Gå til innhold
Arkivverket
Birgit Gordon

Løst: Tyding av dødsfall i Stange 1843 Kari Gulliksdatter

Recommended Posts

Birgit Gordon

Hei.

Noen som kan hjelpe meg med denne Kari Gulliksdatter død 16 juli 1843, begravet 23 juli 1843 nr. 50.

Etter det jeg forstår er det noe "forvirring" fra prestens side om alderen / fødselen hennes. Se det som står på høyre side. Klarer ikke å få helt tak i hva som står der.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-290

Mvh

Birgit Gordon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

I rubrikken for Alder står det

89 1/4 Aar

[99 3/4 Aar

saaledes op-

givet af hen-

des Søn Hen-

rik Peders Spi-

talssveen]

Så har presten bedrevet litt tidlig slektsforskning i form av leting i gamle kirkebøker, for på høyre oppslagsside står det:

Ved at eftersee Ministerialbøgerne finder jeg 1754 Dominica Invocavit i Stange Kirke døbt Gullich Thorsen

og Kirstine Olsd r Morsstue-Eies Pigebarn Karen, og 1771 den 6te October i Stange Kirke

confirmeret Kari Gulliksdr Morsstue-Eie. Da hendes Søn, der anmeldte Dødsfaldet,

opgav, at hendes Forældre hedte Gullik og Kirstine, og at hun var født paa en Plads Søe

under Morsstue, er det ei at tvivle paa, at denne Karen og Kari er samme Person, og

den afdøde Enke altsaa kun 89 1/4 Aar gammel. I 1743 findes Ingen døbt med saadant Navn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Birgit Gordon

Tusen hjertlig takk Tore S Falch :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.