Gå til innhold
Arkivverket

"Norske" menigheter i USA


Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Av Statsarkivet i Bergen fikk jeg vite at det på Riksarkivet skal finnes en oversikt over 2 bind over "norske" menigheter i USA, ordnet stat for stat. Da jeg ikke finner personen jeg leter etter i Sømannskirkens (New York) kirkebøker, ville det være av interesse for meg, om bøkene er på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi antar at det er snakk om "Norske Lutherske menigheter i Amerika" av Olaf Norlie. Riksarkivet har bind I.

 

Bøkene er elektronisk tilgjengelig for norske IP-adresser hos Nasjonalbiblioteket. Du finner dem her:

 

Bind 1

 

Bind 2

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for postering koblingene. Ved noen sjanse, må noen av bøkene omfatter kirkene i Buffalo, NY? Dessverre, jeg kan ikke lese eller snakke Norske. Så søker etter denne informasjonen blir ganske utfordrende.

 

Jeg har en dåpsattest for min bestemor, men kirken er ikke navngitt. Statsrådens navn var O.A. Kitlilsley. Jeg har aldri hørt om dette etternavn før og søkeresultater har ikke dukket opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, that's it! Thank you so much! That's where my great grandparents were married (1900) and my grandmother was baptised (1901). Does the book have listings for marriages and baptismals? How can I get access to view the book?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi antar at det er snakk om "Norske Lutherske menigheter i Amerika" av Olaf Norlie. Riksarkivet har bind I.

 

Bøkene er elektronisk tilgjengelig for norske IP-adresser hos Nasjonalbiblioteket. Du finner dem her:

 

Bind 1

 

Bind 2

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

Takk for lenkene.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The books do not contain listings for marriages or baptisms. They only contain information about the various congregations and when they were active.

 

We do not know how you could gain access to the books, the National Library links are only available for Norwegian IP-adresses.

 

Yours sincerely,

 

User Services Section

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.