Gå til innhold
Arkivverket
Bjørnar Duun

Peder Jacobsen Flatanger/ Overhalla NT rundt 1800

Recommended Posts

Bjørnar Duun

Etter innspill i forumet for tyding (med referanse til bygdebok for Overhalla) http://forum.arkivverket.no/topic/188136-oppklart-daap-fosnes-1790/), har jeg innsett at jeg har vært for snar med å trekke konklusjoner. Jeg har likevel lyst til å teste ideen før jeg forkaster den helt:

Kan de to familiene nevnt nedenfor være samme familie?

 

Mulig familie i Flatanger:

  1. Peder Jacobsen og Karen Rasmusdatter, vielse Halmøy 1784: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16470&idx_id=16470&uid=ny&idx_side=-6
  2. Lorentz f. 1785, Halmøy: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16470&idx_id=16470&uid=ny&idx_side=-12
  3. Jacob f. 1787, Halmøy: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16470&idx_id=16470&uid=ny&idx_side=-26
  4. Johan, f. 1790, Halmøy: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16470&idx_id=16470&uid=ny&idx_side=-69

 

 

Familie på Førre i Overhalla:

  1. Rebekka, f. 1796, Overhalla: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16460&idx_id=16460&uid=ny&idx_side=-179
  2. Mathias, f. 1800, Skage: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16461&idx_id=16461&uid=ny&idx_side=-21
  3. Folketellingen 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058463003285
  4. Johanna, f. 1802, Overhalla: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16461&idx_id=16461&uid=ny&idx_side=-57
  5. Peder Nicolai, f. 1806, Overhalla: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070928640232.jpg

 

Kan disse hendelsene og familiene henge sammen? Hvor var evt. familien på Førre/Overhalla før 1790? Hvor var evt. familien på Halmøy/ Flatanger etter 1796?

 

Jeg er takknemlig for alle mulige innspill som kan belyse de nevnte personene!

 

mvh. Bjørnar Duun

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Som jeg sa i innlegget i forrige diskusjon, kan jeg ikke finne en del av de barna som er nevnt i folketellingen 1801 døpt i Overhalla, heller ikke det påståtte ekteskapet til Peder Jakobsen (Brøndbo) og Karen Rasmusdtr (Hammer i Overhalla kirkebøker. Jeg har lett

fra 1782 til 1785.

Du har uteglemt Marta Pedersdtr nevnt i folketellingen, og jeg lurer på om det kan være hun som blir døpt som

Martha Pedersdtr Wiig i Halmøy kirke her:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-77.

 

Det er tydelig at denne familien flyttet litt rundt, ettersom de to første guttene er døpt fra Halmøy( Lorents og Jakob), mens Johan er døpt fra Kvaløsæter.

 

Jeg har lett under Halmøy, Kvaløsæter og Wiig gårdene for å se om familien er nevnt under noen av dem uten hell. Jeg finner heller ingen andre under disse gården som kan være de ovennevnte barna, eller foreldre som kunne ha vært foreldre til dem.

 

Du sier du kan ha vært for snar til å trekke konklusjoner her, men det kan da veldig godt forfatterne av Overhalla bygdebøker også ha gjort.

 

Jeg har lette etter Karen Rasmusdtr som skulle være gift med Peder Jakobsen Brøndbo i 1782. Hun er sagt født i 1761, men jeg finner henne ikke døpt i 1761 eller 1762, ei heller mellom 1764 og 1769. Hennes to mulige brødre er døpt i 1763 og 1769.

 

Eneste måten å bli 100% sikker på er vel å finne skiftet etter denne siste Karen Rasmusdtrs foreldre Rasmus Bårdsen og Marit Carlsdtr Strand som begge døde på Hammer i Overhalla i 1803 og 1802, eller hennes mulige ugifte bror Carl Rasmussen Hammer død i 1831.

 

Eller finne skifet etter Rasmus Olsen Halmøy som døde i 1807 i Flatanger, eller et skifte etter far til Peter Jakobsen Bjørum.

 

Jeg må si at jeg nå heller mer til at det er Overhalla bygdebøker som har gjort forhastede konklusjoner enn deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Det du argumenterer med Anne, gjør jo at jeg fortsatt har trua på at det er verd å lete etter en sammenheng her! Slik jeg ser det, er dette to spørsmål. Det ene er om dette er de samme familiene. Det andre er hvem foreldrene er. Jeg kan ha hatt rett i det ene, og likevel feil i det andre. Hvem foreldrene til Karen Rasmusdatter er, sier jo heller ikke bygdeboka noe om slik jeg forstår det.

