Gå til innhold
Arkivverket

Oppklart! Dåp Fosnes 1790


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Noen som klarer å tyde etternavnet på barnefaren? Helt nederst på 1. side Halmøen

 

Det hadde jo hjulpet litt om dere hadde sagt hva barnet het i hvert fall :mellow:

 

Helt nederst på første side er det døpt et barn ved navn Johan.

Foreldrene: Peder Jacobsen Qvaløsæter og konen Karen Rasmusd.

 

Er det denne dere mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, glemte å ta med barnenavnet, men regnet med at når jeg skrev helt nederst på 1. side og gårdsnavnet så var det ikke så lett å ta feil...

 

Tusen takk for svar, men jeg får det ikke helt til å stemme at det står Jacobsen, en av fadderne heter Anna Jacobsdatter og jeg klarer ikke å tyde den andre bokstaven som en A...men kanskje du har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg leser det. Jeg så på Kvaløsæter i bygdeboka, men ettersom Kvaløsæter besto av hovedsaklig av husmannsplasser under Gladsøy står det ikke mye der så tidlig. Jeg fant ingen passende personer nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ettersom jeg nettop har gravd litt i denne familien, så limer jeg inn det som er mine konklusjoner. Kanskje det kan være til hjelp.

 

Peter Jacobsen ble døpt den 4. mai 1760 i Sævik kirke. Faren het Jacob Hassesen Bjørran. «Bjørran» viser trolig til Bjørum i Namsos. .

Karen Rasmusdatter ble døpt den 7. juli 1765 i Halmøy, Fosnes. Hun var datter av Rasmus Olsen Halmøen og Marithe Johansdatter Letvig.

Peder Jacobsen Halmøen og Karen Rasmusdatter giftet seg i Halmøy kirke den 25. juli 1784.

Ved folketellingen i 1801 bodde de på «Førre» i Schage sokn i Overhalla med barna Lorentz, Martha, Rebekka og Mathias boende hos seg. Peder var da husmann med jord.

 

1. Lorents, f. 1785, Fosnes.

2. Jacob, f. 1786.

3. Johan, f. 30. juli 1790.

4. Martha, f. ca. 1794.

5. Rebekka, f. ca. 1796.

6. Mathias, f. ca. 1799.

7. Johanna, f. ca. 1801, Overhalla.

8. Peter Nicolai, f. 23. november 1806, Overhalla.

 

Kildene mine finner du her: http://bj-duun.priv....tter 151113.pdf

 

PS: Gi gjerne et hint dersom du ser noen feil i det jeg har funnet ut eller om du skulle komme noe videre på disse familiene.

 

mvh. Bjørnar Duun

 

EDIT 30/11-13: Ny utgave av dokument med kilder: http://bj-duun.priv.no/onewebmedia/132%20Peter%20Jacobsen%20133%20Karen%20Rasmusdatter%20301113.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg får det ikke helt til å stemme at det står Jacobsen, en av fadderne heter Anna Jacobsdatter

 

 

Farens patronym kan vanskelig leses som annet enn Jacobssen. Den ene fadderen heter ganske riktig Anna Jacobsdr. (Ser forøvrig nå at jeg i første svar skrev Jacobsen med én s, der det skulle vært to).

 

Det var vel helst uttrykket "barnefaren" som forvirret meg noe. Begrepet fikk meg til å tenke på far til et "uægte" barn, det var derfor jeg var usikker på hvilken unge det gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig dette er rett, men bygdebøkene for Overhalla er ikke enig. De sier at Peder Jakobsen som bodde på Furrehaugen(først kalt Åseg) var fra Brøndbo på Høylandet, sønn av Jakob Mikkelsen og kone Maren Christophersdtr. Det sies at han var født i 1759, og var halvbror til Karen Jakobsdtr gårdkone i Vannebo. Det sies at han ble gift med Karen Rasmusdtr fra Hammer i Skage(uten at de har funnet ut noe om hennes slektsforhold)

 

Barna som nevnes er Johannes f 1784 g med Julianna Pedersdtr Furre

Martha f 1795 gift med Christopher Olsen Frøvarp

Rebekka f 1796 g m Andreas Olsen Myrmo

Mathias f 1800, hadde en datter Karen som reiste til USA

Johanna f 1802, reiste til Vega og døde 23. 10.1831

Peder Nikolai f 23-11-1806 gift med Kristine Nilsdtr Ørsundli(Aursundli).

 

MEN det er flere ting som kan tale for at du kan ha rett og bygdeboka feil.

Jeg har ikke funnet noe ekteskap mellom Peder Jakobsen og Karen Rasmusdtr i kirkeboken for

Overhalla rundt 1783. Jeg har heller ikke funnet døpt Lornts, Martha eller Rebekka i Overhalla

bygdebøker i disse tidsrommene.

Jeg finner Mathias døpt i Jan/Feb 1800 i Skage kirke.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16461&idx_id=16461&uid=ny&idx_side=-21

 

Noe som uansett er naturlig ettersom Peder fikk bøkselsbrev på Furrehaugen/marken i 1797.

 

Et spørsmål til deg Bjørnar.

Marit Johansdtr Letvik er hun datter av Johan Olsen og Susanne Pedersdtr Raaby(1727-1811)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, ble bare så usikker siden jeg ikke er flink å tyde disse gamle skriftene, og ei anna foreslo at det kunne stå Justesen... :)

 

Bjørnar: Skal se på det du har funnet ut og skrevet her og på den siden du lenker til.

 

MVH

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.