Gå til innhold
Arkivverket

Devis løst:Peder Andersen Minde d. 1831 i Sørum, Akershus


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Peder Andersen f. 1769 Se bd 4 Toten bygdebok side 407 angående Totenvika.

Jeg mener Peder Andersen opprinnelig kom fra Toten. Han dukker opp i Sørum ca 1815 da han starter gjestgiveri på plassen Haug under Sorknes og kalte stedet for Minde. Han og hans slekt brukte ogaå Minde som etternavn. Står litt om det i Sørum bygdebok bd. 4 og 5.

Familien bodde tidligere i Kristiania. I bygdeboka ingen ting om Peders opphav..... Men jeg lurer på om det går an å finne mer om Peder Andersens opphav på Toten.

Skal ha hørt av min gamle avdøde grandtante at han kom fra en gård på Toten som beynner S.....? Hun husket navnet, men jeg husker det ikke nå.

 

Er det ingen fra Toten som visste det?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i 1801-folketellingen at det finnes en Peder Andersen 44 år, husmann m. jord g.m. Mari Pedersd. 37 år under gården Slagsvold på Toten.

Problemet blir å koble han til familien Minde på 1800-tallet?

ER det noen bygdebok for Toten som kan hjelpe til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld - her er dødsfallet i 1831 - ser ut som Peder var 75 år gammel ved dødsfallet, f.ca. 1756 - kan det stemme?

 

Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 4 (1829-1845), Døde og begravede 1831, side 262.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7612&idx_id=7612&uid=ny&idx_side=-165

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040165.jpg

 

Var Peder Andersen gift da han kom til Sørum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe sted på Toten som heter Minde?

Om ikke, så har du Minde i Søndre land (som Sissel Kyrkjebø og mann har som feriested).

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Minde er navnet Peder satte på plassen haug da han begynte som gjestgiver. Så det vi kan gå ut i fra er at han hette Peder Andersen. /5 år da han døde passer jo godt med hans alder på Toten i 1801, 44 år gl.

Han var vel enkemann før han kom til Haug, Frogner i Sørum g.m. enke Marte Hansd d. 1848, 67 år gl. Hun hadde vært g.m. Hans Jensen i Christiania.og hadde med med Hans sønnen Jens Hansen som tok etternavnet etter sin stefar. Ekteskapet mellom Peder Andersen og Marte Hansdatter fant sted etter 1803 da Jens blei født, og før de kom til Sørum ca1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at gjestgiver Peder Andersen giftet seg 23.august 1812 med enken Marthe Hansdatter i Sørum

 

Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 2 (1759-1814), Ekteviede 1811-1813, side 72-73.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7607&idx_id=7607&uid=ny&idx_side=-208

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101020301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe

Men dette gir oss nye spørsmål. Ekteparret fikk konglig bevilling; Hva nå det betyr veit jeg ikke. Peder Andersen står ikke oppført som enkemann. Den Peder jeg fant i 1801 44 år gl var gift. Hvis det er samme Peder skulle det stått enkemann, noe jeg ser at det IKke gjør. For hans kone Marthe står det enke, og hun har fått tittelen "madam" noe som tyder på at hun tilhørte "de kondisjonerte". Det kunne også vært morro å vite hva nennes tidligere mann Hans jensen sto for. Siden sønnen jens Hansen Minde er født i Christiania ca 1803 er det mulig å finne ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sørum kirkebok konfirmasjon står Jens hansen 15 år først på kirkegulvet i 1818. Foreldrenes navn er Hans jensen og Marte Hansd. Men da var jo Marthe g.m. gjestgiver Peder Andersen

 

PS: jeg sliter med vedleggene da maskinen eller server ikke godtar mine vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men hva med Peder Andersens kone, Marthe Hansdatter? Jeg har ikke funnet henne i Christiania. Det finnes flere marte Hansdøttre i Christiania 1801. Ingen passer helt med aldersopplysningen ved hennes død 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Toten bygdebok bd.4 er Peder Andersen f. 1769. Finner ikke Peder i folketellingen 1801 på Toten. Leter man i Christiania 1801 er det Peder Andersen i "slaveriet" som passer best.

Dette være vår Peder. :) til den som finner riktig Peder.

Finnes Toten bygdebøker på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Toten bd. 4 oppgir at Peder i 1780-åra flyttet til Suluestad på Toten.

I folketellinga for Eidsvoll 1801 bor det en Peder Andersen på Minne på Eidsvoll 34 år. Da er han gift, men det stemmer ikke helt med opplysningen i giftemålet 1812 på Haug i Sørum. Han er da ungkar og som kjent tar han etternavnet Minde. Verdshuset blir også hetende Minde.

Jeg fant han på Sulustad i 1796 da han fikk et barn utenom ekteskap. Toten ministrialbok nr. 7 side 114 for de som vil se det.

Her er det flere løse tråder å ta tak i. Ønsker fortsatt hjelp til å løse disse problemene.

Hilsen Per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.