Gå til innhold
Arkivverket

Et gammelt portrett som jeg stusser litt over ............


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Jeg legger ut et bilde som høyst sannsynlig er av min tippoldemor Maria Pedersdatter født ved garden Trøen , Kveberg i Alvdal i 1823 , og bosatt ved garden Midtskogbroen i Tylldalen sammen med sin mann Avle Jonsønn Kveberg også fra Alvdal .

 

Maria Pedersdatter døde ved Midtskogbroen i Januar 1894 av lungebetennelse . Hun satte 9 barn til verden , hvorav 4 døde som små . Dette ble i meste laget for tippoldefar som tok sitt eget liv ved Midtskogbroen i August 1894 .

 

Jeg må også ilegge at de var sterkt religøse , om dette har noen betydning i så måte vet jeg ikke .

 

Av ALLE gamle familiebilder og porttretter jeg har samlet inn og også sett , som stammer fra denne tidsepoken så er samtlige kvinner ikledt sorte / mørke klær , tildels dystre sådan . Men dette var vel samtidens kvinnemote .

 

På vedlagte porttrett så er min angivelige tippoldemor ikledt en hvit kledning som jeg finner ganske uvanlig for denne tidsepoken . Og kledningen i seg selv ved nøye studering ser også noe uvanlig ut .

 

Hvis man studerer kinnene nøye så kan det også se ut som at hun er påført en slags " kunstig " farge , hvis det nå ikke er noe slags skyggeeffekt som spiller meg et puss .

 

Det aller første som slo meg var at hun var iført en likjole / klede og om dette kunne ha vært en " Post Mortem " fotografering

 

Når det er sagt så må jeg og nevne at bildet ikke har vært i et fotoalbum , men hele tiden stått i en liten sølvramme .

 

En annen ting som jeg stusser over er også det at bildet er tatt av fotograf N T Aastad i Horten . Jeg kan aldri tenke meg til at tippoldefar og tippoldemor reiste fra Tylldalen i Nord Østerdalen og til Horten for å få tatt et porttrett bilde av tippoldemor .

 

Og hvordan foregikk fotograferingen i samtiden , drev man noe som helst oppsøkende virksomhet ?

 

Skulle det dreie seg om " Post Mortem " fotografering så kan jeg skjønne at oppsøkende virksomhet på bygda måtte til .

 

http://no.wikipedia....mortem-portrett

 

Om fotograf N. T . Aastad i Horten

 

http://www.nb.no/pm_...dta=..&vis=3658

 

Det hadde vært litt spennende å fått noen innspill og synspunkter fra noen som kan litt om slike bilder , og som eventuelt kan ha noen formening om vedlagte bilde .

post-535-0-57844600-1385831778_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi er inne på gamle fotos .

 

Er Kvinnen på det første bildet identisk med kvinnen på dette andre familie bildet ?

 

Dette familiebildet er tatt ca. 1858 / 60 , mens bildet i innlegg # 1 må være tatt ca. 1890 + ( 1894 ) altså ca. 30 år senere .

post-535-0-52649200-1385832677_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi er inne på gamle fotos .

 

Er Kvinnen på det første bildet identisk med kvinnen på dette andre familie bildet ?

 

Dette familiebildet er tatt ca. 1858 / 60 , mens bildet i innlegg # 1 må være tatt ca. 1890 + ( 1894 ) altså ca. 30 år senere .

 

 

Nei trur ikkje hun er identisk, uten å være skråsikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn, de mørkere feltene på kinna vil jeg tro er skygge-effekt, når det gjelder fotografen, kan det være mulig at noen andre i familien etc. barn har bestilt kopi av et eldre fotografi hos fotografen i Horten, siden Aastad ikke hadde negativen ble fotografiet fotografert på nytt og Aastad satte sin logo på det. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! På de post portem-bildene jeg har sett av voksne personer har de alltid hatt øynene lukket og enten vært "stablet opp" i en stol med god støtte eller ligget pyntet i en kiste. Denne damen ser for meg lys levende ut, uten at jeg skal være skråsikker på noe som helst. Dette med oppfotografering uten negativ var vanlig, så man kan vel aldri være absolutt sikker på at fotografen som oppgis virkelig er fotografen som fotograferte bildet eller bare fotografen som avfitograferte det. Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moten i slutten av 1800 var nok ikke så svart lenger. Dama på bildet har rutete kjole.

