Gå til innhold
Arkivverket

Kirsten Malling født ca 1776 - en nøtt - Løst


Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Endelig har jeg løst problemet med Kirsten Malling. Henviser til gammelt forum nr. 54539

 

Hun var datter av Rasmus Malling og Barbra Borse, men det har ikke vært mulig å finne dåpen hennes, da presten sannsynligvis har skrevet feil i kirkeboken og kalt henne Maren.

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 2 (1764-1814), Kronologisk liste 1778, side 74-75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-42

 

Ved konfirmasjonen sto det heller ikke nevnt foreldre, og ved giftemålet var det heller ikke oppgitt noen foreldre.

 

Henviser også til diskusjon her i dette forumet om Barbra Borse http://forum.arkivve...lling#entry3482

 

På skiftekortet etter hennes mormor, Bolette Fredrikke Monrad Borse, står det Kirsten Malling, enke etter Henrik Coucheron i Drøbak

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Nedre Telemark sorenskriveri, Skiftekort , 1667-1810, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/6143/922/

 

Så nå kan jeg sove godt om natten, da denne nøtten endelig er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du la inn rett side. Jeg hadde nemlig problemer med skriften i skiftet, og brukte lang tid før jeg skjønte at det sto feil side på skiftekortet.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har nettopp skrevet et sammendrag av dette skiftet:

 

Skifte 24. oktober 1803 på Fjære, Solum: Enke Madame Bolette Friderikke Borse død for noen tid tilbake, hennes barn i ekteskap med forlengst avdøde mann Halvardus Severin Borse: 1. Joachim Borse kjøpmann i Brevik, 2. Charlotte Amalia Borse død og i ekteskap med hr. Klokker Østerbye etterlatt en datter Bolette Fridrikke Østerbye gift med hr. Løytnant Jegds? i Fredriksvern, 3. Barbra Borse død og i ekteskap med hr. Casserer Malling etterlatt a. Halvardus Severin Malling myndig og er klokker i Sjælland, b. Peter Malling myndig og bor i England, c. David Malling myndig og farer til sjøs fra Drammen, d. Rasmus Malling 18 år oppholder seg hos hr. Baron Løvenskjold i Sjælland, e. Bolette Fridrikke Malling gift med hr. Hendrik Falk tollbetjent i Drammen, f. Kirsten Malling enke etter Hendrik Coucheron i Drøbak, g. Charlotte Amalia Malling ugift og oppholder seg hos faren. 4. Inger Kirstine Borse enke etter Generalmajor von Grüner og boende på Valle gård i Sande sogn i Jarlsberg grevskap, 5. Margrete Elisabet Borse myndig etter framlagt bevilling av 11. april 1794 under tilsyn av hennes bror hr. Joachim Borse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:
 
Har du ikke funnet dåpen til Kirsten Rasmusdatter Malling?
Hun ble døpt 9.november 1777 i Østre Porsgrunn
Kilde: Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 2 (1764-1814), Kronologisk liste 1778, side 74-75

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

 

Har du ikke funnet dåpen til Kirsten Rasmusdatter Malling?

Hun ble døpt 9.november 1777 i Østre Porsgrunn

Kilde: Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 2 (1764-1814), Kronologisk liste 1778, side 74-75

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Joda Rigmor, men Jeremias Hagerup har kalt barnet for Maren og ikke Kirsten ved dåpen. Se også Kirsten Malling på Solumslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Rigmor, men Jeremias Hagerup har kalt barnet for Maren og ikke Kirsten ved dåpen. Se også Kirsten Malling på Solumslekt.

 

Ja, jeg var klar over det. Så ikke denne tråden før nå. Godt at du fant ut av det :rolleyes:

Jeg har masse forfedre på Kirsten Rasmusdatter Malling, spesielt på morssiden, så gi bare beskjed om det er noe jeg kan sjekke opp ford deg .

