Gå til innhold
Arkivverket

Amund Pedersen Holte, f. 1870 i Bamble. Hvor ble det av han?


MissMacCallum
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er på leting etter informasjon om hvor min tippoldefar Amund Pedersen Holte (f. 1870 i Bamble) oppholder seg i tidsrommet ca. 1905 til 1944. Han er sist notert i folketellingen i Sandefjord i 1910 med antatt oppholdssted som "Oppholdssted ukjent. Forsvunnet."

 

Den siste sikre plasseringen jeg har på han er da hans sønn Anker ble født i 1904. Etter dette blir ting litt mer usikkert, og han har nok forlatt familien sin før 1907, da hans kone Klara Pedersen får et barn med en annen mann.

 

Han er begravet på Ekeberg i Sandefjord. Begravelsesdato 14.03.1944. Så han har vendt tilbake til Sandefjord uansett hvor han har vært i mellomtiden.

 

Den eneste ledetråden jeg har funnet var at han kan ha reist til Amerika?

 

 

http://forum.arkivve...te-til-amerika/

 

Denne tråden er jo såpass gammel at det er mulig noen har funnet noe mer på han siden den gang?

 

Kine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller - jeg har sett den tilsvarende folketellingen via Digitalarkivet.

 

http://digitalarkive...f01036489005799

 

Her ser vi at han er forsvunnet.

 

Det viser seg også at Ambjørg som her er oppført sammen med familien, ikke er Amund sin datter. Fødselsdatoene er også feil forsåvidt.

 

Anna - f. 30.01.1900.

Kolbjørn - f. 18.08.1902.

Anker - f. 13.09.1904.

Ambjørg - f. 04.09.1907 (datter av "gift kone" Klara Pedersen og Albert Borgersen, som også er gift med en annen.)

 

Så her var det litt av hvert som skjedde på begynnelsen av 1900-tallet..

 

Jeg har kun funnet konfirmasjonen til Anna i 1914, og der står det ikke oppgitt hvor Amund oppholder seg. Heller ikke i hennes bryllup i 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan muligens være nevø Jørgen i 1930, men han oppholder seg ihvertfall ikke hos sin onkel da - så da er man vel egentlig like langt. Hans yrke er "longshore" og du skrev at han jobbet ved "lakene", så det burde stemme.

Name: George Holthe

Gender: Male

Birth Year: abt 1904

Birthplace: Norway

Race: White

Home in 1930: Aberdeen, Grays Harbor, Washington

Map of Home: View map

Marital Status: Single

Immigration Year: 1920

Relation to Head of House: Partner

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

Earnest Wallen 32

George Holthe 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der et jo en god kandidat til denne Jørgen Ingolf, både med tanke på fødselsår og periode han visstnok skal ha vært i Amerika.

 

Det skal sies at jeg ikke har gjort noe dypdykk i denne Amerika-teorien da jeg først for litt siden oppdaget at Amund var "forsvunnet" i 1910. Men kanskje det er verdt et forsøk å sette seg inn i søk i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.