Gå til innhold
Arkivverket

Peder Kell (Kjell) Lyngholm f. 1852


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne mere ut av Peder Kell Lyngholm som i 1884 døper sin sønn Walter Julius Harmann i Vår Frelsers kirke i Kristiania/Oslo.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 29 (1879-1892), Fødte og døpte 1884, side 133.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5806&idx_id=5806&uid=ny&idx_side=-138

 

På den tiden bodde familien i Revierstrædet 7, som ikke er oppført i FT 1900 (revet?).

Dette er også siste gang jeg ser familien, for i 1900 er sønnen Walter Julius Harmann Lyngholm fostersønn i Vestby tellingen

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037023002713

 

Han har en bror Karl Oskar Eutykus Dannemand Lyngholm som er født 14 Mar 1882 i Østre Porsgrunn.

Oscar Lyngholm finner jeg i Adresseboken over Kristiania i 1903, men finner han ikke ved FT 1900. Han gifter seg i 1905 og flytter senere til Danmark før han returnerer og bosetter seg i Rjukan

 

Men denne Peder Kell Lyngholm som er oppført til å være født 1852 ved hans yngste sønn, finner jeg ingen ting mer ut av, og hadde vært hyggelig om noen kan hjelpe å finne noe mere ut av han og hans kone Josefine Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karlaskar Eutykus Dannemand Lyngholm

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 14 March 1882 christening: 29 May 1882 PORSGRUNN, TELEMARK, NORWAY residence: 1882 Porsgrunn, Telemark, Norway father: Peder Lyngholm mother: Josefine Andersen

 

 

 

Walter Julius Hartmann Lijngholm

Norway, Marriages, 1660-1926 birth: 1884 marriage: 10 April 1905 Moss, Østfold, Norway father: Petter Kjell Lijngholm spouse: Agnes Antonsen other: Karl August Antonsen

 

 

 

Petter Kjell Lijngholm in entry for Walter Julius Hartmann Lijngholm and Agnes Antonsen, "Norway, Marriages, 1660-1926"

Name: Walter Julius Hartmann Lijngholm Birth Date: 1884 Birthplace: Age: Spouse's Name: Agnes Antonsen Spouse's Birth Date: 1887 Spouse's Birthplace: Spouse's Age: Event Date: 10 Apr 1905 Event Place: Moss, Østfold, Norway Father's Name: Petter Kjell Lijngholm Mother's Name: Spouse's Father's Name: Karl August Antonsen Spouse's Mother's Name: Race: Marital Status: Single Previous Wife's Name: Spouse's Race: Spouse's Marital Status: Single Spouse's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M00438-8 System Origin: Norway-EASy GS Film number: 1259712 Reference ID: b 3 p 370

https://familysearch...M9.1.1/N7B9-86N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 9 (1872-1885), Viede dissentere 1874-1885, side 436.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5954&idx_id=5954&uid=ny&idx_side=-360

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061108340047.jpg

 

Borgerlig viet i Gjerpen i alle fall, notert ved dåpen i Porsgrunn at de ikke tilh. noe kirkesamfunn p.t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Peder Kjeld sin far ; Jacob Lyngholm 49 år i 1860. Født i Ikast sogn i Ringkøbing.

Moren var Sofie Hartman fra Nykøbing Falster, Maribo Amt

 

Korrekt foreldre da jeg finner Peder Kell Lyngholm døpt 21 Mar 1852 i Væggerløse, Maribo 1839-1867 Opslag 14.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He

 

Name: Jacob Jensen Lyngholm

Birth Date: 1811 : Age: 32

Spouse's Name: Sophie Elise Hartmann

Spouse's Birth Date: 1816 :

Spouse's Age: 27

Event Date: 12 Aug 1843

Event Place: Nykobing Falster,Maribo,Denmark

 

Her er Jacob J Lyngholm , men med ett annet fødested

Maribo, Falsters Sønder, Nykøbing Falster Købstad, Frisegadens Rode, Badstebrostræde, 59, FT-1845

Jacob Jensen Lyngholm 33 Gift leietiener Giellerup, Jylland

Sophie Elise Hartmann 28 Gift hans kone Nykiøbing arl Sander Lyngholm 2 Ugift deres søn do [Nykiøbing]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Peter Kell Lyngholm begravet ved Trinitatisi, København 10 Sep 1915, her står det at han er fraskilt fra Josephine Andersen. Desverre sluttet livet hans på en tragisk måte.

 

Vet forløpigt ikke hvor Josephine Andersen/Andersson/Andersdotter er født i Sverige, men forhåpentligvis finner jeg ut av det, da man har mulig en konkret dato iflg Politi registeret i Danmark hvor det står 30 Jun 1860.

Om det er korrekt får tiden vise

 

Igjen takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Østergade skal visst tilhøre Holmen sogn i København. Jeg fant ham ikke innført i kirkeboken der. Kanskje ført i egen liste, siden han kansje var dissenter?

 

OOps, der var du litt kjappere enn meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

 

10022 1 !! 87 13/11 1876 Sillerud, S S Moss 1876 Døypestad:Sillerud, S, S Innflyttar d Josefina Andersd* Moss k 30/06 1860

 

Innflyttede svensker til Østfold

 

Dåpsprot. viser far torp. Andres Olsson og hustru Stina Cajsa Jonasd. 24 år gml, døpt Josephina, familiens bosted Fältaka i Sillerud, kalt Fälttaka i maskinskrevet register. Dåp visstnok 08.07.1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvor blir det av Svend Charley Edmund Lyngholm ( 24-12-1901).

I ft 1906 bor han ikke hos moren ( Landemærket ,ulige nr , opslag 30).

 

Men i 1911 bor der en Svend Møller * 24-12-1902 , sammen med Josepine i Landemærket oppslag 55.

 

Samme adresse i 1916 , oppslag 108.

Fremdeles der i ft 1921 , oppslag 48.

Her står det at Svend er barnebarn , der bor også ett annet barnebarn der. Agnes Victoria Lyngholm. Født 1906 i Norge.

 

Ft 1925 fremdeles der , oppslag 294.

 

Ft 1930 , samme adresse , oppslag 276.

 

Ser at i noen ft er årstallet 1862

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det at Svend er barnebarn , der bor også ett annet barnebarn der. Agnes Victoria Lyngholm. Født 1906 i Norge.

 

 

Agnes Victoria Lyngholm er barn av hennes sønn Walter Julius Hartmann Lyngholm og hans første kone Agnes Antonsen fra Moss.

Hvem Svend er barnebarn av vet jeg ikke enda, han var ny for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Svend Charley Edmund: Den kgl fødestif. 1899-1901 , oppslag 161.

 

Ingen navn på foreldre , men ser står Apostel K 19 J***1902.

( men kan ikke finne han der.)

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konf 16 apr 1916 i Trinitatis oppgis foreldrene til ugift Anna Møller og udlagt fader skomager og ?? Oscar Lyngstad, drengen hos bedstemoderen

 

http://www.sa.dk/con...find_kirkeboger

 

no. 5 oppslag 41

 

Oppslag 307: i dåpsboken for Apostelkirken København Sokkelund Apostelkirke Apostelkirke 1900 1908 F

Charly Svend Edmund Möller født 24. desember 1901, på Fødselsstiftelsen. Forældre tjenestepige Anna Möller, Saxogade 55, 2. oppg., og udlagt barnefader kellner Oskar Lyngholm. Fadre osv... døpt 19.01.1902 i Apostelkirken av pastor Friis Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.