Gå til innhold
Arkivverket

Amtsregnskap


Johan Håkanson
 Del

Recommended Posts

Jeg er interessert i å få undersøkt amtsregnskapet for Lofoten, da de fleste andre kilder for samme tid mangler. Jeg vet også at regnskapene finnes på mikrokort for perioden mellom 1662 og 1686, men jeg er mest interessert i årene 1688, 1690 og 1691.

 

Vil dette regnskapet bli skannet og publisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å få undersøkt amtsregnskaperne for Lofoten, da de fleste andre kilder for samme tid mangler. Jeg vet også at regnskapene finnes på mikrokort for perioden mellom 1662 og 1686, men jeg er mest interessert i årene 1688, 1690 og 1691.

 

Vil disse regnskapene bli skannet og publisert?

 

Du tenker antakelig på stiftamtstueregnskapene, som allerede er skanna og publisert - se lenke fra Digitalarkivets forside (under snarveier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sett stiftamtstueregnskapet, så det var neppe så underlig at de ikke ble etterspurt.

 

Kan det være igjen noen liste blant regnskapet hvor kvinner også blir nevnt? Jeg leter nemlig etter en slik kilde som, i en annen slektsforskers notater, er kalt amtsregnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du muligens om det er igjen noen liste blant regnskapene hvor kvinner også blir nevnt? Jeg leter nemlig etter en slik kilde som, i en annen slektsforskers notater, er kalt amtsregnskaper.

 

Det var brukere og/eller eiere av gårdene som ble skattlagt, og kvinner nevnes derfor kun når de brukte gårder (i praksis enker) eller var (med)eiere. Du kan ikke vente å finne egne lister over kvinner.

 

Jeg vil tro at slektsforskeren mener stiftamtstueregnskapene, men jeg vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått sett på saken, og personen jeg vil finne, Anne Lauritzdatter, som var gift med sorenskriver Christopher Graa og bodde på Berg i Hols sogn, skal være blitt nevnt allerede da mannen levde.

 

En bekjent av meg mener at begge personene er blitt nevnt i regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått sett på saken, og personen jeg vil finne, Anne Larsdatter, som var gift med Christopher Grå, skal, ifølge hva jeg er blitt fortalt, være blitt nevnt allerede da mannen levde, så jeg vil tro at hun var medeiere.

 

En bekjent av meg mener at begge personene, inkludert deres tjenestepiker, er blitt nevnt i regnskapene for hele 1680-tallet, og Christopher Grå døde ikke før 1690. De bodde på Berg i Hol, som ligger i Lofoten.

 

Dette høres ut som den såkalte konsumpsjons- og folkeskatten, der man tidvis får navn på alle personene i husholdningene (men ofte også bare antallet personer). Jeg tenkte ikke på den i mitt tidligere innlegg, da det var en skatt som kun et fåtall hushold betalte.

 

Eksempelvis 1681 - men her nevnes kun Christopher Graa ved navn. Vær oppmerksom på at bak skattelista ligger vedlegg som er underlag for skattelista. Her kan flere navn være nevnt.

 

Kopp- og ildstedsskatten er også en mulighet.

 

*****

 

Tillegg til innlegget: I vedlegget til konsumpsjons- og folkeskatten 1690 finner du at Christopher Graas enke het Ane Lauridtzdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.