 

Angående Martha:

Kan det være at det er den samme Martha Pedersdatter Wiig som du nevner at ble døpt i Halmøy 1793, som døde 15 uker gammel?:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16470&idx_id=16470&uid=ny&idx_side=-115

Så fødes det ei Martha i Overhalla også i 1794, datter av Peder Wiigen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16460&idx_id=16460&uid=ny&idx_side=-139 I følge folketellingen 1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61748&personpostnr=21&merk=21 kom Marthe fra Overhalla. Ikke usannsynlig at hun er oppkalt etter ei søster.

 

Jeg har prøvd å lete litt i skifte fra Namdal sorenskriveri, men dette er en kilde jeg er uvant med. Kan det finnes skifte tilgjengelig andre steder også? Du sier at det døde en Peder Javobsen i Halmøy i 1807. I følge vielse til Lorentz i 1824, var faren død på det tidspunktet: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2508&idx_id=2508&uid=ny&idx_side=-2 Hvis det er snakk om to ulike Peder Jacobsen, så burde det jo finnes et dødsfall på han mellom 1806 og 1824 i Overhalla eller andre steder.

 

Syns jo det begynner å bli en del indisier allerede på at dette kan være samme familie. Selv ei bygdebok trenger vel ikke alltid å sitte med den hele og fulle sannheten;)

 

Må fortsatt få takke for hjelpen, Anne. Du har hjulpet meg mye i min innsamling av slektsdata!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Den Martha du finner døp i 1794 mener jeg det står at faren heter Peder Nilsen uten at jeg umiddelbart greier å finne ut hvem han kan være.

 

Foreldrene til Karen Rasmusdtr Halmøy er Rasmus Olsen Halmøy (1730-1807) og Marit Johansdtr Letvik.

Foreldrene til Karen Rasmusdtr Hammer er Rasmus Baardsen Hammer (1737-1803) og Marit Carlsdtr Strand (1734-1802)

 

Peder Jakobsen døde 25. januar 1818 og ble begravet i Skage. Vanskelig å se om han det står at han er 61 eller 67 år når han dør. Nå passer vel det dårlig med begge våre kandidater, men alderene er ofte oppgitt feil så langt tilbake.

 

Det er skifte etter Marit Carlsdtr Hammer i 1803, nå er det bare å finne det og se om jeg kan lese det.

Finner det under Namdal Soreskriver og Skifteprotoll og hvis indeksen er rett er det under 150 om det er side eller ei vet jeg ikke enda. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24819/113/

 

Da er vi kanskje litt lenger. Marit Carlsdt etterlater seg ingen datter Karen, så da vet vi at Overhalla Bygdebok tok helt feil. I og med at Karen Rasmusdtr og Peder Jacobsen hadde en sønn i 1806 ville hun stått i skiftet om hun hadde vært en Hammer.

 

Da må vi prøve å finne et skifte etter Rasmus Olsen Halmøy som dør i 1807.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Kan du ikke se en gang til på skrifttydingen av faren til Martha i Overhalla 1794 som nevnt ovenfor? Der er jeg ikke sikker...(syns ikke den første bokstaven er lik N som skrevet på andre sider i kirkeboka)

 

Det var veldig greit å få avklart at opphavet til Karen ikke er slik bygdeboka antyder. Det svekker i alle fall ikke teorien om at hun er fra Halmøy.

 

Skifte etter Peder Jacobsen som døde 1818, ville sikkert også kunnet gi svar her. I skifteprotokoll i Namdal sorenskriveri den aktuelle perioden står det ikke noe register. Da sliter i alle fall jeg med å finne fram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Jeg skjønner at du ikke ser Nilsen der, men mener at det er Wiigen. Jeg ser at FamilySearch som deg mener at faren heter Wiigen. Mitt problem er at det ikke finnes noen gård Viken i Overhalla. Det finnes riktignok en Viken gård på Høylandet, men det er ingen Peder som kommer derifra som kan passe som far. Men nå kan hun jo egentlig være fra Sævik/Klinga og blitt døpt i Skage, det hendte av og til i de dager at de ikke ble døpt i Sævik kirke, men i Skage, men det var ikke vanlig.

 

Jeg har gått igjennom skiftene for 1818 og 1819, men ikke funnet noe skifte etter Peder Jakobsen.

 

Nå leste jeg meg litt opp her igjen , og jeg fant en i Flatanger som het Martha datter av Peder Wiik, som du nevnte døde liten. Kanskje denne Martha her ble døpt i Overhalla like etter at familien kom fra Flatanger og hadde med seg Wiigen navnet derifra.Det er ingen umulighet. Kanskje de er foreldrene til begge Martha, da ville navnet Peder Wiigen i Overhalla være forståelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Det er fortærende. Jeg kan ikke finne noe skifte etter Rasmus Olsen far til Karen Rasmusdtr Halmøy heller.

