Gå til innhold
Arkivverket

Alle som holder Aftenposten har også tilgang til Aftenpostens arkiv


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Men, etter å ha reklamert så får jeg idag bekreftelse fra Aftenpostens kundesenter at

 

"Vi har en feil i arkivsøket på web som medfører at den avisen man har søkt opp ikke samsvarer med den som vises når man klikker på søketreffet/åpner avisen. Vi beklager dette.

 

Det jobbes med å fikse feilen så raskt som mulig.

 

Hvis du har tilgang på nettbrett fungerer søkerfunksjonen her som normalt."

 

Tilgang til arkivet får en etter at en har logget seg inn på Aftenposten, Kundesenter og Logg in. Etter innlogging klikker en på "hodet" øverst til høyre.

 

Jeg venter meg mye av disse kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, etter å ha reklamert så får jeg idag bekreftelse fra Aftenpostens kundesenter at

 

"Vi har en feil i arkivsøket på web som medfører at den avisen man har søkt opp ikke samsvarer med den som vises når man klikker på søketreffet/åpner avisen. Vi beklager dette.

 

Det jobbes med å fikse feilen så raskt som mulig.

 

Takk, Leif. Det var fint å få en forklaring på dette problemet som jeg senest i går kastet bort mye tid på.

 

Ellers har jeg holdt Afteposten arkiv siden det ble lansert og funnet en stor mengde med godbiter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke i orden ennå. Nå synes jeg at dette tar for lang tid.

 

Hva sier Forbrukerrådet om at Aftenposten reklamerer med at "alle abonenter har tilgang til Aftenpostens Arkiv", når de ikke kan bruke denne tjenesten ennå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reklamerte og klaget for en stund siden og krevde avslag i prisen ettersom produktet ikke fungerer som det skal, og argumenterte med at det er urimelig å betale 199.- (Aftenposten digital) pr. mnd. når jeg opprinnelig bare var kjøper av Aftenposten arkiv og kun interessert i sistnevnte. Jeg foreslo 3 mnd. gratis abonnement på Afteposten digital for tort og svie om jeg i det hele tatt skulle fortsette å være abonnent, og fikk dette svaret:

 

«Takk for din henvendelse,

 

Vi har dessverre en feil i arkivsøket på web som medfører at den avisen du har søkt opp ikke samsvarer med den som vises når du klikker på søketreffet/åpner avisen. Vi beklager dette.

 

Det jobbes med å fikse feilen så raskt som mulig.

 

Hvis du har tilgang til nettbrett kan bruke søkefunksjonen her i stedet - denne fungerer som normalt.

 

Vi har nå kreditert deg 199 kr på ditt abonnement, tilsvarende 1 mnd. gratis digitalpakke.

 

Ha en fin dag!

 

Vennlig hilsen

P. Axxxxxxn

 

Aftenpostens Kundesenter»

 

 

Nå avventer jeg til over nyttår for å se hva som skjer videre. Det finnes en nødløsning ved å velge år og dato via kalenderen nede i v. hjørne, men det hjelper ikke om man ikke treffer riktig på morgen- eller aftennummeret, og den løsningen er uansett mer tidkrevende å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen, Espen og Leif! Et veldig frustrerende problem. Det var faktisk tilstede før oppgraderingen også, men det virket som det kun var begrenset til enkelte datoer/utgaver.

 

Etter oppdateringen til det nye systemet har jeg også lagt merke til at hvis man fks velger morgenutgaven en spesifikk dato, så kan det hende at man blir tatt til aftenutgaven istedet for en blank side med "manglende utgave." I noen tilfeller har jeg valgt aftenutgaven en dato og blitt tatt til morgenutgaven dagen etter!

 

Pga dette har jeg flere ganger måttet kontinuerlig dobbeltsjekke om jeg faktisk leter i utgaven jeg var ute etter, ellers risikerer jeg å kaste bort masse tid. Håper de også fikser dette i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var litt rask med å friskmelde Aftenpostens arkiv. Jeg ser nå at utvalget er sterkt begrenset og jeg får oftest bare tilslag på 3-4 poster når svaret skulle vært 50-60 og overhodet ingen dødsannonser, dessverre.

 

Dette er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mykje av innhaldet ikkje er søkbart hos Aftenposten er ikkje noko nytt. Skal ein finne dødsannonsar må ein stort sett bla seg fram, evt. søkje i Nasjonalbiblioteket sin database, gjette seg til kva for nokre av treffa der som kan vere relevante, for så å bla seg fram i rett Aftenpostenutgåve. Det irriterer meg framleis at Nasjonalbiblioteket for noko over eit år sidan bytte ut ei godt fungerande treffliste med ei liste som berre inneheld nokre store ikon der ein må gjette seg fram. Det er såleis ikkje berre hos Digitalarkivet at ein mistar funksjonalitet når det gamle skal erstattast med nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å velje dato ser ikkje ut til å fungere i det heile teke. Eg prøver å velje morgonutgåva av 13/7 1956, men får berre opp siste avisa eg har gått inn på via søk uansett kva eg gjer. Det same skjer uansett kva dato eg prøver å velje. Er det andre som opplever dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.