Gå til innhold
Arkivverket

Smøla: Beret Jonette Kristiansdatter Madsen f. på Odden 1902. Hvor ble det av henne?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg søker opplysninger om Beret Jonette Kristiansdatter Madsen f. 07.12. 1902 på Odden. Hennes foreldre var Kristian Madsen fra Batalden i Kinn, mens moren var Johanna Bergitte Pedersdatter f. Gjelberg.

 

Dette paret hadde 5 barn, og jeg vet hvor det ble av de andre av denne barneflokken, de dro fra Smøla de fleste av dem.

 

Beret Jonette var ved folketellingen i 1910 på Stillingshaugen på Steinsøyneset på Smøla:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036805000334

 

Hun kalte seg da for Beret Kristiansdatter Odden.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell! Ja, dette har eg lurt på ei stund også (som du kanskje har hørt om). Ho er vel ikkje registrert som konfirmant/brud i nokon av krk. bøkene i alle prestegjelda på Smøla på den tida. Eg håper også på at nokon kan finne ut meir om Beret. Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn!

 

Det kan vel hende at hun dro etter sine søsken, men det vet jeg altså ikke. Har snakket med barnebarn av de som bodde på Stillingshaugen, men de visste ingen ting, dessverre.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , det kan ho ha gjort. No har eg berre funne meir om Magnus og Peder så langt. Severine og Jacob har eg funne i 1910 FT, men ikkje lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus var gift og bosatt i Kristiansund, og Peder vet du vel det meste om siden han giftet seg med ei fra Batalden. Jakob tror jeg også dro fra Smøla. Og Severine ble gift Utheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningar! Eit lite steg til sida frå det eigentlege emnet, men veit du forresten når Magnus døde? og fornamnet til Severine sin mann? Har ikkje funne ho i Gravminner i Norge, heller ikkje Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Kjell!

Har et par spørsmål til deg om bror og syster til Beret, Peder og Severine:

 

- Peder vart jo gift med søskenbarnet sitt og vart busett i Bergen. Men har du funne om han fekk etterkomarar? Eg har leita i krk.bøker for Bergen, men det har ikkje lukkast meg å finne nokon.

 

- Severine vart altså gift Utheim. Fekk ho etterkomarar? Kor budde ho og når døydde ho?

 

Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner Severines giftermål her:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071018610125.jpg

 

Gift 24. 01. 1915 med Alfred Johannes Utheim i Kristiansund.

 

Jeg har ikke fulgt disse barna lenger enn til giftermålet. Men Peder og Anna giftet seg i Kristiansund. Peder var da fabrikkarbeider i Bergen, Anna butikkjomfru i Domkirkens sogn i Bergen. Jeg ville ha sjekket ut både Kristiansund og Bergen ang. event. barn.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.