Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av vielse/anmerkninger Modum


Mona07
 Del

Recommended Posts

Hei, et forsøk på anmerkningsrubrikken, det som er satt i klammer er jeg usikker på.

 

Compagnie

Chefs Tilla-

delse af 8de Janu-

ari 1822.-

 

Han havt de

naturlige Kopper

efter Doctor

Munsters Attest

 

Hun [Vaccineret]

efter Peder Moens attest

af 9 April [1818]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det jeg fikk til på resten av vielsen:

 

Ungkarl Hans

Nielsen Sevals

Gammel 25 Aar

Hans Niel-

sen Sevals

eller [Jllsøg?]

 

Pige Alette

Pedersdatter

Sønstebye.

Gammel 18 Aar

 

Forlovere var klokkeren som jeg ikke tyder navnet på og Joen Hansen Snoterud.

Vielsesdag var fredag den 11. januar 1822.

Tillysningsdagene var 22. og 23. søndag etter Trinitatis samt 1. søndag i advent 1821 som var 18. og 25. november og 2. desember. Heggen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at klokkeren opptrer som forlover ved flere vielser her. Kan han hete Erich Breche ?

 

Det tror jeg du har helt rett i, det er lettere å se på innførselen ovenfor ja.

 

Bladde litt frem og fant en annen klokker ved navn Peder Hoen, og det tror jeg må være vaksinatøren som jeg sikkert feilaktig har lest som Peder Moen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vaksinatøren var Peder Moen, fra plassen Moen under prestegården Heggen. Han var klokker.

 

Ah, takk Jon - da leste jeg rett første gang :)

 

Rettet det opp og fjernet klammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg leter veldig etter min oldefar Martin Hansen fra Modum, født 1847. Kan han være sønnen til Alette Pedersdatter? I skannet kirkebok fra Heggen, Modum, ser det ut som det er født tvillinger 20. juli, Hans og Martin, i 1847 med foreldrene gårdmand Hans Johansen ?? kan kanskje være Nilsen, og Alette Pedersdatter (oppføring nr 106). Veldig utydelig, så trenger hjelp til å tyde hva som står om dem.

Mvh Ellen Morland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingene Hans og Martin ble døpt 5/9-1847 av foreldre grubearbeider Hans Johnsen på Holo og hustru Alette Pedersdatter Bakken.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 7 (1841-1850), Fødte og døpte 1847, side 104.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1106&idx_id=1106&uid=ny&idx_side=-108

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Klokkerbok nr. I 5 (1847-1853), Fødte og døpte 1848, side 14-15.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8497&idx_id=8497&uid=ny&idx_side=-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rubrikk med tittelen «Om og av hvem hjemmedøbt».

 

Nå er er jeg ikke helt sikker på navnet, men jeg tror det står:

 

Hjemmedøbt af

Konen Grethe

Gustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg nr. 3. Det står ikke Illsøg, men Ilaug. Denne eiendommen har g.nr. 89 i Modum, og dekker i dag de sentrale deler av tettstedet Geithus nord for Drammenselva. Sevals ligger på den andre siden av elva, et par km lenger sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg nr. 3. Det står ikke Illsøg, men Ilaug. Denne eiendommen har g.nr. 89 i Modum, og dekker i dag de sentrale deler av tettstedet Geithus nord for Drammenselva. Sevals ligger på den andre siden av elva, et par km lenger sør.

 

Takk for informasjonen, vi får håpe at trådstarter får det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.