Gå til innhold
Arkivverket

Å følge ukjente, ensomme folk til graven.....


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Kanskje som å banne i kjerka... men hva er dette for en mote å lete opp folk som skal følge båren av en død person når denne skal gravlegges? Hvem eller hva er det man skal tilfredsstille med dette? Verdighet ville etter mitt begrep være å bry seg om denne personen mens han/ hun levde. "Kom til mig med dina blommor mens jag lever...."

 

Men for all del.... hvis det gir mening å følge en ukjent person, som man aldri har løftet en finger for mens han/ hun levde, til hans/ hennes siste hvilested, så for all del. I England klarte man å samle hundrevis til en slik ensom mann... noen bedre?

 

Jeg mener ikke å være useriøs, jeg forstår bare ikke helt denne plutselige og påfallende interessen og omsorgen for en person etter at han/ hun er død. Det lukter VG og Se og Hør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktige tanker du deler her, Erling!

 

Men jeg tenker også at en begravelse - uavhengig av den religiøse dimensjon - kan ha en mening ut over hva den måtte bety for avdøde. Det å stanse opp med sorg, med savn, med takknemlighet og tanker om det som ikke ble - kan jo utfordre og peke fremover mot nye muligheter. Og på en måte kan jo den inspirasjonen tilføre en form for mening i avdødes minne...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår kommentarene dine, Erling. Jeg valgte dog å videreformidle et nyhetsoppslag som kanskje ville være av interesse for noen. Alle har en historie å fortelle. Nå kan vi kanskje bidra litt til Irene Holcks historie.

 

Se og Hør-kommentaren kunne du dog ha spart deg for, ingen grunn til å være så nedlatende. Og samtidig som jeg forstår tankene du delte, så må jeg si at jeg aldri har forstått hvorfor folk på død og liv må skrive en tirade om en diskusjonstråd man misliker. Holder det ikke å ignorere tråden?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden døde en eldre kvinne som jeg var blitt litt kjent med gjennom jobben. Hun var enke og opprinnelig tysk, men bodde i Drammen. Det var en snill og hyggelig, men ensom dame (hun hadde voksne barn og barnebarn i Tyskland), og det var en selvfølge, synes jeg, å gå i bisettelsen. Det ble en usigelig trist opplevelse. I 10 minutter var jeg HELT ALENE i krematoriet, og jeg fryktet at det ikke ville komme noen i det hele tatt. Heldigvis dukket det opp tre fra hjemmesykepleien, så vi var 4 kvinner + presten som tok farvel med henne. Presten visste omtrent ingenting om henne, heller ikke de tre andre, så de lurte på om jeg kunne komme med noen opplysninger. Jeg fortalte det jeg visste og hele seremonien varte under 15 minutter....

 

På bakgrunn av denne opplevelsen, har jeg en viss sympati for det som skjedde i forbindelse med begravelsen til den gamle krigshelten i England. Det var godt ment, men mediene lager selvsagt sin egen "snørr og tåre-vri" på en sånn sak,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante tilbakemeldinger. Det er klart at det er mange innfallsvinklinger til dette temaet. Jeg mener ikke at mine tanker er de eneste riktige, men jeg syns bare det var betimelig å sette dem på trykk. Jeg mener heller ikke å være nedlatende, og jeg har respekt for at noen syns det er på sin plass å lete opp eventuell slekt etter enslige/ ensomme avdøde personer.

 

Dag: Jeg har stor respekt for deg og dine bidrag i dette forumet! Men jeg er nok uenig i at man ikke skal kunne bringe til diskusjon et emne som man stiller seg delvis undrende til. Det betyr ikke fra mitt ståsted det samme som at man "misliker" en tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.