Gå til innhold
Arkivverket

Det Trondhjemske Dragon Corps 2. Compagnie....


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å google meg til noen flere opplysninger. Hvor holdt denne militære avdelingen til? Jeg spør siden en forfader til min samboer var der i årene 1826 til 1829. Han nektet i den perioden å gjøre kronarbeide (hva nå det er) på Munkholmen, og havnet 48 timer i krumslutting. Krumslutting: Militær straff, meget vanlig ved insubordinasjon, fra 6 til max 48 timers foroverbøyd anbringelse, sittende i et eget avlukke med håndledd og ankler event. også halslenke sammenfestet med en sort bøyler. Altså: Hvor skjedde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronarbeid ble bla brukt om tvangsarbeid. Munkholmen ble jo brukt som statsfengsel i tiden 16-1700. Kan godt være mulig at det var der han satt. Munkholmen ble visstnok brukt som fengsel helt fram til ca 1850.

 

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

 

Jeg finner noen stikkord, uten at det forteller meg eksakt hvor denne fyren tjenestegjorde:

 

 

1808 Trondhjemske Dragonregiment

Kompanier: Værdal, Stjørdal, Melhus, Byneset, Strinda, Sparbu, Skogn, Inderøy.

 

fra 1811

Trondhjemske dragonkorps

Skognske, Stjørdalske, Verdalske, Strindske kp (alle fra tidl. Trondhjemske dragonregiment)

 

Høsten 1814 Trondhjemske Dragonkorps

Kompanier: Skogn, Strinden, Værdal, Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling

 

Min erfaring med materiale fra Fredrikstad, er at kronarbeid eller kronarbeidere også kunne brukes om menige soldater som ble innkalt for å tjenestegjøre ved festningsbygging, som arbeidere ved ingenørkorpsets teglverk mv. Sikkert ikke særlig populært å bli utkalt ett par måneder for tungt arbeid.

 

Du skriver i headingen at han var i 2. kompani. Mange regimenter bestod både av utskrevne (nasjonale) og vervede (gevorbne) soldater. Ofte (men ikke alltid?) har kompaniene med utskrevne soldater navn etter et bygdelag mens de vervede kompaniene hadde nummer. Slik var det i hvertfall sent 1700-tall og begynnelsen av 1800-tallet. Jeg vet i farta ikke noe om hvordan dette ble etter hærreformen av 1817/1818.

 

De vervede kompaniene var ofte plassert i garnisoner på festninger og byer. En annen ting jeg har lagt merke til - i hvert fall når det gjelder sent 1700-tall - er at det er vanskelig å finne materiale vedrørende de vervede soldatene og kompaniene.

 

Hilsen Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var interessant! Jeg mener at vår venn var "geworben" - vervet- så det kan gi en forklaring på compani-benevnelsen 2.

 

At han er blitt utkalt til kronarbeide, som kanskje har vært tungt eller lite populært, høres riktig ut. Han ble nemlig straffet for å ha nektet å utføre dette (pålagte?) kronarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.