Gå til innhold
Arkivverket

Gamle slektsforum borte?


Petter Vennemoe
 Del

Recommended Posts

Inntil nylig lå det en link til det gamle forumet inne på forsiden her. Den er tilsynelatende forsvunnet. Håper i det lengste at informasjonen i det gamle forumet ikke er blitt slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA har allerede informert at vi ikke får beholde det gamle forumet. Så da sitter vi igjen med en dårlig kopi, som er elendig formatert og derfor mangler linjeskift - og enda værre mangler både lenker, bilder og tekst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke helt borte. waybackmachine.org har en god del som er spart. Som eksempel fra 2007 http://web.archive.org/web/20070324025209/http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar&spraak=n Her er den flittige deltager Margaret som har første innlegget på den siden. Mitt problem er att jeg ikke har funnet hvordan man kan søke etter innlegg her. Lenker er med og i det minste de jeg har prøvd, fungerer.

 

Jeg har fortsatt den oppfattingen att om arkivverket ikke kan spare viktige digitale dokument så som det gamle brukerforumet slik att det kan brukes så er det synd og skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, det gamle forumet bør bestå, her ligger såpass mye uvurdelig informasjon og diskusjoner som bør være vel verdt å ta vare på, jeg bruker waybackmachine endel, men synes det bør være digitalarkivets oppgave å ta vare på dette. Synes vel også at det gamle arkivet er litt bortgjemt, man må vite hvor det ligger, det burde vel vært slik at også nye brukere kan finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk og pris for at i alle fall disse er sikret for ettertiden. Det ligger svært mye data der som bør være varig søkbart og som over tid bør kunne interessere ganske mange.

 

Selv siste uke har jeg benyttet innlegg i slike eldre temaer som kilde til opplysninger jeg gir i helt nye slike. Via googlesøk på konkrete navn gir det både rask oversikt og sparer svært mye tid med å lete frem data på nytt.

 

Jeg har i lang tid sterkt mislikt idiotien med at så mange må granske hver for seg og gjøre om igjen og om igjen og om igjen arbeid som allerede for lengst er gjort av andre. Minst like tåpelig er det at de færreste kilder er transkribert til en leselig og greit søkbar form. Den evinnelige, parallelle skrifttydingen og ikke minst gjentatte og innfløkte letingen i ofte nokså uleselige håndskrifter, som nå må gjøres av en rekke mer eller mindre dilettanter på området, forbruker ufattelig med nærmest totalt bortkastet tid (mener jeg) i forhold til heller å rette innsatsen mot fortolkingen av de faktiske opplysningene. Det sistnevnte er faktisk meget spennende, men krever jo litt evne til eget resonnement - det holder ikke bare med "talent" for å sitere hva andre har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har råfilene fra de gamle debattene og kan, når vi får tid, forsøke å få dem inn på nytt i en bedre utgave enn den vi har nå i det arkiverte forumet.

 

Som det allerede er blitt påpekt her så vil de gamle debattsidene forsvinne etterhvert. Fra nyttår av forsvinner også de gamle søkesidene. Årsaken til dette skiftet har vi diskutert flere ganger her i debattene så vi trenger ikke ta dette på nytt, det er ikke noe vi kan gjøre med den saken. Gamle DA blir nye DA om vi liker det eller ei. Vi prøver å gjøre nye DA til noe bedre enn det gamle, men vi er ikke ferdige med alt som skal på plass der enda. Jeg håper dere har litt mer tålmodighet igjen til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.