 

Og jeg tror ikke det er din tippoldemor. Hun var vel ca.70 år da hun døde i 1894, og dama på bildet ser mye yngre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Berit. Hun på det 1. fotografiet ser ut til å være rundt 40 år gammel, og etter klærne å dømme, er vel bildet tatt mellom 1885 og 1894 (før fotografen døde). Kan det være en av hennes døtre eller svigerdøtre?

Nydelig bilde, okke som!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte dette kunne være av interesse?

Om klesdrakten til kvinnen på bildet, hun har en rutete kjole på seg.

Ramsmoen, Nordøsterdalsmuseet, Tynset åpnet i høst utstillingen "Serk og skjorte, stakk og liv".

http://www.nordosterdalsmuseet.no/4737.Ny-utstilling-pa-Ramsmoen.html

 

Her er det med et eks av en rutete kjole.

 

 

Museet har også en egen bildedatabase

http://www.nordosterdalsmuseet.no/2442.BILDE-NUMMER-50-000-PASSERT-PA-PRIMUS.html

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og innspill

 

Post Mortem fotografering er det definitivt IKKE .

 

På familiebildet er min tipp oldemor ca. 35 / 37 år , og dama på porttrettet må være i 40 / 45 år's alder .

 

Det som skaper litt forvirring for meg er at bak på porttrettet står det skrevet " mor sin bestemor " . ( skrevet med kvinnelig håndskrift ) Eieren av bildet tilhører min generasjon , og nedstammer også fra mine tipp oldeforeldre på familie bildet . Eieren av bildet er skråsikker på at det er hans mor sin håndskrift bak på bildet .

 

Hans mor var 3 generasjon etter våre tippoldeforeldre . Hennes igjen mor må således være denne " mor " som er omtalt bak på bildet , og hopper man således over en generasjon bakover , så kommer man til til denne " bestemoren " også er man tilbake til våre tipp oldeforeldre's generasjon .

 

Spørsmålet er jo også hvor mye forandrer et menneske seg på ca. 10 år ?

 

Det er noen karakteristiske trekk som går igjen på disse to bilder av damen . Ørenes fasong og høyde og måten de stikker litt ut på . Hun har høyt hårfeste , noe hun har prøvd å " skjule " på portrettet . Det intense blikket . Ansiktsformen er den samme bortsett fra at hun på portrettet har litt mer fylde i kinnene .

 

Eieren av bildet er på Tynset i helga og skulle snakke litt mere om sin far om dette bildet . Han blir tilgjengelig for meg i morgen

 

Legger ut et utsnitt av tippoldemor fra familiebildet som kanskje gjør det lettere å sammen ligne .

post-535-0-72130100-1385901862_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først er inne på bilder

 

Kan denne herremannen være en yngre utgave av min tipp oldefar på familiebildet ? ( Har lagt ved et lite utsnitts bilde av ham her )

 

Bildet er tatt på Tynset

 

På forhånd tusen takk for svar og innspill .

post-535-0-31103800-1385902246_thumb.jpg

post-535-0-81556100-1385903474.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og innspill

 

Post Mortem fotografering er det definitivt IKKE .

 

På familiebildet er min tipp oldemor ca. 35 / 37 år , og dama på porttrettet må være i 40 / 45 år's alder .

 

Det som skaper litt forvirring for meg er at bak på porttrettet står det skrevet " mor sin bestemor " . ( skrevet med kvinnelig håndskrift ) Eieren av bildet tilhører min generasjon , og nedstammer også fra mine tipp oldeforeldre på familie bildet . Eieren av bildet er skråsikker på at det er hans mor sin håndskrift bak på bildet .

