Gå til innhold
Arkivverket
Henning Andersen

Gillebo i Øyer - hva er riktig gårdsnavn, mm?

Recommended Posts

Henning Andersen

Jeg har vært på besøk på en av gårdene mine aner kommer fra. Jeg fikk den store gleden av å bli invitert inn og snakke med folk som bor der. Og jeg ble oppfordret om å ta et bilde av en tegning av hvordan de forskjellige husene lå i forhold til hverandre, og jeg fikk bekreftet at her har det vært svært uoversiktlig. Husene lå hulter til bulter og dyrket mark likeledes. Og etter det som ble sagt i samtalen var det bare hundene som kjente til hvor de forskjellige griser og høns egentlig hørte til. Bildet kan jeg sikkert legge inn senere i tråden. De jeg snakket med nevnte både Sygarden, Nigarden og Bortisuen. De het selv Gillebo. Gillebo ser ut til å gå igjen i flere etternavn der, men både Rygh og diverse karttjenester hevder Gillebu som det rette gårdsnavnet. Hva er rett?

Videre snakket jeg med dem om en annen del av Gillebo/-bu, som en ane bodde på - Gillebovolden, dette hadde dem aldri hørt noe om. Det fantes imidlertid en Voulla rett nedenfor, men den hadde visstnok aldri tilhørt Gillebo/-bu. Min ane som hadde bodd der tok navnet Vold da han senere flyttet og bosatte seg i Kristiania. Han er også oppført født på Gillebovolden, da han ble døpt: http://www.arkivverk...ide=-121 Peder Torgersen nr. 67.

 

Foreldrene er fra Gillebo og flere aner bakover er også fra Gillebo. Men... er det noen som har oversikt på hvem som kommer fra de forskjellige delene av Gillebo, eller er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan finne ut av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

De jeg snakket med nevnte både Sygarden, Nigarden og Bortisuen. De het selv Gillebo. Gillebo ser ut til å gå igjen i flere etternavn der, men både Rygh og diverse karttjenester hevder Gillebu som det rette gårdsnavnet. Hva er rett?

 

Jeg vet ikke hva det offisielle navnet er i dag, men det er i alle fall viktig å skille mellom gårdsnavn (matrikkelgårdens navn), bruksnavn og slektsnavn. I matrikkelutkastet 1950 benyttes Gillebu søndre som navn på gnr 55 og Gillebu nordre som navn på gnr 56. Dette er altså gårdsnavn. Av lenkene ser du de forskjellige bruksnavnene, samt at Gillebo er det dominerende slektsnavnet.

 

Videre snakket jeg med dem om en annen del av Gillebo/-bu, som en ane bodde på - Gillebovolden, dette hadde dem aldri hørt noe om. Det fantes imidlertid en Voulla rett nedenfor, men den hadde visstnok aldri tilhørt Gillebo/-bu. Min ane som hadde bodd der tok navnet Vold da han senere flyttet og bosatte seg i Kristiania. Han er også oppført født på Gillebovolden, da han ble døpt: http://www.arkivverk...ide=-121 Peder Torgersen nr. 67.

 

Gnr 56 bnr 4 heter Volden og kan sikkert ha blitt kalt Gillebuvolden i enkelte sammenhenger, for å skille bruket fra andre Volden.

 

Foreldrene er fra Gillebo og flere aner bakover er også fra Gillebo. Men... er det noen som har oversikt på hvem som kommer fra de forskjellige delene av Gillebo, eller er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan finne ut av dette?

 

Panteregistre og pantebøker bør gi rask oversikt over eiere. Med eiendomsinngangen får du enkelt oversikt over brukene på gnr 55 og gnr 56.

 

Blant annet finner du panteregisteroppslaget for gnr 56 bnr 4 Volden, der det første skjøtet som nevnes er fra Berger Torgersen til Johannes Olsen. Legg da merke til at Berger Torgers. Gilleboevolden var blant fadderne til din Peder Torgersen. Peder Torgersens foreldre, Torger Torgersen og Mari Pedersdatter, betegnes som inderster på Gillebuvolden. Var Torger Torgersen kanskje bror av Berger Torgersen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Rygh. ”Norske Gaardnavne”:

Gillebu nordre/søndre: http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS63570@14474=on

 

55. 56. Gillebu søndre og nordre. Udt. jí2llbú. -- Gildabu

DN. II 173, 1333 178, 1335. Gillebo 1520. Giileboe, Gildeboe,

Gilleboe St. 135 b. 136. 141. Gillebo, Kyllebo 1578. Gyllebo, Gylldebo

1594. Gielboe 1604.1/2, 1/2. Gilleboe (2 Gaarde) 1668. (4 Gaarde)

1723.