Jeg ser at Peder Jakobsen Brøndbo hadde i hvert fall en søster som døde etter han og ikke hadde barn. Skal se om jeg kan finne skiftet etter henne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Det er kanskje vanskelig å få noen endelig og sikker avklaring uten et skifte. Jeg syns jo likevel rekken av indikasjoner begynner å bli ganske lang og at bitene i puslespillet passer forunderlig godt sammen. Tror jeg vil sette pengene på at denne familien dro fra Halmøy til Overhalla, selv om det hadde vært kjekt med en absolutt bekreftelse.

 

Etter det du sier så er det også en del som tyder på at bygdeboka tar feil med tanke på opprinnelsen til Karen. Jeg ser at Rasmus Olsen Halmøy står som forlover ved vielsen i 1784. Kan man bruke sin egen far som forlover? Casper Rasmusen Halmøy, som også er sønn av Rasmus Olsen og bror til Karen, står som fadder til Lorentz. Det virker ganske sikkert at det er Rasmus Olsen og Marithe Johansdatter Letvig som er foreldrene til Karen på Halmøy.

 

Vi har vel ingenting som tyder på at bygdeboka tar feil med tanke på foreldrene til Peder Jacobsen? Inntil jeg finner noe som skulle tilsi noe annet, så bør jeg kanskje gå ut fra at bygdeboka har rett? Liker likevel ikke helt at jeg ikke har funnet noen Jacob Mikkelsen som far til Peder i den aktuelle tidsperioden. Jacob Hassesen Biørran/ Bjørum er en annen kandidat, Sævik 1759: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16469&idx_id=16469&uid=ny&idx_side=-98 Det fins også en Peder, f. 1763 i Halmøy, sønn av Jacob Hanson: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16469&idx_id=16469&uid=ny&idx_side=-126 Jeg har ikke sjekket ut disse noe nærmere enn så lenge.

 

 

Hilsen Bjørnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Må kanskje spesifisere litt når vi snakker om bygdebøker her. Jeg sjekket under Halmøy i Flatanger bygdebok, og fant ingen Jakob Hansen nevnt der, ei heller noen Peder Jakobsen som kunne være sønn, uten at det behøver å bety noe som helst(ja selvfølgelig det kan være vår Peder Jakobsen)

Peder Jakobsen Brøndbo som Overhalla bygdebøker mener er gift med Karen Rasmusdtr ble døpt 1. januar 1756 i Høylandet kirke som sønn av Jakob Mikkelsen og Maren Christophersdtr.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16459&idx_id=16459&uid=ny&idx_side=-70.

Disse ble gift i Høylandet kirke 20. oktober 1754.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16459&idx_id=16459&uid=ny&idx_side=-229.

 

Dette paret er det skrevet om i Høylandet bygdebøker under Brøndbo og Peder er også nevnt der som gift med Karen Rasmusdtr. Nå kan det med at både Høylandet og Overhalla bygdebøker mener at Peder Jakobsen er gift med Karen Rasmusdtr fra Hammer i Overhalla, gjerne vært at den ene skrev det først og det andre bare hentet det fra den første. Vi har bevist at Karen Rasmusdtr ikke kan være fra Hammer i Overhalla.

 

Det er ingenting i veien for å bruke sin far som forlover. Jeg har sett det mange andre ganger også. Hvorvidt det var vanlig vet jeg ikke, men helt uvanlig var det ikke. Nå sier Flatangerboka at den egentlig ikke vet hvor Karen Rasmusdtr kom fra, men antar at hun var datter av forrige bruker. Vi har dessuten funnet ut at Rasmus Olsen hadde en datter som het Karen.

 

Jeg mener at familien på Halmøy og familien på Furre er den samme familien. Jeg er også ganske sikker på at Karen Rasmusdtr er datter på Halmøy.

 

Hvem Peder Jakobsen var er litt mer usikkert. Jeg skal se om jeg kan finne noen skifter fra den antatte familien på Høylandet. Skal også se nærmere på hvem som er faddere på de barna døpt i Overhalla. Det ser ikke ut som om det er mye oppkalling her heller

 

Jeg så litt på Peder Jakobsen f 1763 på Horstad(Hårstad) i Flatanger bygdebok, men desverre hjelper ikke den mye heller. Den har bare faren nevnt som bruker fra 1760 til ut i 1770-årene og nevnt 6 barn blant dem Peder Jakobsen, men ikke nevnt hva som skjedde med dem bortsett fra at to døde på Hårstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Jeg fant skiftet etter Peder Jakobsen Brøndbos halvbror Ingebrigt Jakobsen som døde i 1808.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24822/50/

 

Jeg ser flere av søsknene/halvsøskene eller deres ektefeller nevnt, men jeg greier ikke å se

at Peder Jakobsen er nevnt. Nå er det ikke den letteste skriften å lese så jeg kan ha oversett hans navn der.

