Gå til innhold
Arkivverket

Gunvor Christiane, 1907 og Olav Bech, 1908:


Amalie Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på jakt etter å finne ut om min slekt på farssiden og jeg har disse opplysningene:

 

- Oldemor: Gunvor Christiane. Født 1907, i Vang / Hamar.

- Oldefar: Olav Bech. Født 1908, i Tangen.

- Tippoldemor: Ingeborg Bech?

- Tippoldefar: Anton Bech?

 

Kan noen være så snill å hjelpe meg?

 

Mvh Amalie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dåpen til Olav,født 15 okt 1908.

 

Foreldre Anton Hermansen Bek og hustru Ingeborg Johansdatter.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tangen i Stange, Ministerialbok nr. 23 (1897-1920), Fødte og døpte 1908, side 37.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-41

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51102050399.jpg

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Stange
  • Kommunenummer: 0417
  • Navn på bosted: Bjerkheim

Antall personer registrert på bostedet: 9

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

Anton Hermans. hf g Sagmester ved dampsag og forpagter af jord 15.09.1874 t

 

Ingeborg Johansd. hm g steller huset 06.02.1877 Hamar

 

Gustav Antons. s ug 18.10.1896 t

 

Minda Antonsd. d ug 29.09.1901 t

 

Jenny Antonsd. d ug 25.02.1902 t

 

Halfdan Antons. s ug 29.09.1904 t

 

Arne Antons. s ug 22.09.1906 t

 

Olav Antons. s ug 15.10.1908 t

 

Thora Antonsd. d ug 24.09.1910 t

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0094&lnr=00

 

 

Oppfordrer deg til å bruke ditt fulle navn som visningsnavn her på forumet. :)

 

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Hermansen Bech født 15. september 1874 på gården Ottestadeie i Ottestad, Stange. Han er uekte barn av Herman Andersen (1854) og Marie Christiansdatter (1850). Den 18. november 1892 så gifter han seg med Gusta Berntsdatter i Tangen, Stange. Hun er født 14. september 1856 på Nordre Spitalen i Stange som datter av Bernt Hansen og Maren Gudbrandsdatter. De får tre barn sammen;

 

- Aslaug Marie Antonsdatter Bech, født 12. februar 1893 på Vikseie.

- Harald Antonsen Bech, født 16. august 1894 på Vikseie.

- Gustav Albert Antonsen Bech, født 18. oktober 1896 på Vikseie.

 

Nå hopper vi bare noen få år frem så fødes det et uekte pikebarn. Anton har da truffet tjenestepiken Ingeborg Johansdatter. Hun ble født 6. februar 1877 i Vang, Hamar – datter av Johan Mikkelsen og Johanne Olsdatter. De gifter seg i Tangen, Stange 5. februar 1902 og får seks barn sammen;

 

- Minda Antonsdatter Bech, født 29. september 1901 på Vestgårdeie. (uekte, men foreldrene gifter seg senere)

- Jenny Antonsdatter Bech, født 25. februar 1903 på Vestgårdeie.

- Halfdan Antonsen Bech, født 29. september 1904 på Korsødegårdseie.

- Arne Antonsen Bech, født 22. september 1906 på Korsødegårdseie.

- Olav Antonsen Bech, født 15. oktober 1908 på Bjerkheim.

- Tora Antonsdatter Bech, født 24. september 1910 på Bjerkheim.

 

MERK: Ved dette giftermålet så oppgis hans far som Hans Andersen. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, det kan være skrivefeil, eller han kan ha fått en annen far. Som nevnt ble han født som uekte; slik at det kan være at moren giftet seg med en annen som da ble «hans far». Dette må da sjekkes opp; bare en teori fra min side.

 

Anton gjør det relativt greit, og innen Olav blir født er han blitt sagmester på Nordviken Dampsag på Hamar. Når da yngste datter blir født, Tora så er det etternavnet «Bæk» som brukes. Det er også skrevet som «Beck» (se Harald Antonsen), men jeg har her brukt den formen som du selv bruker; nemlig «Bech».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skjedde med Gusta Berntsdatter?

 

I folketellingen for 1900 ser vi at Anton Hermansen Bech da bor alene med 3 barn på gården Bjerkelund, Stange. Her er han oppført som tømmermann, snekker og sagbruksarbeider. Til å hjelpe seg på gården har han en tjenestejente ved navn Ingeborg; noe som vi da av forrige innlegg så resulterte i hele seks barn. Det at han da her er oppført alene tilsier at Gusta Berntsdatter da trolig har dødd mellom 1896 og 1900; Ved å bruke det som utgangspunkt finner man raskt at Gusta Berntsdatter dør på gården Vestgårdeie av slag den 10. november 1899 og blir gravlagt den 18. november 1899. På dette tidspunktet er hun 43 år og han står plutselig alene med tre barn i en alder av 25.