 

Hans mor var 3 generasjon etter våre tippoldeforeldre . Hennes igjen mor må således være denne " mor " som er omtalt bak på bildet , og med en generasjon bakover til denne " bestemoren " så er man tilbake til våre tipp oldeforeldre .

 

Spørsmålet er jo også hvor mye forandrer et menneske seg på ca. 10 år ?

 

Det er noen karakteristiske trekk som går igjen på disse to bilder av damen . Ørenenes fasong og høyde og måten de stikker litt ut på . Hun har høyt hårfeste , noe hun har prøvd å " skjule " på portrettet . Det intense blikket . Ansiktsformen er den samme bortsett fra at hun på portrettet har litt mer fylde i kinnene .

 

Eieren av bildet er på Tynset i helga og skulle snakke litt mere om sin far om dette bildet . Han blir tilgjengelig for meg i morgen

 

Legger ut et utsnitt av tippoldemor fra familiebildet som kanskje gjør det lettere å sammen ligne .

 

Synes nå at det siste bildet hadde endel likheter jeg da. Tidsangivelsen på bildet behøver jo heller ikke være riktig og jeg synes nå det er mange som kan se slik ut som det første bildet med alder nærmere 50-60 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to damene er nok ikke samme person. Ansikt forandrer seg, men trekk vil være de samme. Neser blir større, men neserota blir ikke bredere. Øyelokk kan henge, men øyenbrynene synker ikke ned sammen med panna. Det er uansett såpass mye likheter at de kunne vært nær familie.

 

De to mannfolka har såpass mye likhet at de kunne jo vært far og sønn. Skulle vært litt større bilde av den eldste. B)

 

Mvh

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og innspill

 

Post Mortem fotografering er det definitivt IKKE .

 

På familiebildet er min tipp oldemor ca. 35 / 37 år , og dama på porttrettet må være i 40 / 45 år's alder .

 

Det som skaper litt forvirring for meg er at bak på porttrettet står det skrevet " mor sin bestemor " . ( skrevet med kvinnelig håndskrift ) Eieren av bildet tilhører min generasjon , og nedstammer også fra mine tipp oldeforeldre på familie bildet . Eieren av bildet er skråsikker på at det er hans mor sin håndskrift bak på bildet .

 

Hans mor var 3 generasjon etter våre tippoldeforeldre . Hennes igjen mor må således være denne " mor " som er omtalt bak på bildet , og hopper man således over en generasjon bakover , så kommer man til til denne " bestemoren " også er man tilbake til våre tipp oldeforeldre's generasjon .

 

Spørsmålet er jo også hvor mye forandrer et menneske seg på ca. 10 år ?

 

Det er noen karakteristiske trekk som går igjen på disse to bilder av damen . Ørenes fasong og høyde og måten de stikker litt ut på . Hun har høyt hårfeste , noe hun har prøvd å " skjule " på portrettet . Det intense blikket . Ansiktsformen er den samme bortsett fra at hun på portrettet har litt mer fylde i kinnene .

 

Eieren av bildet er på Tynset i helga og skulle snakke litt mere om sin far om dette bildet . Han blir tilgjengelig for meg i morgen

 

Legger ut et utsnitt av tippoldemor fra familiebildet som kanskje gjør det lettere å sammen ligne .

 

 

Kan si at min mor referere til sin bestemor som "mor" noe hennes søsken også gjør. Så det kan kanskje hjelpe litt på hvem det er?Dvs at det kan være bestemor til vedkommende om har skrevet på bilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at min mor referere til sin bestemor som "mor" noe hennes søsken også gjør. Så det kan kanskje hjelpe litt på hvem det er?Dvs at det kan være bestemor til vedkommende om har skrevet på bilde...

 

Det kan jo være en forklaring det ja.. I min slekt blir min fars (pappa) foreldre av sine barnebarn kalt:

 

*Bestemor og Bestefar.

*Mormor og Morfar.

*Mor og Far (Uansett om det er barnebarn eller oldebarn..)

 

Mor og far har aldri vært naturlig å kalle sine sine foreldre i min slekt,

men mor og far har vært brukt mye om besteforeldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.