Gå til innhold
Arkivverket

Tyding / Betydning av kirkebok for Kvæfjord i 1804 side 103


Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Hei. Det er en registrering på Andes Jørgensen midt på siden som jeg lurer på hva betyr. Og rett under er det en registrering av det jeg tror er en begravelse av hans sønn Peder. Hva står det på alder der? (for det er vel alder som står bak navnet?) Jeg har funnet en Peder født i 1796 og en i 1804 ca to måneder tidligere. Men ut i fra det jeg kan lese der så mener jeg det står at denne Peder er 4 år. Men hva får dere til at det står? Her er lenken: http://www.arkivverk...y&idx_side=-207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er en registrering på Andes Jørgensen midt på siden som jeg lurer på hva betyr. Og rett under er det en registrering av det jeg tror er en begravelse av hans sønn Peder. Hva står det på alder der? (for det er vel alder som står bak navnet?) Jeg har funnet en Peder født i 1796 og en i 1804 ca to måneder tidligere. Men ut i fra det jeg kan lese der så mener jeg det står at denne Peder er 4 år. Men hva får dere til at det står? Her er lenken: http://www.arkivverk...y&idx_side=-207

 

Hei !

 

Mener du 11 te. Søndag efter Trinit 1804 ?

 

Kan det menes 4 uge gl.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første del av spørsmålet er det registreringen på 10 søndag etter trinity. Der står det et eller annet om Anders Jørgensen fra Gåre. Men jeg forstår ikke hva det er? I andre del av spørsmålet er det 11 søndag etter trinity. Det kan være 4 uker de mener, da det er en Peder som er døpt 7 søndag etter Trinity. Da er det sikkert han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførsel den 7. søndag etter Trinitatis gjelder barnet Peder som ble døpt. Foreldre: Anders Jørgensen og Kirsten Paulsdtr. Gaare. Peder ble født 9. juli.

 

Innførselen 10. søndag etter Trinitatis er det Anders Jørgensens qv[inde] som blir introdusert etter barnefødselen.

 

11. søndag etter Trinitatis ble den nyfødte Peder begravet: Begravet Anders Jørgensens Søn Gaare N: Peder, 4 ug. gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står:

 

Indled (innledet) Anders Jørgensen Qv. Gaare.

 

Det som står ute til høyre ved hver gudstjeneste er en pengesum som jeg tror er hva som kom inn i kollekt den dagen (1 ort og 14 skilling denne søndagen den 5. august og 1 riksdaler 2 skilling søndagen etter den 12. august).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står ute til høyre ved hver gudstjeneste er en pengesum som jeg tror er hva som kom inn i kollekt den dagen

 

Det er riktig det, Espen. Det som står foran beløpet er Tp. (=tavlepenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er riktig det, Espen. Det som står foran beløpet er Tp. (=tavlepenge)

 

Takk, Else. Det var godt med en oppfrisking på begrepet, for Tp/tavlepenge hadde jeg rent glemt av - og forkortelsen klarte jeg ikke "se" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.