 

Jeg antar at han tar til seg Ingeborg Johansdatter tidlig på 1900 for å hjelpe til i huset; i løpet av høsten 1900 utvikler det seg da følelser, og rundt jule/nyttårstider har de da funnet sammen; og 9 måneder senere begynner en ny ungeflokk å skapes. Ved folketellingen i 1910 ser vi da at Gustav Albert Antonsen Bech fra hans første ekteskap da lever sammen med Anton Hermansen Bech og Ingeborg Johansdatter; de 2 andre barna er da kommet til en slik alder at de da er sendt ut for å arbeide vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunvor «Gudvor» Christiane Sund ble født 7. januar 1907 på Ankerløkken, Vang, Hamar. Hun var datter av blikkenslager Emil Andreas Gustavsen Sund (28. januar 1884) og Eli Andersdatter Eignes (26. mars 1876).

Emil og Eli gifter seg 7. august 1904 i Vang og får barna;

 

- Esther Ovidia Sund, født 31.desember 1904 i Tønset. (mangler referanse, har ikke funnet henne)

- Gudvor Christiane Sund, født 7. januar 1907 i Vang.

 

Etter dette drar Emil Andreas Gustavsen Sund til New York, USA sammen med søsteren Othilie Gustavsdatter Sund og etterlater familien i Norge. Den 5 april 1907 kommer han frem og han melder seg til tjeneste i Sheridan, Montana når første verdenskrig bryter ut. Her går han under navnet Emil Andrew Sund. I folketelling for 1930 for Williston, Williams, Nord Dakota, USA så finner vi ham under Emil A. Sund; han står her oppført som enslig. Noen år senere (1934) så dør Emil, og er begravd i Lambert, Richland County, Montana, USA.

 

I kommunalfolketelling for Hamar i 1920 finner vi at den gjenværende familien bor i Grønnegaten 33; Eli Sund er på dette tidspunktet blitt alenemor, jobber som vaskekone; og har 3 barn boende hos seg. I tillegg til de 2 hun fikk med Emil finner vi at det har kommet et pikebarn til. Dette barnet har hun fått med smeden Oskar Nilsen (1886); hun er fremdeles gift med Emil Sund, og barnet er da uekte.

 

- Signe Lovise Sund, født 28. februar 1911 i Hamar.

 

Emil Andreas Gustavsen Sund er sønn av blikkenslager Gustav Antonsen Sund (1855), Nes og Oline Evensen (1864), Hamar. I 1900 er han i Oslo som blikkenslagerlærling og bor hos far til Oline Evensen. Gustav Antonsen Sund og Oline Evensdatter får flere barn:

 

- Emil Andreas Gustavsen Sund, født 28. januar 1884, Hamar.

- Marie Gustavsdatter Sund, født 3. juli 1886, Hamar.

- Guttorm Gustavsen Sund, født 6. februar 1889, Hamar.

- Othilie Gustavsdatter Sund, født 24. juni 1890, Hamar.

- Olaf Gustavsen Sund, født 12. april 1892, Hamar.

- Anton Gustavsen Sund, født 3. april 1896 på Sagatuneie, Vang.

- Fridtjof Gustavsen Sund, født 25. september 1897 på Sagatuneie, Vang.

- Gustav Oskar Gustavsen Sund, født 20. mai 1900 på Sagatuneie, Vang.

- Anna Teoline Gustavsdatter Sund, født 25. juni 1903 på Ankerløkken, Vang.

- Mathea Oline Gustavsdatter Sund, født 21. november 1905 på Ankerløkken, Vang.

- Inger Emilie Gustavsdatter Sund, født 16. juni 1908 på Ankerløkken, Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav Antonsen Sund født 13 juni 1855 på Øvre Sund som ektefødt sønn av Anton Andersen Sund, Nes (1829) og Gønner Pedersdatter, Nes (1814). Når Gustav blir født er Anton kontorist hos fogden som vist i folketellingen for 1865. Anton og Gønner får flere barn;

 

- Mathia Antonsdatter Sund, født 1852 på Nes

- August Antonsen Sund, født 1853 på Nes

- Gustav Antonsen Sund, født 13. juni 1855 på Nes

- Hans Antonsen Sund, født 1858 på Nes

 

Anton Andersen Sund ble født 28. juli 1829 på Lieeie som ektefødt sønn av Anders Hansen, Lysrudeie (1802), og Marie Andersdatter, Hullebergeie. Han er innført med skrivemåten «Anthon». Anders Hansen var smed, og ble gift med Marie Andersdatter i 1825 - dette i følge bygdeboken. De fikk i følge «Nes bygdebok 2D3, Bruks og slektshistorie – Midtfjerdingen, side 139» følgende barn;

 