Skal prøve å se noen flere ganger, men er han ikke nevnt i det skiftet, så må han være død før 1808

og ikke være gift med Karen Rasmusdtr. Selv om han var død før og det var han som var gift og bodde på Furre, så burde barna vært nevnt, Vi vet at flere levde etter 1808. Så med mindre jeg har helt oversett han i skiftet så er det nok ikke han som er faren her heller. Vi trenger å sjekke dette skifet litt nærmere for å være overbevist her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Jeg sliter med å lese teksten i dette skiftet og forstår kun bruddstykker. Navnet Peder Jacobsen nevnes likevel utvilsomt på to steder der. Vi har vel også at han døde i 1818, så han burde jo også være nevnt. Enda mer interessant hadde det jo vært hvis Karen Rasmusdatter eller noen av barna hadde vært nevnt, men da måtte vi vel finne skifte etter søsken død etter 1818. Hadde Peder Jacobsen fra Brøndbo flere søsken enn Ingebrigt?

 

Jeg har også lett gjennom skifter i 1818 og 1819 med tanke på Peder Jacobsen, men jeg fant heller ikke noe der.

 

Hvis han ble født i 1756, så stemmer i såfall alderen bedre med det som ble oppgitt ved dødsfallet (61 år? i 1818). Det er uansett ikke noe sterkt holdepunkt ettersom de, som du var inne på, var upressise med tanke på alder på denne tiden.

 

Jeg har gått litt tom for ideer om hvordan vi skal kunne finne ut sikkert om vår Peder var den Peder som kom fra Brøndbo. Det er vel ingenting som tilsier at bygdeboka tar feil akkurat der, men er likevel usikker på om jeg kan stole på opplysningene. Bygdaboka har utvilsomt tatt feil på et par andre punkter.

 

Faddere ser ikke ut til å være nevnt på barna som er født i Overhalla. Jeg har også prøvd å lete etter barna som ble født i Halmøy på 1865- tellingen uten resultat. De ville i såfall vært ganske så gamle på dette tidspunktet.

 

Jeg har likevel, i likhet med deg, konkludert med at foreldrene til Karen og denne sammenhengen mellom familien på Halmøy og Overhalla er ganske klar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Peder Jakobsen Brøndbo hadde 13 halvsøsken. Men 3 av barna fra farens første ekteskap var gift, to av dem vet jeg ikke når døde, men de var født henholdsvis 1738 og 1740 og en døde i 1791. Av de 6 barna i farens andre ekteskap døde 3 ganske unge, en døde i 1808.

 

For ordens skyld her er halvsøskene til Peder;

Første ekteskap.

Ingebrigt Jakobsen f 1738 død ukjent

Siri Jakobsdtr f 1740, død ukjent.

Karen Jakobsdtr f 1742 d 1810, men hun var gift med Nils Olsen og bodde på Vannebo i Overhalla og hadde barn.

Beret Jakobsdtr f 1744 d 1826, men hun var gift med Ole Arntsen Risvik, og bodde på Hammer og hadde barn.

Maria Jakobsdtr f 1746 d 1814, hun var gift med Sivert(Sjur) Jakobsen Almås(1740-1810), de hadde ikke barn.

Ole Jakobsen f 1750 d 1828, men var gift med Beret Jonsdtr bodde på Brøndbo og hadde mange barn.

Joseph Jakobsen f 1753 d 1791, men var gift med Maria Paulsdtr Homstad og hadde en sønn,Jakob Josephsen f 1780 og døde i 1811 samme år som moren, og de bodde på Vannebo.

Andre ekteskap:

Ellen Jakobsdtr f 1760, ukjent når død.

Beret Jakobsdtr f 1762 d 1785

Maren Jakobsdtr f 1764 d 1767

Ingebrigt Jakobsen f og død i 1766

Ingebrigt Jakobsen f 1767 d 1808

Maren Jakobsdtr f 1772 død ukjent

 

Her er det tre skifter som kan være aktualle ut ifra det vi vet. Det etter Maria Jakobsdtr (1746-1814)

Ingebrigt Jakobsen som er funnet og

Jakob Josephsen (1780-1811) hvis han døde etter moren Det ser ut som om begge døde i februar 1811.