 

Gildabú. 1ste Led antagelig her Gen. Flt. af gildi m., Gildes-

broder, ligesom i Gillund (Gildalundr) i Stange (Bd. III S. 158), jfr.

ovfr. S. 158. Navnet betegner vel, om Formodningen er rigtig, Gaarden som

Forsamlingssted for et fordums Gilde.

 

Gillebo/Gilleboe som familienavn kan gjerne være til forskjell fra den bokstaveringen på gårdsnavnet som velges i Statens kartverk, -som igjen kan være til forskjell fra hvordan gårdsnavnet lyder lokalt i Øyer. Dette er et gjennomgående problem i hele landet, og tross alt er dette tilfellet fra Øyer rimelig uproblematisk å forholde seg til.

Endelsene BO/BOE/BY/BYE/BU/BUE går lett i surr m.t.p. språkhistorisk utvikling, fordanskning med etterfølgende fornorskning osv. Hva som så blir rett og galt blir således ofte umulig å avgjøre.

 

Statens kartverk og diverse bygdebokforfattere har opp gjennom de siste 100 år fått merke at deres avgjørelser m.t.p. gårds-navnfaststettelse er sensitive greier.

 

I Furnes (4-5 km. utenfor Hamar by) har vi et par meget gamle gårder som kalles DOGLO. Familienavnet som anvendes av enkelte som sammer derfra er DOBLOUG. Da blir det langt vanskeligere.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henning Andersen

https://www.dropbox.com/sc/5h7quevvh41c203/peQiUwC0zf her er bildet jeg nevnte. Håper andre, som kan være interessert, får det det opp. Jeg valgte denne løsningen fremfor å laste det inn i forumet, som har en begrensning på 500k på opplastede bilder.

 

Takk for engasjementet fra begge dere to, strålende. Da skal jeg prøve å få nøstet opp i hvem som kom fra hvilke gårder og underbruk av disse.

 

Jeg blir litt usikker på om det som ble fortalt meg der, at Voulla aldri har tilhørt Gillebu, men Vedum, kan være feil.

@Kristian Hunskaar: Joda, Torger og Berger var brødre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Jeg blir litt usikker på om det som ble fortalt meg der, at Voulla aldri har tilhørt Gillebu, men Vedum, kan være feil.

Jo, det kan meget godt være "feil". Bruksnavn som Voulla, (volden - Gillebuvolden) og tilsvarende (hagen - slåtta - engen - dokken - etc..) er at det noen ganger er knyttet til skiftende gårder, og at hovedbøler som Gillebu, Kvam, Vedum, Lagerud, Rindal etc. (-for å holde oss i området), gjerne hadde slike bruk (med tilsvarende navn) under seg.

Her tror jeg faktisk bygdeboka for Øyer kan være til god hjelp.

Gillebu-gårdene har i årenes løp ganske sikkert hatt en rekke bruk under sin eiendomsforvalting, og navnsetting av disse brukene stemmer nødvendigvis ikke overens med dagens bruksnavn, -eller hentyder til til disse.

 

Uten å gå i detaljer her, så opplyses det ikke 1865-tellinga om noen "Vedumsvolden", men derimot om "Gillebuvolden". Dette gir selvsagt ikke svar på et eventuelt faktum vedr. "Voulla" , men opplysningen kan eventuelt kaste lys over en mulig voulla-gård, knyttet til Gillebo, - som eventuelt ikke lenger eksisterer, -er solgt, -ble skilt ut, etc... Kanskje det er det samme bruket som du er blitt fortalt, - kanskje ikke.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank H. Johansen

I slike tilfeller er det fornuftig å bruke folketellinger, matrikkler og pantebøker for hva der er verdt.

 

I FT 1865 har Gillbovolden løpenummer 90a i Øyer - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01038063002140

Det kan se at bruket er delt i to, for vi har også løpenummer 90b - Nyvold - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01038063002145

 

Hvis vi hopper videre til 1886-matrikkelen finner vi at:

- løpenummer 90a får nå gnr. 56, bnr. 4 og er navnsatt Volden.

- løpenummer 90b får gnr. 56, bnr. 5 og er navnsatt Nyvold.

Se http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0521&gnr=56

 

I FT 1910 heter fortsatt gnr. 56, bnr. 4 Volden, og dette er vel sikkert lokalt uttalt "Voulla" - navnet som blir brukt i dag.

 

Går vi tilbake i tid, til matrikkelen av 1838, ser vi at løpenr. 90 har navnet "Gillebovolden", se - http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35477/52/

Men også i 1838 sa nok de som bodde der "Voulla", mens matrikkelførerne har kalt det "Gillebovolden" for å skille det fra andre "Volden"-gårder som måtte ligge i samme prestegjeld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.