Gå til innhold
Arkivverket

Ola Johnsen, Assæv (Assev), (1789-1867), Arendal


Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne ut anene til min tipptippoldefar Ola Johnsen fra Assæv utenfor Arendal (1789-1867) . Kona hans mener jeg å ha vært Inger Olsdatter (født 13.juni 1805, død 1864), og hvis jeg har funnet riktige data var hennes foreldre Ole Torgrimsen og Askiær Olsdatter. Ola og Inger tror jeg har bodd ved Libru i Froland og de fikk blant andre datteren Ane Gurine (f.1843), min tippoldemor, senere gift med Kittel Knudsen Gauslå. Noen som kjenner "greina"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her er han i ft 1865

http://www.rhd.uit.n...nr=0036&lnr=000

 

Vielsen ?

Name: Ole Johnsen

Spouse's Name: Inger Olsdr :

Event Date: 15 Sep 1826

 

Event Place: Oyestad,Aust-Agder,Norway

 

 

 

Har du funnet dåpen til alle barna ?

Kanskje noen søsken av Inger er fadder ?

 

 

Name: Ole Torgrimsen

Spouse's Name: Askiaer Olsdr

 

Event Date: 24 Jun 1804 Event Place: Froland,Aust-Agder,Norway

 

Kan dette være søsken : Name: Torbor Olsen Gender: Female Event Date: 30 Mar 1809 Event Place: AAMLI,AUST-AGDER,NORWAY Birth Date: 08 Mar 1809

Name: Torgrim Olsen Gender: Male Event Date: 26 Mar 1807 Event Place: AAMLI,AUST-AGDER,NORWAY Birth Date: 24 Mar 1807

 

 

 

Mette :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være Ole Jonsen d.y. Assevneset (plass under lille Assev) du har kommet borti. Han døde i 1867etter mine notater. Assevneset var en plass under lille Assev i Øyestad. Hans foreldre het Jon Olsen (1751 – 1809) og Ingeborg Olsdatter (f. 1754). Dette er personer jeg har notert mer tilfeldig, så jeg har ikke fulgt dem videre. Men Øyestadbøkene er blant de beste i området, så jeg anbefaler dem.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tror det må være Ole Jonsen d.y. Assevneset (plass under lille Assev) du har kommet borti. Han døde i 1867etter mine notater. Assevneset var en plass under lille Assev i Øyestad. Hans foreldre het Jon Olsen (1751 – 1809) og Ingeborg Olsdatter (f. 1754). Dette er personer jeg har notert mer tilfeldig, så jeg har ikke fulgt dem videre. Men Øyestadbøkene er blant de beste i området, så jeg anbefaler dem.

 

Mvh

Per

 

Oppdaget ikke postingen din før nå. Dette var virkelig spennende. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som kanskje vet noe mer om Jon Olsen, Lille Assev (1751-1809) og hans kone Inger (Ingeborg) Olsdatter (f.1754)?

Iflg. 1801-folketelling for Øyestad var Jon "huusmand med jord og grubearbeider".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering: Nå viser det seg nok at jeg har tatt feil - det er nok ikke Ane Gurine fra Assæv som er min tippoldemor likevel. Det skulle nok heller være Anne Osulsdatter (f.13.05.1842, Landvik), sannsynligvis datter av Osul Olsen Hørte og Gunborg Kittelsdatter Gauslaa....

 

Vel, da har jeg i alle fall hoppet av et blindspor og er inne på et annet spor - som forhåpentligvis ikke er blindt denne gangen.

:rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.