Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om norsk garvermester i Sverige ønskes


Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Garvermester Helmer Narum var født i V. Toten og utvandret til Sverige. Han døde 27. mars 1919, booppgjøret gikk tregt med arvinger som var lite samarbeidsvillige men var avsluttet seinest i desember 1921. Muligens var det skifteretten i Karlstad som hadde saken, men at han kanskje ikke bodde der.

Jeg vet ikke når han var født eller utvandret, (kanskje etter 1880?), men det er uvesentlig.

 

Jeg ønsker følgende opplysninger:

-
Helst bilde av hele skiftet, navn og ev familietilhørighet er viktig.

-
Hva står om Helmer i svenske folketellinger

- Husforhør(?) heter det vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Mattisson Narum, Helmer

Folkräkningar (Sveriges befolkning) 1900

Namn Mattisson Narum, Helmer

Hemförsamling Åryd Blekinge län

Hemort Kvarstående obefintliga sedan åren 1891-1900

Kontrakt Bräkne

Län Blekinge

Födelseår 1855

Födelseförsamling Vestra Toten Norge

Födelseland Norge

Yrke Garvare

Civilstånd Ogift

Kön Man

Famstkod Ensamstående

Familj nr 1

Sida 61

Rad 42

Upprättad av Riksarkivet SVAR-Svensk arkivinformation

 

Om hushållet

Personer i hushållet

Fam. nr 1 Mattisson Narum, Helmer, f. 1855 i Vestra Toten Norge, Garvare

 

 

Her er i alle fall noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne karen?

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vestre Toten, Ministerialbok nr. 6 (1856-1861), Fødte og døpte 1856, side 3.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8960&idx_id=8960&uid=ny&idx_side=-6

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070205610181.jpg

 

 

 

 

Endret av Randi Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kom til Sverige i 1894 til Åryd i Bläkinge län. Kom til Sverige alene. Se innføring nr 25 på den første kopien min.

 

Gjenfinner han i husforhør 1890-1899. Det fremkommer at han er født den 30/11-1855. Han bosatte seg på plassen Åryd nr 1 i Åryd forsamling. Der ble han til den 26/10-97, da han føres inn i obefindtlighetsboken. Han er ugift og har ikke barn, der i allefall. Se kopi nr 2.

 

Det er ikke innført obefindtlige i husforhøret som jeg kan se, men så henvises det til obef. boken, og det er hverken hos adonline eller svar scannet inn noe obef. bok som jeg kan se i allefall. Så da stopper han opp her,

 

Det finnes boupptekninger og for Åryd i Bläkinge ligger det under Bräkne Häradsrätt. Der er boupptekninger scannet inn t.o.m 1900 og er altså ikke tilgjengelig på nett for 1919, men de finnes lenger enn til 1919. Så om du kontakter f.eks Landsarkivet i Lund, så kan det være at de kan finne frem boupptekningen for deg i og med at du vet dødsdato.

 

Jeg har søkt etter han i Sveriges dødbok, men finner han ikke der. Så vi er jo ikke helt sikre på at han faktisk også døde i Åryd, men så langt så er det jo det du har å gå ut ifra at det kan være der han døde. Så det er jo verdt et forsøk å kontakte landsarkivet i Lund.

post-445-0-08441500-1384755837_thumb.jpg

post-445-0-71801000-1384755850_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Død og Begravningsbok for Åryd 1919, hos SVAR, SCBs lister (Statistiska Centralbureå), og der finnes han ikke.

 

Siden han sto på listen over obefindtliga i 1900, kan han ha dødd en annen plass i Sverige. Det har ikke lyktes meg å finne han i ft 1910 i Sverige i de listene som ligger hos SVAR.

 

 

Mvh Randi Elisabet Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette i Sveriges Dødbok:

 

Narum f. Larsson, Kerstin

 

Bagaren 2

 

Död 25/7 1946.

 

Kyrkobokförd i Skövde (Skaraborgs län, Västergötland).

 

Född 31/5 1866 i Svenstorp (Malmöhus län, Skåne).

 

Änka (27/3 1919).

 

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Skövde, Skövde kn (Västra Götalands län, Västergötland)

 

Födelseförsamling i källan:

Svenstorp (Malmöhus län)

 

Källor:

DB, FS

 

Fant ingen i Sveriges Dødbok som døde 27.03.1919 og som kunne være hennes mann. Det samme som Anne Lene skriver.

 

Det blir nok Landsarkivet i Lund som kanskje kan finne et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Anne Lene & Randi :)

 

Jeg skal ta kontakt med Landsarkivet i Lund.

