Gå til innhold
Arkivverket

Johan Bye, f. 30.3.1875 - jakten på hans første familie


Mona Pedersen
 Del

Recommended Posts

Min mormor var et "uægte" barn og visste aldri hvem faren var før hun på sine siste dager fikk vite at det var hennes inngiftede onkel Johan Bye. Jeg har siden funnet ut at både mormors tante Ida og hennes mann Johan begge hadde vært gift før. Dette er helt ukjent i famiien. Jeg prøver å finne ut hva som skjedde i årene mellom 1910 - da Ida og Johan var gift på hver sin kant - og 1914 - da de fikk sin første datter.De var da bosatt i området Sarpsborg/Fredrikstad. Ikke minst lurer jeg på hva som skjedde med de første ektefellene/barna. Kan noen hjelpe meg???? Her er detaljene:

 

I FT 1910 er Johan Ludvig Bye, født 30.3.1875, bosatt i Oskarsgate i Sarpsborg. Om Johan Bye har jeg så langt funnet at han ble født i Ømark/Ørje. Han giftet seg med Mathilde født 12.8.1875. Ved folketellingen i 1900 var de bosatt på gården Svendsby i Berg kommune, og Johan livnærte seg som skredder. Familien, som da hadde ett barn født i 1898 el 1899 (ulike opplysninger ved folketellingene i hhv 1900 og 1910), var registrert som metodister. Det later til at familien har oppholdt seg i området ved Halden fram til ca 1907/1908 før de flyttet til Sarpsborg og Oskarsgate, hvor også Johan arbeidet på karbidfabrikken. I 1910 hadde Johan og Mathilde fått seks barn:

Eugenie Bye 16.02.1898 Fredrikshald

Dagmar Bye 08.02.1901 Fredrikshald

Margit Bye 01.05.1903 Fredrikshald

Solveig Bye 10.07.1905 Fredrikshald

Trygve Bye 20.10.1907 Fredrikshald

Borge Bye 21.01.1909 Sarpsborg

 

 

Ida Helin født 2.juli 1883 innvandret fra Sverige, Dalsland og giftet seg 1.november 1902 med stenhugger Sven Peter Johannesson (født i Sverige 1872). Ida var da ”fabrikarbeiderske”. 7.5.1903 fødte Ida en sønn, Birger Ragnvald, men han døde av lungebetennelse 16.7.1904. I 1902 var Ida og Sven Peter oppført med bopel i Oskleva, Fredrikshald.

I FT 1910 finner vi bare en kvinne i Norge med fornavn Ida, som er født 2.7.1883. Hun er oppført som Ida Svensen, bosatt i Oskarsgate i Sarpsborg. Ektemannen er Peter Svensen, født 30.8.1872 i Sverige. Navnelikheten og korrekte fødselsdata tyder på at det dreier seg om samme personer. Dette støttes ytterligere ved at Ida er oppført med korrekt fødested og at paret inntil 1908 var bosatt i Halden. De hadde fått to døtre som begge var født i Halden; Gunvor født i 1905 og Borghild født i 1908. Et søk i kirkebøkene for Fredrikshald bekrefter denne antagelsen. Gunvor ble døpt 6.august 1905 og Borghild 19.april 1908, og Sven Peter Johannesson er i begge tilfeller oppført som faren. (Om navnebyttet som er registrert i Folketellingen i 1910 skyldes slurv fra de som foretok opptellingen, eller om navnebyttet var reelt vites ikke..)

 

Ida og Johan skal angivelig ha født en datter, Rut Johanna, i Fredrikstad 10.april 1914, og paret skal ha giftet seg i 1915. Innen 1918 flytta de til Odda hvor de fikk ytterligere tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mona.

 

I værtfall sto det en etterlysning i Byavisen i Trondheim, ca 2008, etter denne karen, med bilde og et telefonnr. man kunne ringe til. Ringer du Byavisen kanskje de finner saken. Jeg har hevet etterlysningen, men mitt søskenbarn fikk den på nett fra meg så jeg skal sjekke om han har den.

 

Johan ligger begravet på Bergaflot Gravplass, Odda i Hordaland, og han døde der 30 nov. 1948. På DIS gravminner finner du bilde av hans gravsted der.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mona.

 

I værtfall sto det en etterlysning i Byavisen i Trondheim, ca 2008, etter denne karen, med bilde og et telefonnr. man kunne ringe til. Ringer du Byavisen kanskje de finner saken. Jeg har hevet etterlysningen, men mitt søskenbarn fikk den på nett fra meg så jeg skal sjekke om han har den.

 

Johan ligger begravet på Bergaflot Gravplass, Odda i Hordaland, og han døde der 30 nov. 1948. På DIS gravminner finner du bilde av hans gravsted der.

 

Gunnar Andre

 

Tusen takk! Skal undersøke tipset, og håper dessuten at ditt søskenbarn kanskje har tatt vare på saken.

mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mona.

Har sendt forespørselen til mitt søskenbarn. ( Han heter faktisk BYE, og derfor sendte jeg det til han. Ikke slekt ifølge han)

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Hei,

Jeg har blitt noe ivrig etter slektforskning fra min mors side. Mathilde Bye var min Tippoldemor. Hun var gift med Johan Ludvig Iversen Bye før det ser ut som han giftet seg med Ida Charlotte Bye (født Helin). Mathilde Bye og Johan Bye fikk Eugenie Johnsen (født Bye) 16. feb. 1898. Hun er da min oldemor. De fikk også 5 andre barn sammen i tillegg til min oldemor. Johan Ludvig Iversen Bye sine foreldre fant jeg ut, het: Iver Olsen Søbyseter (Bye) og Anna Olava Bye (født Amundsdatter). Ida Charlotte Bye (Helin) fikk 5 barn med Johan Bye: Gunvor, Ruth Johanna Bye, Lilly Margrethe Bye, Rolf Rolang Bye, Georg Vilfred Bye. Håper dette var noe til hjelp. Mulig at jeg har noe mer info som du er interessert i :rolleyes:

 

Mvh

Heidi Skj.

Endret av Gjest Heidi Skj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.