadant altsammen nu til mig leverit mindste med medste, tj vil Jeg herved for mig og mine arfuinger hafue ermte. Michel Parling for goed formynderskabs forvaltning betachet, sampt hannem hans Hustru og arfuinger for Richtig Leverantz qviterit og fuld avkald gifuet for fødde og V-fødde til Ewig tid, Anlofuende herudinden for mig og mine arfuinger, sampt Overformynderie og deris etterkommere herfor Krafuis og Skade løs i alle opteenchelige maade. Detz til bekreftelse hafuer Jeg Schreven min egen haand herneden under, og weenligen ombeder under schrevne Dannemend med mig til witterlighed at under schrive og forsegle, Actum Bergen d. 23 May Ao. 1690.
Hans Greve (L:S:)
Hans Marckman
Hans Berentsen Vegner

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visst gått litt i surr for meg her ja, for det er jo Johans sønn Didrik som ble gift i 1739(ikke bror). Forstår ikke hvordan jeg klarte å rote med det her, og det giftermålet hadde jeg jo 

også funnet fra før av. Ellers tror jeg at Larsdatter er riktig etternavn på kona Kirsten, siden Kirsten og Johan faktisk hadde en sønn som het Lars. Kan ikke se at de hadde noen sønn som

het Peder

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ligning over Båtsmanns- barberer- og trompeterskatten av Bergen kjøpstad, 9. mai 1710 nevnes skipper Jan Greve, han bor i rode 13 og betaler 1 rdlr 3 ort i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken arv ga Johan eller Jan avkall på i 1698? Har litt tydeproblemer, men ser ut som om det står mye positivt om Johans formynder som har tatt godt vare på arven hans

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Kirsten Larsdtr. er beste alt. Utfordringa blir å finne vielse til henne og Johan Didrichsen Greve? Hvor befant vår Johan Didrichsen Greve seg under Mt.1701? Dåpen til barna Lars (1710?) og Dorthea (1711?) finner jeg heller ikke. Diderich ble døpt i 1712 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106610281.jpg Buksnes kb 1704-1748. I 1714 er følgende innført http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106610290.jpg, men her finner jeg ingen døpt? Mon tro om Johan ble gift 2 ganger og at andre kona hette Kirsten Pedersdtr.?

Jeg har funnet ut at Diderich Jansen Greve døde i 1677. Elisabeth Hansdtr. døde 15/9 1691 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Johan Diderichsen Greve (1676 - e.1745) og Kirsten Larsdtr. (? -?) ha blitt viet i Bergen, og at de fikk sine to første barn der, før de flyttet nordover?

Jeg sliter med å finne fran i fødsel og vielesprotokoller for Bergen. Og, hvor var vår Johan ved Mt.1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.