Gå til innhold
Arkivverket

Liste over manglende kirkebøker og skifteprotokoller


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Vanylven prestegjeld i Møre og Romsdal vart oppretta i året 1742. Muligens vart opplysningane for sogna i Vanylven før dette protokollført i Volda prestegjeld som Vanylven var ein del av før dette året men det ser ikkje ut til at dei pr i dag skanna og utlagde kyrkjebøkene for Volda inneheld opplysningar om Vanylven.

 

Derimot veit eg at det på 1950-talet eksisterte ei klokkarbok for åra 1729/1730 og som då var i privat eige. Denne boka er medteken som kjelde for fyrste bygdeboka for Vanylven i 1957.

 

Mvh

Morten Sylte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanylven prestegjeld i Møre og Romsdal vart oppretta i året 1742. Muligens vart opplysningane for sogna i Vanylven før dette protokollført i Volda prestegjeld som Vanylven var ein del av før dette året men det ser ikkje ut til at dei pr i dag skanna og utlagde kyrkjebøkene for Volda inneheld opplysningar om Vanylven.

 

Derimot veit eg at det på 1950-talet eksisterte ei klokkarbok for åra 1729/1730 og som då var i privat eige. Denne boka er medteken som kjelde for fyrste bygdeboka for Vanylven i 1957.

 

Vanylven var residerande pastorat frå 1601 ifl soknehistorikken. Ein residerande pastor var ein kapellan som hadde funksjon som sokneprest. Det innebar m.a. heilt sikkert at han førte (eller skulle ha ført...) eiga kyrkjebok.

Til samanlikning veit vi at residerande kappelan i Haram (under Borgund prg.) førte eiga kyrkjebok; teken vare på frå 1689.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kirkebøker for Vefsn på Helgeland er ført fra 1690-1693, og det er ingen ny kirkebok igjen før 1712. Kirkebøkene for Vågan i Lofoten før 1840 har gått tapt ved branner, og i Buksnes

i Lofoten er det en god del mangler av samme grunn. Det er kirkebøker der for 1732-1744, og 1773-1793. Det er noen få innføringer for årene 1818-1820, og deretter ingen kirkebok for 1840.

Er også en residerende kappelans bok 1704-1748, men det jeg har lest av denne har mest fra Flakstad. På Helgeland starter kirkebok for Hemnes(med Mo i Rana) i 1704, og det samme gjør

kirkeboka for Nesna. For Alstahaug er det ført kirkebøker fra 1714, og de er ført med sogenene Alstahaug, Sandnes, Tjøtta og Herøy. Vet ikke om det har vært kirkebøker tidligere for disse stedene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanylven prestegjeld i Møre og Romsdal vart oppretta i året 1742. Muligens vart opplysningane for sogna i Vanylven før dette protokollført i Volda prestegjeld som Vanylven var ein del av før dette året men det ser ikkje ut til at dei pr i dag skanna og utlagde kyrkjebøkene for Volda inneheld opplysningar om Vanylven.

 

Derimot veit eg at det på 1950-talet eksisterte ei klokkarbok for åra 1729/1730 og som då var i privat eige. Denne boka er medteken som kjelde for fyrste bygdeboka for Vanylven i 1957.

 

Mvh

Morten Sylte

Vanylven var residerande pastorat frå 1601 ifl soknehistorikken. Ein residerande pastor var ein kapellan som hadde funksjon som sokneprest. Det innebar m.a. heilt sikkert at han førte (eller skulle ha ført...) eiga kyrkjebok.

Til samanlikning veit vi at residerande kappelan i Haram (under Borgund prg.) førte eiga kyrkjebok; teken vare på frå 1689.

 

Eit tillegg om Vanylven:

I Lensrekneskapen for Sunnmøre 1606/07, Sakefall - avskrift her http://folk.ntnu.no/...kefall1607.html les vi:

 

Wandeffel skibreid

 

Amundt Eidis datter Sønn Wid Naffnn Anders

for hanndt Reff Nogle blade aff Kiercke bogenn i

Wandeffel Kiercke, for Hanns Wngdombs brøst och

Wforstanndt, affsognit medt Hannom for

Pendinge --- v dr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant lesning her!

Jeg vet at det i Nordland ble ført såkalte kirkestoler fra ca 1580-tallet (http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21159/27/)

Mener også at jeg har sett noen kirkestoler ble kalt kirkebok. Vil vel derfor tippe på at det kanskje var noe i den rettningen som fantes i Vanylven i 1607.

Men selvfølgelig blir det litt synsing....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten Christopher Gregerssøn, som tiltrådte i Tjølling i Vestfold mars/april 1716, innrettet straks ny kirkebok. I den gamle kirkeboka klager han over at det er umulig for ham å føre komplette lister over de geistlige handlingene som var utført siden forgjengeren Simon Ørtlein døde i oktober 1715. Kallet var blitt betjent på rundgang av andre prester i grevskapet, og klokkeren var ikke skrivekyndig. Resultatet er at kirkeboka for Tjølling er mangelfull for perioden oktober 1715 til mars 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Aust-Agder, Dypvåg i Holt

 

Denne protokollen har den siste handlingen 18/6-1706:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt, Klokkerbok nr. B 1 (1699-1705), Kronologisk liste 1699, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9525&idx_id=9525&uid=ny&idx_side=-3

 

Påfølgende protokoll har sin første handling 31/7-1707.

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Dypvåg i Holt, Klokkerbok nr. B 2 (1707-1721), Kronologisk liste 1707, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9426&idx_id=9426&uid=ny&idx_side=-2

 

Det mangler altså godt over et år fra juni 1706 til ut august 1707. Disse protokollene inneholder:

  • nattverdsgjester
  • introduserte kvinner
  • døpte
  • trolovelser og vielser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skifteprotokoll 3A 10 Salten sorenskriveri (1763-1765) ser ut til å mangle folio 349b til 355a, med mindre de er feilplassert. Kanskje en detalj, men de er nå allikevel borte ser det ut til. Kjenner ikke til om det finnes skifteekstrakter for området/tidsrommet.

 

Edit: det er nok ikke feilnummerering. Registeret bakerst under J henviser til fol. 350 blant annet.

Edit: eller er det feilnummerering bare? Nå ble jeg veldig usikker!

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkerboka for Langset i Akershus 1861-77 mangler gravlagte fra og med oktober 1871.

Dødsfall i denne perioden finnes i dødsfallslistene/protokollene for lensmannen i Eidsvoll og sorenskriveren for Øvre Romerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at det manglet nr 70-85 i de scannede dåpslistene for Gjesdal, men de er heldigvis skrevet inn i Dagsregisteret, men problemet er at disse ikke ser ut til å være scannet... Men så fikk jeg svar fra Kristian Hunskaar her:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/189361-mangler-i-døpte-i-lye-prgj-time-og-gjesdal-sokn-1841/?p=1603032

 

Jeg håper at disse sidene eksisterer slik at dåpslisten kan bli komplett ;)

Mulig det også finnes andre tilfeller, der døpte ikke finnes oversikten over døpte, men i Dagsregisteret?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.