- Beata Andersdatter, født 1824 på Lysrudeie, Nes

- Hans Andersen, født 1825 på Baldisholeie, Nes

- Anton Andersen, født 28. juli 1829 på Lieeie, Nes

- Børre Andersen, født 1833 på Lieeie, Nes

- Brede Andersen, født 1834 på Lieeie, Nes

- Børre Andersen, født 1838 på Helseteie, Nes

- Helene Andersdatter, født 1846 på Baldisholeie, Nes

- Pauline Andersdatter, født 1849 på Baldisholeie, Nes

- Mathea Andersdatter, født 1851 på Baldisholeie, Nes

 

Familien flyttet i 1855 til Oslo (Kristiania), bortsett fra de barn som da var blitt store nok til å klare seg selv, som Anton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om trådstarter ser svarene som har kommet, bør hun stille inn så hun får epostvarsel om nye innlegg - se #3 i Tips om funksjoner i forumet: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525301

 

(Epostvarsel skulle egentlig være standardinnstilling, men innstillingen ble nullet ut ved en oppdatering i fjor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei alle sammen.

Takk for mye hjelp. Har ikke fått til å svare før nå, men tusen tusen takk for hjelpen.

Dette setter jeg stor pris på; dette var til veldig god hjelp.

 

Etter å ha sett alt dere har hjelpet meg meg og det jeg har funnet (og satt det sammen), er det veldig moro /fint å se (oppdage) hvordan slekten min bakover er.

Mvh Amalie Moe.

 

PS: Tusen takk igjen, for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Anton Hermansen Bech født 15. september 1874 på gården Ottestadeie i Ottestad, Stange. Han er uekte barn av Herman Andersen (1854) og Marie Christiansdatter (1850). Den 18. november 1892 så gifter han seg med Gusta Berntsdatter i Tangen, Stange. Hun er født 14. september 1856 på Nordre Spitalen i Stange som datter av Bernt Hansen og Maren Gudbrandsdatter. De får tre barn sammen;

 

- Aslaug Marie Antonsdatter Bech, født 12. februar 1893 på Vikseie.

- Harald Antonsen Bech, født 16. august 1894 på Vikseie.

- Gustav Albert Antonsen Bech, født 18. oktober 1896 på Vikseie.

 

Nå hopper vi bare noen få år frem så fødes det et uekte pikebarn. Anton har da truffet tjenestepiken Ingeborg Johansdatter. Hun ble født 6. februar 1877 i Vang, Hamar – datter av Johan Mikkelsen og Johanne Olsdatter. De gifter seg i Tangen, Stange 5. februar 1902 og får seks barn sammen;

 

- Minda Antonsdatter Bech, født 29. september 1901 på Vestgårdeie. (uekte, men foreldrene gifter seg senere)

- Jenny Antonsdatter Bech, født 25. februar 1903 på Vestgårdeie.

- Halfdan Antonsen Bech, født 29. september 1904 på Korsødegårdseie.

- Arne Antonsen Bech, født 22. september 1906 på Korsødegårdseie.

- Olav Antonsen Bech, født 15. oktober 1908 på Bjerkheim.

- Tora Antonsdatter Bech, født 24. september 1910 på Bjerkheim.

 

MERK: Ved dette giftermålet så oppgis hans far som Hans Andersen. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, det kan være skrivefeil, eller han kan ha fått en annen far. Som nevnt ble han født som uekte; slik at det kan være at moren giftet seg med en annen som da ble «hans far». Dette må da sjekkes opp; bare en teori fra min side.

 

Anton gjør det relativt greit, og innen Olav blir født er han blitt sagmester på Nordviken Dampsag på Hamar. Når da yngste datter blir født, Tora så er det etternavnet «Bæk» som brukes. Det er også skrevet som «Beck» (se Harald Antonsen), men jeg har her brukt den formen som du selv bruker; nemlig «Bech».

Hei igjen! 

Jeg lurte bare på om hvordan jeg kunne finne ut, hva som skjedde videre med Aslaug, Harald og Gustav?

Hilsen Amalie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Beck (Antonsen Beck) Fødselsdato: 16. august 1894 Død: Døde 2. januar 1976 Nærmeste familie:

Sønn av Anton Hermansen og Gusta Hermandsen

Ektemann til Oddbjørg Elida Beck

Far til Else Mary Evertsen; <privat> Beck og Solveig Helene Beck Esperum

Bror av Aslaug Beck og Gustav Bæck

Half brother of Minda Kristiansen; Jenny Beck; Halfdan Antonsen Bekk; Arne Antonsen; Olav Beck og 5 andre

  Administrert av: Johan Esperum Sist oppdatert: 17. januar 2015

 

http://www.geni.com/people/Harald-Beck/6000000018931720076

2733675 Harald  Antonsen Beck    1608  1894  0201  1976  2904  1976    Bisatt: 09.01.1976  A  01  008       Hamar Hamar

 

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=2733675

 

2733676 Odbjørg Elida  Beck  1401  1906  0304  1992  0605  1992  Bisatt: 09.04.1992  A  01  008     Hamar Hamar

 

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=2733676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.