Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling Kristiania-Aker 1923


Solveig R Håklev
 Del

Recommended Posts

Vi har ikke fått nyere data til å publisere enda. Jeg vet det er på gang, men vi ser nok 2014 før det blir en oppdatering der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg skal høre med kollegaer i Riksarkivet. Det er nemlig mulig DIS-Norge har sendt den der. Digitalarkivet har ihvertfall ikke mottatt noe mer data fra denne tellingen siden 2011, det kan jeg se ut fra journalsystemet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Eller utsett til etter at hastverket med å overføre databasar frå - og å få stengt ned "gamle Digitalarkivet" er unnagjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager manglende oppfølging. Det er godt dere purrer! Det har vist seg å være noen misforståelser. Når DIS-Norge har omtalt at nye data er sendt Digitalarkivet så stemmer ikke dette. DIS-Norge fikk beskjed om at data var oversendt nye Digitalarkivet for publisering der, så det var aldri snakk om annet enn de dataene som lå på de gamle nettsidene.

 

Men når det er sagt, så vil det komme mer 1923-data. Tilretteleggingsarbeidet før oversending til Digitalarkivet blir gjort i ledige stunder av Lars Nygaard i Riksarkivet og han  har ikke hatt noen ledige stunder de siste to årene ettersom han er veldig sentral i tilrettelegging av alle folketellingsdata som skal over på de nye nettsidene for Digitalarkivet. Når alle data er overført, skal vi alle igjen flytte fokus til nye data og fylle opp de nye nettsidene med stadig mer data, deriblant 1923-tellingen for Kristiania.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringa.

 

Er det då slik å forstå at Dis alt for lenge sidan har sendt fil(er) til Riksarkivet, men at ein no ventar på at fil(ene) skal verte tilrettelagde/konverterte til Digitalarkivet?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nei det tviler jeg på. Vi er ikke ferdig med å få alt av gamle data over til de nye nettsidene, så det har ikke vært tid til å gå løs på disse dataene enda.

 

Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Dessverre så ser jeg ikke at den er på vei den nærmeste tiden. Den er som sagt ikke overlevert til Digitalarkivet for publisering. Den ligger fremdeles til en siste kontroll og det er et ønske fra DIS om at denne kontrollen utføres før dataene kommer ut i Digitalarkivet. Det er ihvertfall slik jeg har forstått historien.

 

Men det DIS-Norge har gjort, er å legge ut dataene på sine sider, så man kan søke der, merk at det er en midlertidig tjeneste: http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så ser jeg ikke at den er på vei den nærmeste tiden. Den er som sagt ikke overlevert til Digitalarkivet for publisering. Den ligger fremdeles til en siste kontroll og det er et ønske fra DIS om at denne kontrollen utføres før dataene kommer ut i Digitalarkivet. Det er ihvertfall slik jeg har forstått historien.

 

Men det DIS-Norge har gjort, er å legge ut dataene på sine sider, så man kan søke der, merk at det er en midlertidig tjeneste: http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

 

Tusen takk :)

Da er det muligheter der

 

Mvh Solveig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ligger mye der ja, men det er en underlig søkemotor.

Dessuten lager den ikke URL som kan linkes til som kilde :-(

Man må/kan legge inn link til http://www.disnorge.no/KraFt1923/sok.php og så i teksten legge inn hva man søkte på/etter.

Ganske kronglete :-(

Det er forsåvidt samme problem med DIS-Gravminner, som heller ikek gir noen unik link/URL.

 

Håper Digitalarkivet snart er ajour mht 1923-FT fra Oslo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.