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor, takk for tilbudet, men jeg prioriterer arbeidet med mine egne avskrifter. Jeg jobber ikke med en og en familie, men med en og en protokoll innenfor et avgrenset område. Det blir på en måte som en arkeologisk utgraving, hvor en kan holde på i tiår med noen få kvadratmeter. Det er en brutalt effektiv metode, men det medfører at jeg ikke nødvendigvis kan eller vil ta med det som finnes av informasjon om hver enkelt slekt. Dette går naturligvis spesielt ut over slekter av overklassen, hvor det er stor mobilitet og stor geografisk spredning. Disse slektene synes jeg vel at det er nok av andre som forsker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har skrevet sammendrag av dette, Lars! Jeg har lest skiftet og fått bekreftelse for Kirsten, men hadde vanskeligheter med å forstå alt.

 

Rigmor, jeg ser at du har mye på Kirsten og forfedrene. Jeg har også mye på dem, og har bl.a. vært i Assens, og også i Ketting kirke på Als hvor det står en tavle med navnene på hennes forfedre som var prester der. Hun var min 3x tippoldemor, og jeg har et lite problem. Hun forsvinner fra Hurum etterat mannen, Henrik Schlanbusch Coucheron dør, og jeg finner datteren Cathrine Medea boende på Svarstad prestegård da hun giftet seg med Peter Vogt Pay.

 

Vestfold fylke, Lardal, Ministerialbok nr. 5 (1814-1835), Ekteviede 1821, side 404-405

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8244&idx_id=8244&uid=ny&idx_side=-167

 

Da hun dør 29 november 1838 bor hun i Drammen, og blir begravet der.

 

Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 12 (1830-1847), Døde og begravede 1839, side 246.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8471&idx_id=8471&uid=ny&idx_side=-240,

 

men hvor har hun vært i mellomtiden med barna? Jeg har lett overalt for å finne konfirmasjon til døtrene, men har ennå ikke klart dette.

 

Hvor dro Kirsten etterat mannen døde? Hun giftet seg ikke igjen for hun er begravet som enkemadam Kirsten Coucheron.

 

Jeg har ett problem til, og det er farfaren, Peter Lorentzen fra Brevik. Jeg har ikke klart å finne ut hvor Peter kommer fra, eller hvem som er hans foreldre, og han hadde vært gift før han giftet seg med Kirsten Malling (farmor til "min" Kirsten), og  hadde en datter, Nany, som var født ca. 1733 (har ikke klart å finne henne født). Hun er oppgitt i skiftet hans i 1754 som 22 år og som for nærværende tid er i London. Kirsten Malling (farmor til "min" Kirsten) som var død, er ikke nevnt her, og da heller ikke den første konen hans. Ved dåpen til sønnen Andreas i 1733, står han som styrmann, og det er bare "fiffen" som er faddere. Han dør etter et par måneder, og er ikke nevnt i skiftet.

 

Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 4 (1733-1759), Fødte og døpte 1733, side 6-7

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7859&idx_id=7859&uid=ny&idx_side=-6.

 

Andreas dør 26. september s.å.

 

Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 4 (1733-1759), Døde og begravede 1734, side 289-290.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7859&idx_id=7859&uid=ny&idx_side=-121.

 

Peter var gift med Nenni Lorentzdatter, men jeg har heller ikke funnet dette ekteskapet, eller hennes død, som må ha vært mellom døde til Andreas i 1733 og Peters giftemål med Kirsten 27.1.1735

 

Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 4 (1733-1759), Ekteviede 1733-1735, side 269-270.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7859&idx_id=7859&uid=ny&idx_side=-111
 

Dersom du skulle vite noe om Peter ville jeg bli veldig takknemlig.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Benedicte :rolleyes:
 
Jeg har dessverre ingen flere opplysninger om Peter Lorentzen jeg heller. Jeg har mest på Kirsten Mallings morsside. Beklager at jeg ikke kan bidra med noe her og håper at du finner ut av det.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.