Gå til innhold
Arkivverket

Maren Nielsdatter (Nilsdatter) fra Tåtøy.


gunnev
 Del

Recommended Posts

Hei. Maren var gift med Hans Pedersen født 1780 fra Langøy. Far til Hans P. var Peder Hansen 1759.Langøy mor var Inger Olsdatter fra Langøy. ,På den tida lå Langøy og Tåtøy under Sannidal i Telemark. nå er den en øy i Kragerø kommune.i Telemark. Trenger hjelp med foreldrene til Maren Nilsdatter .

hilsen gunn evensen

 

de er 1780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først nå ser jeg at du opererer med to helt forskjellig århundrede.

 

Siden jeg ikke har funnet noen Hans døpt hverken i Kragerø, Sannidal eller Skåtøy i 1880, så regner jeg med at det er det århundrede som er feil. Eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje vielse nr. 2 i 1808 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7837&idx_id=7837&uid=ny&idx_side=-43

 

Og dette er den eneste Maren (Marie) Nielsdt. i Kragerø i 1801 som kan være aktuell. De andre er for gamle. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010801&gardpostnr=59&personpostnr=410&merk=410#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok paret i Kragerø er feil.

Det er litt vanskelig å prøve å hjelpe her når jeg ikke får noe svar.

 

Først av alt: Hvor har du opplysningene dine fra ?

 

På Familysearch (FS) har jeg funnet 4 barn født i Sannidal med foreldre Hans Pedersen østre Langø og Maren Nielsdt. En av gangen kalles moren for Marie.

 

Pernille 16/11-25/11 1798, Guri Marie 16/6-26/6 1802, Peder 19/7-3/8 1805 og Niels Jensen(fornavn) 8/3-7/5 1812. Alle sjekket mot kirkebok. Iflg. det du opplyser om så var ikke Hans mere enn snaue 18 år da han ble far.

 

Finner fremdeles ikke foreldrene i 1801, heller ikke vielsen deres.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok paret i Kragerø er feil.

Det er litt vanskelig å prøve å hjelpe her når jeg ikke får noe svar.

 

Først av alt: Hvor har du opplysningene dine fra ?

 

På Familysearch (FS) har jeg funnet 4 barn født i Sannidal med foreldre Hans Pedersen østre Langø og Maren Nielsdt. En av gangen kalles moren for Marie.

 

Pernille 16/11-25/11 1798, Guri Marie 16/6-26/6 1802, Peder 19/7-3/8 1805 og Niels Jensen(fornavn) 8/3-7/5 1812. Alle sjekket mot kirkebok. Iflg. det du opplyser om så var ikke Hans mere enn snaue 18 år da han ble far.

 

Finner fremdeles ikke foreldrene i 1801, heller ikke vielsen deres.

 

 

Unskyld venting og rot. Peder Hansen født 19 juli 1805 døpt i Sannidal Kirke. er sønn til Maren Nilsdatter ,døpt 3aug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit, men du svarer ikke på spørsmålet mitt om hvor du har opplysningene fra.

 

Foreslår derfor at du går gjennom opplysningene dine på nytt, for et sted må du ha fått disse opplysningene fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit, men du svarer ikke på spørsmålet mitt om hvor du har opplysningene fra.

 

Foreslår derfor at du går gjennom opplysningene dine på nytt, for et sted må du ha fått disse opplysningene fra.

 

 

 

 

Jeg leter etter det du spør om,har overtatt mye usortert papir. jeg har bare funnet det samme som deg iSannidal Kirkebøker. Men takk for at du forsøkte.Dere er jo det siste håp for å komme videre med ett problem. Takk gjenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet i Sannidal krk.bøker.

 

Hans f. 22/10 døpt 29/10 1780, foreldre Peder Hansen og Inger Olsdt.

 

Ungk. Peder Hansen trolovet 3/2 1780 Sannidal med enke Inger Olsdt. Finner ikke Peder eler Inger i 1801. Kanskje døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet i Sannidal krk.bøker.

 

Hans f. 22/10 døpt 29/10 1780, foreldre Peder Hansen og Inger Olsdt.

 

Ungk. Peder Hansen trolovet 3/2 1780 Sannidal med enke Inger Olsdt. Finner ikke Peder eler Inger i 1801. Kanskje døde.

 

Telemark fylke, Sannidal, Ministerialbok nr. 5 (1823-1830), Fødte og døpte 1829, side 82.

Her er datter til Peder Hansen og Ragnhild Olsdatter . Karen Andrea . Jeg vet ikke om dette hjelper noe? Hun ble gift med Elias Sørensen 27/7 1826 Birkehovet

Sannidal

 

Peder Hansen 19 juli 1805 er sønn til Hans Pedersen 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om Niels Jensen Hansen ble gift 24/6 1833 i Sannidal med Petronelle Pedersdt. Se nr. 20 i 1832. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1395&idx_id=1395&uid=ny&idx_side=-12

 

Eller så må du ikke gi opp selv om det er vanskelig med denne generasjonen.

Om du kunne klare å finne dødsfallet til Maren så ville det hjelpe ang. hennes alder. Det er litt av en jobb, men det er jo det meste av slektsforsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. de andre barna så har jeg funnet en Pernille Hansdt. med feil alder som ble gift 16/5 1825 med Harrold Ellevsen. Nå er ikke alderen helt feil så jeg vil foreløpig ta henne med i betraktning. Par nr. 7.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7847&idx_id=7847&uid=ny&idx_side=-155

Og dette er vel vielsen til Peder i 1829 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7847&idx_id=7847&uid=ny&idx_side=-166

 

Ikke funnet noen vielse for Guri Marie.

 

Nå burde det være mulig å se på fadderne til barna deres, og å se om foreldrene deres fremdeles lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. de andre barna så har jeg funnet en Pernille Hansdt. med feil alder som ble gift 16/5 1825 med Harrold Ellevsen. Nå er ikke alderen helt feil så jeg vil foreløpig ta henne med i betraktning. Par nr. 7.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-155

Og dette er vel vielsen til Peder i 1829 http://www.arkivverk...y&idx_side=-166

 

Ikke funnet noen vielse for Guri Marie.

 

Nå burde det være mulig å se på fadderne til barna deres, og å se om foreldrene deres fremdeles lever.

 

 

 

 

Takk igjenn jeg får bare prøve meg frem, nå har jeg fått noe å fortsette med,så takk takk. Hilsen Gunn Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett gjennom døde i Sannidal 1811-1865. Først fant jeg kone Pernille Hansdt. 55 år død av tæring på Langø 19/8 grl. 28/8 1853.

 

Deretter fant jeg Hans Pedersen Lysager 70 år, Østre Langø 13/1- 20 eller 29/3 1834.

Så fant jeg en annen Hans Pedersen 74 år, Østre Langø, men han var født i noe som ser ut som Skrugstad? sogn. Til sist fant jeg enke Maren Nilsdt. 77 år Østre Langø 4/3-11/3 1843. Jeg kan alltids ha oversett noe da jeg "søkte" på bostedet Østre Langø.

Jeg har ikke funnet Maren i lensmannen i Sannidals lister over dødsfall for 1843.

Det skal tydeligvis ikke være lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.