Gå til innhold
Arkivverket

2 verdenskrig, nasist eller ikke ?


Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan vite noe om. En person som under og rett etter krigen ble beskyldt for å være nasist og måtte gjennom div avhør pga det. Så mange år etter, så avklares det av det var uriktige beskyldninger mot personen. Så mottar enten personen selv eller hans familie et brev med unnskyldning/oppreising.

 

Hvilket kontor/myndighet er det som har oversikt og myndighet til å sende ut et slik brev ? Vil det i dag være mulig å finne det brevet noe sted ?

 

Håper noen kan gi meg et råd om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan vite noe om. En person som under og rett etter krigen ble beskyldt for å være nasist og måtte gjennom div avhør pga det. Så mange år etter, så avklares det av det var uriktige beskyldninger mot personen. Så mottar enten personen selv eller hans familie et brev med unnskyldning/oppreising.

 

Hvilket kontor/myndighet er det som har oversikt og myndighet til å sende ut et slik brev ? Vil det i dag være mulig å finne det brevet noe sted ?

 

Håper noen kan gi meg et råd om det.

 

På SAH finnes det NS-arkiv, men jeg er litt usikker på om du får innsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På SAH finnes det NS-arkiv, men jeg er litt usikker på om du får innsyn?

 

Å tusen takk Lars Ove. Det visste jeg ikke. Men, det jeg visste var at det var dyktige mennesker her som visste noe om det. Ikke overraskende at du var blandt de.

 

Mulig vi kan få innsyn, eller kopi av det aktuelle. Det er snakk om et barnebarn som lurer, og vi har allerede fått ut en del papirer på RA, om avhør osv. Det var helt uproblematisk når man legitimerte seg og sa hvem man var i forhold til personen. Etter noen uker kom det kopier i posten. Tror du ikke det kan fungere på samme måte der.

 

Men er det trolig at det er der et slikt brev befinner seg ? Uansett så er det kanskje litt å finne om den aktuelle personen der ? Forsøket verdt er det.

 

Tusen takk Lars Ove. Kanskje dukker det opp en og annen god ide til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en søker i Arkivportalen på landssvik, kommer det opp arkiver etter lokale politidistrikter, fengsler, statsadvokatembeter mm og det virker som det stemmer at det er statsarkivene som oppbevarer disse arkivene. Det kan jo være det finnes arkiv med avhør, selv om vedkommende aldri ble siktet for noe.

http://www.arkivportalen.no/side/sok/avansert?enkeltSok=true&sokeVerdi=landssvik&side=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å tusen takk Lars Ove. Det visste jeg ikke. Men, det jeg visste var at det var dyktige mennesker her som visste noe om det. Ikke overraskende at du var blandt de.

 

Mulig vi kan få innsyn, eller kopi av det aktuelle. Det er snakk om et barnebarn som lurer, og vi har allerede fått ut en del papirer på RA, om avhør osv. Det var helt uproblematisk når man legitimerte seg og sa hvem man var i forhold til personen. Etter noen uker kom det kopier i posten. Tror du ikke det kan fungere på samme måte der.

 

Men er det trolig at det er der et slikt brev befinner seg ? Uansett så er det kanskje litt å finne om den aktuelle personen der ? Forsøket verdt er det.

 

Tusen takk Lars Ove. Kanskje dukker det opp en og annen god ide til ?

 

Jeg har selv fått innsyn (etter tillatelse fra etterkommere) i deler av dette arkivet. Det gjaldt en fødsel med norsk mor med NS-tilknytning og tysk soldat-far. Gutten ble født på et Lebensbornhjem på Geilo, og korrespondansen er på over 30 sider. Skremmende lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne-Lise, da skal jeg nok sjekke ut det.

 

Lars Ove - er usikker på om vi i dette tilfelle trenger tillatelse fra etterkommere. Som jeg sa det er et barnebarn som lurer vedr sin farfar, far er død, så da er det vel vedkommende som er nærmeste etterkommer?

 

Har kopier fra en del avhør, men det er klart det kan ligge enda mer i et NS arkiv. Men en beklagelse/oppreising må vel komme fra den norske stat på en eller annen måte ? Eller tenker jeg feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan vite noe om. En person som under og rett etter krigen ble beskyldt for å være nasist og måtte gjennom div avhør pga det. Så mange år etter, så avklares det av det var uriktige beskyldninger mot personen. Så mottar enten personen selv eller hans familie et brev med unnskyldning/oppreising.

 

Hvilket kontor/myndighet er det som har oversikt og myndighet til å sende ut et slik brev ? Vil det i dag være mulig å finne det brevet noe sted ?

 

Håper noen kan gi meg et råd om det.

 

Dersom det berre var snakk om skuldingar, kunne dei kome frå kven som helst (naboen, til dømes). Denne kven som helst kan også ha innsett at det var feil og skrive brev.

 

Dersom det var ei formell etterforsking/tiltale, må det vere noko(n) overordna den/dei som etterforska/tiltala skuldingane som kan sende eit slikt brev.

Då spørs det kven som etterforska/tiltala... Politiet har rangordning gjennom politimeister og justisdept; påtalemakta gjennom

stats- og riksadvokat; militær påtalemakt gjennom krigsadvokatar og generaladvokat; og alle rangordningane endar opp med kongen.

 

Dersom du ikkje har tilgang til brevet, og ikkje veit nøyaktide tidspunkt for etterforsking/tiltale og orsaking, vert det ein stor jobb å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill Ivar. Jeg har nå funnet frem papirene

 

RA har vurdert nevnte landssviksak til å være eldre enn 60 år og de finner at den kan betraktes som fritt tilgjengelig for bruk på lesesalen.

 

Saken er etterforsket ved Drammen og ved Ringerrike politikammer bl.a

 

Det virker som det er en privatperson/nabo som angav vedkommende.

 

 

Et brev til vedkommende sier bl.a: En gir Dem med dette melding om at ovennevnte landsviksak mot dem er motatt i retur fra Statsadvokaten for landsviksaker i Buskerud. NN bes uoppholdelig gitt skriftlig underretning om at jeg med Riksadvokatens samtykke har unnlatt å påtale mot ham for forbrytelse mot landssvikanordningen av 15 des 1944 §2 nr 1a ved at han søkte om opptakelse i NS.

 

På et senere tidspunkt, mulig mye senere har det altså kommet et brev til som inneholder en beklagelse/oppreising el.l og det er dette jeg vil prøve å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.