 

Du sa du hadde funnet Peder Jakobsen nevnt ihvertfall to steder i skiftet etter Ingebrigt. Jeg skal lese det en gang til å se om jeg finner det også, men jeg antar at det ikke sto nevnt noe gårdsnavn ved navnet, Hadde det stått Furre.l. så hadde vi visst at det var han.

 

Skiftet etter Joseph Jakobsen er her:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24823/120/

 

Skiftet etter hans mor Maria Paulsdtr er her:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24823/121/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Jeg finner navnet Peder Jacobsen nevnt to ganger i høyre kolonne på høyre side og en gang i den venstre kolonnen på samme side. Men ingen Furre dessverre...

 

Skal se om jeg kan finne skifte etter de andre som du nevner som aktuelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Peder Jakobsen står nevnt blant søsknene og da lever ihvertfall Peder Jakobsen Brøndbo etter at Ingebrigt dør, men 100% bevist at det er han som er gift med Karen Rasmusdtr er det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Da fant jeg skifet etter halvsøsteren Maria Jakobsdtr (1746-1814) gift med Sivert(Sjur) Jakobsen Almås(1740-1810).

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24823/275/

 

Der står nevnt halvbroren Peder Jakobsen Aaseg. Det er da ikke særlig tvil om at Det er Peder Jakobsen Brøndbo som er gift med Karen Rasmusdtr ettersom det står i Overhalla bygdebok B1 side 186 at Eieren av Furre Kaptein Mathias Lund utstedte i 1797 bøkselsbrev til Peder Jakobsen på en rydningsplass, kaldet Åseg(senere benevnt Furrehaugen).

 

Du finner han nevnt i skiftet i venstre kolonne på side 271 a, det er siden til høyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Jeg tror ikke lenger det er mye tvil om at Peder Jakobsen var fra Brøndbo på Høylandet og gift med Karen Ramusdtr Halmøy fra Flatanger og at de først bodde flere steder i Flatanger før han fikk bøkselsbrev på Furrehaugen(Åseg) under gården Furre i Overhalla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Duun

Se der ja. Det var den siste lille biten som måtte på plass for å bekrefte det vi trodde!

 

Tusen takk, nok en gang, Anne!:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beate og Gunhild Hanssen

Hei og beklager at jeg tar opp denne tråden igjen!

 

Jeg har lest denne debatten med stor iver og glede.

Jeg er etterkommer av Johan Pedersen, f. 1790, og da jeg tok opp letingen etter Johan igjen så ble jeg veldig usikker når jeg det eneste foreldreparet jeg fant passet med med de i Overhalla. Men etter å ha lest igjennom denne debatten, så er jeg ganske sikker. Problemet mitt nå er at jeg ikke finner Johan i FT1801...Vet du, Bjørnar Bruun, hvor han var?

 

Vet du om når Peder og Karen døde?

 

MVH

Beate Hanssen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Se innlegg 5, Peder Jacobsen

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Her er det opplysninger om etterkommere etter Peder Jacobsen og Karen Rasmusdatter. Mulig det er Bjørnar Duun som har skrevet dette.

http://docplayer.me/13128790-Peder-jacobsen-karen-rasmusdatter.html

 

 

Ser at ekteparets sønn, Lorents, ble gift på Frøvarp. Datteren Martha bor på Frøvarp i 1865.

 

Da lurer jeg på om Karen Rasmusdatter en eller annen gang etter mannens død, flyttet til Fosnes og at det var hun som døde på Frøvarp i 1853:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000389249

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beate og Gunhild Hanssen

Her er det opplysninger om etterkommere etter Peder Jacobsen og Karen Rasmusdatter. Mulig det er Bjørnar Duun som har skrevet dette.

http://docplayer.me/13128790-Peder-jacobsen-karen-rasmusdatter.html

 

 

Ser at ekteparets sønn, Lorents, ble gift på Frøvarp. Datteren Martha bor på Frøvarp i 1865.

 

Da lurer jeg på om Karen Rasmusdatter en eller annen gang etter mannens død, flyttet til Fosnes og at det var hun som døde på Frøvarp i 1853:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000389249

 

Tusen takk for lenken, hadde ingen anelse om at min tippoldefar hadde så mange slektninger som dro nordover :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Randi, Det høres veldig sansynlig ut at det er rette Karen Rasmusdtr som er funnet død i 1853 i Fosnes. Det står at hun er født 1765 i Halmø, noe vår Karen Rasmusdtr var. Dessuten giftet datteren seg til Frøvarp og bodde på Frøvarp da Karen Rasmusdtr døde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.