Gå til innhold
Arkivverket

Fra Roven i Fet til Australia i 1872


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

I Skytilen nr. 3 dette året har Bente Arnesen skrevet en artikkel om 20 innbyggere i Fet, Akershus som meldte utflytting til Australia.eller New Zealand. Hun har gjort godt rede for deres opphav i Norge.Men det står lite om hvordan det gikk med disse menskene i Australia og New Zealand.

En av dem skulle være Anne Marie Johansdatter Grinda under Hval f. 1841. Hennes skjebne er ukjent. Hennes mor Johanne Trondsd.f. 1814 og hennes stefar Jens Jensen f.1834? fra Hedemarken meldte utflytting til Australia. De bodde i Queensland, Australia.

Oline Hansdatter Langbråten under Gran meldte utflytting til Australia 1872. Da var hun 19 år gammel. Siste spor etter henne var at hun i 1873 giftet seg med landsmannen Jens jensen.

Her er bare noen av de utflyttede tatt med bare fordi hvis man spurte om alle i samme tråden vil det blitt litt for mye. Men hvis det er interesse så kommer det flere spørsmål angående Australia og New Zealand.

For orden skyld: Roven er behandlet i Fet bygdebok nr. 3 hvor gårdene Gran og Hval er inkludert.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har ryddet etter min far og funnet gamle notater fra en som har hjulpet far med slekstgranskning. Jeg lette på nettet etter stedsnavnene Rov, Myra, Rebakken, Hestehagen og Krogen, da jeg fant ditt innlegg.

 

I notatene står det:

Sønnen Tron gifter seg 5/11 1803 med Aase Hansdatter Løchen, f 27/12-1880 (antar det skal stå 1780). Foreldre Anne Hansdatter Strandbakken og Hans Bergersen.

Barn:

  • Døpt 30/9 1804   - Anna død 1808
  • Døpt 06/11 1808 - Johan død 1813
  • Født 6/8-1811 - Anne gift med Peder Søreensen Rødbekken
  • Født 6/10 1814 - Johanne, gift 4 ganger, utvandret til Australia
  • Født 22/11 - 1817 Hans (som er vår slekstgren)

Barna ble født på plassene Hestehagen og Krogen u Holter. Er det noen av disse plassene som eksisterer i dag?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.