Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoller for Kristiansund 1870-årene


Eli Kvisvik
 Del

Recommended Posts

Skifteprotokollene for Kristiansund byfogd og Nordmøre sorenskriveri her i digitalarkivet stopper midt på 1800-tallet. Jeg er ute etter et skifte i 1870 etter Anna Lovise Øien, født Kuldstad, som døde 22/02/1870. Hvordan kan jeg få tak i den rette protokollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteprotokollene for Kristiansund byfogd og Nordmøre sorenskriveri her i digitalarkivet stopper midt på 1800-tallet. Jeg er ute etter et skifte i 1870 etter Anna Lovise Øien, født Kuldstad, som døde 22/02/1870. Hvordan kan jeg få tak i den rette protokollen?

 

Da må du besøke Statsarkivet i Trondheim, eller eventuelt be statsarkivet om å gjøre et oppslag i protokollen. Jeg ville under alle omstendigheter kontakte statsarkivet på forhånd for å få slått fast at det faktisk finnes et skifte. Det ble ikke foretatt offentlig skifte etter på langt nær alle som døde, da reglene tillot at mange skiftet privat. I dag foretas offentlig skifte bare ved 2-3 % av alle dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du besøke Statsarkivet i Trondheim, eller eventuelt be statsarkivet om å gjøre et oppslag i protokollen. Jeg ville under alle omstendigheter kontakte statsarkivet på forhånd for å få slått fast at det faktisk finnes et skifte. Det ble ikke foretatt offentlig skifte etter på langt nær alle som døde, da reglene tillot at mange skiftet privat. I dag foretas offentlig skifte bare ved 2-3 % av alle dødsfall.

 

Takk skal du ha, da skal jeg spørre dem. Skjønner at det er viktig å sjekke at det faktisk er gjort et skifte, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.