Tenker litt på om han kanskje kan ha dødd i Norge og at nærmeste skifterett i Sverige var Karlstad ettersom han hadde sin virsomhet i Sverige og sikkert var svensk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så sikker på Landsarkivet i Lund, når jeg skrev det så antok jeg at han kunne være død i Åryd, og så vidt jeg kan se så er han ikke det. Hans kone døde i Skövde. Ut fra det har jeg sjekket om også han kan være død i Skövde, men finner han ikke død der heller. Så lenge du ikke vet hvor han dør, så tror jeg neppe de leter etter noen boupptekning for deg, for hvor skal de da lete ? Boupptekninger er også veldig omfattende saker å lete i.

 

Har sjekket opp om det finnes noe boupptekning etter konen i 1947, men det ser ut som det er for nytt. Mulig at det ikke er innsendt fra häradsrätten, eller så er det nok fortsatt underlagt noe sperring for at det er for nytt. Mulig at du som en etterkommer kan få en utskrift av den ?

 

Det som kan være aktuellt på landsarkivet i Lund er å oppgi flg: Han ble funnnet i Åryd A1:21 1890-1899 bild 271 side 488. Det oppgis det at han føres til obefindtlighetsboken side 7 den 26/10-97. Så spørre om du kan få utskrift av den aktuelle obefindtlighetsboken. Om det der fremkommer at de flytter til Skövde så holder det trolig til at vi kan finne han videre. Om det fremkommer at han ble over til neste husforhør, så spør om du kan få en kopi av det også osv frem til en flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket døde i Karlstad, og jeg fant han død i Karlstads Stadsforsamling : Narum Helmer Mathiasson, garverifabrikör. Adr. østre haga 20. Født 30/11-55, død 27/3-1919 av hjerneblødning, gravlagt 1/4. Det henvises til side 3105 i forsamlingsbok. Den ligger vedlagt, samt den før det.

 

De gifter seg i Genarp, Malmøhus. Lysning nr 13/1908. Borgerlig viet 15/1-1909.

 

Begge to flyttet til Karlstad stadsforsamling den 29/4-1909. Har fulgt de i de to forsamlingsbøkene som var fra de kom til karlstad og til han døde. Det fremkommer ikke på noe tidspunkt noen barn.

 

Boupptekning for Karlstads Rådhusrätt og Magistrat er scannet t.o.m 1902, slik at 1919 er altså ikke tilgjengelig på nett. Men sikkert mulig å få kopi av eller bestille microfiche og se selv. Nå når du vet nødvendig info rundt når han døde så burde det være mulig å få de til å finne frem boupptekningen og kopiere den til deg.

post-445-0-03332500-1384844582_thumb.jpg

post-445-0-66377600-1384844598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så finnes det tydeligvis papirer vedr hans søknad om Svensk medborgarrätt. Vet ikke helt om de finnes tilgjengelig på nett for meg enda, men det går an å spørre på http://sok.riksarkivet.se/

 

Det som fremkom var:

Justitiedepartementet 1909-05-14

Konseljärenden 1840-1920

 

Till läs mer och specialsökning

 

 

 

Ärendemening

Und. ansökning om svensk medborgarerätt af: H. Mathiesen Narum fr. Norge.

 

Datum

1909-05-14

 

Ärendenummer

18

 

Diarienummer

1618/08

 

Arkiv

Justitiedepartementet (SE/RA/1201)

 

Upprättad av

Riksarkivet

 

 

 

 

Fra samme sted. Det virker som om de kan ha blitt skilt. Sikkert mulig å få den info også:

 

Justitiedepartementet 1917-10-12

Konseljärenden 1840-1920

 

 

 

 

Ärendemening

Ansökning om äktenskapsskillnad av Kerstin Narum.

 

Datum

1917-10-12

 

Ärendenummer

40

 

Diarienummer

1764

 

Arkiv

Justitiedepartementet (SE/RA/1201)

 

Upprättad av

Riksarkivet

 

 

 

 

Ble litt tull med kopiering. Prøver med lenker og ser om det blir bedre.

 

http://sok.riksarkivet.se/?Sokord=narum&EndastDigitaliserat=false&AvanceradSok=False&page=2&postid=Konselj_35479&tab=post#tab

 

http://sok.riksarkivet.se/?Sokord=narum&EndastDigitaliserat=false&AvanceradSok=False&page=3&postid=Konselj_53442&tab=post#tab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hej!

 

Idag behandlas ett ärende i Karlstads kommun om H Narums stiftelse där även hans testamente ingår i beslutet. Handlingarna kan hittas här: https://karlstad.se/Kommun-och-politik/Kommunens-organisation/Kommunstyrelsen/Kallelser-och-protokoll/#f8dd7bc30e0b31-99a587db35678872-a4df5fbe1c722872267-4912407a13a52872309

 

Allt gott från Karlstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.