Gå til innhold
Arkivverket

Johan A Værnes (f Hanssen) 1859-19??


Wærnes
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Tipp olde foreldrene våre

 

Johan A Værnes (f Hanssen) (10 april??) 1859

Og Beret martha Henriksdatter f 8 August 1856

 

jeg får flere smart treff på my heritage men da står Johan med 19 oktober 1883 som dødsdato.

Men jeg finner forøvrig ut at Johan og Beret før 6 barn på skatval etter 1883, deriblant Gustav 6 April 1895( som er vårt opphav).

totalt finner jeg 7 barn.

og den siste som jeg har bekreftet er Håkon Kristian Johansen (Værnes) 8 mars 1900 på Skatval.

satidig ser jeg også at 19 Oktober 1883 som jeg får treff på ikke kan være dødsdato men er bryllupet til Johan Og Beret.

 

Har prøvd å søke gjennom kirekbøkene for skatval, men klarer ikke å finne en bekreftelse på når Johan gikk bort.

 

Så jeg lurte på om noen hadde tilgang til bygdebok for Skatval(Stjørdal) for aktuell tidsperiode og kunne gjøre et oppslag for meg???

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Michael.

I ditt tema Hjalmar Gustav Wærnes skrev jeg at Johan døde på Skatval.

 

Dessverre står det ingenting i Stj. boka om når.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd.

Takk for svar.

 

jeg så innlegget ditt på Hjalmar tråden, men siden du skrev at han døde på Skatval, tenkte jeg det kunne være en mulighet at datoen også sto der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi jeg har vært litt på villspor her ser jeg, drev å så i kirkebøker helt opp til 1932, men her er Beret faktisk enke i 1910.

Siden de fikk en sønn i 1900 så må det være i dette 10 året at Johan går bort.

Ser av FT i 1900 at kun 3 av 7 barn står opplistet, Jeg vet at det finnes etterkommere av 2 av disse Hågen og Gustav.

det er mulig jeg må dreie over til dødsfall i skatval for å se om noen eventuelt står der.

Så spørs det om disse da kan være plassert i foster heimer i 1910, vist alle 7 barne fremdeles lever

Ser i FT fra 1910 at fødseldatoen er feil, kirkeboken sier 8 August 1856,

 

Dette ble om ikke mer interesant.

Takk for den nye informasjonen

 

 

 

Tyder da på at både Gustav og Håkon er ute av heimen.

Hågen var født i 1883 så han er nok i 1910 nesten i 30 årene,

så han har nok flyttet ut i egen regi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt han ikke er beskrevet med noen navne alternativer, så klarer ikke jeg å se at han står noe sted.Så dødsdatoen til Johan forblir et lite mysterium, siste livstegn er unnfangelsen av Håkon Kiristian som blir født i mars 1900,

så han levde ihvertfall sommeren 1899, og i FT 1910 er kona enke.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner disse årene under Nedre Stjørdal.

 

 

 

Fant ikke noe på Nedre Stjørdal,

 

forøvrig fant jeg en av hans sønner opplistet

Johan Bernhard Johansen,( f 30.01.1886) klarte ikke helt å se hva dødsårsaken var,

står han forsvant fra Hell stasjon 23.12.1909, og dette er også hans dødsdato, men han ble ikke begravet på Skatval før 19/2 1910 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kjennskap til hvor det ble anlagt jernbaner på den tida. Han var jo jernbanearbeider så det er mulig han var et annet sted da han døde.

 

Hvor fant du Johan Bernhard opplista? Enten må du huske på å gi slike opplysninger eller legge inn lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe på Nedre Stjørdal,

 

forøvrig fant jeg en av hans sønner opplistet

Johan Bernhard Johansen,( f 30.01.1886) klarte ikke helt å se hva dødsårsaken var,

står han forsvant fra Hell stasjon 23.12.1909, og dette er også hans dødsdato, men han ble ikke begravet på Skatval før 19/2 1910 .

 

Johan Bernhard http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=167&uid=196332&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R22%25B7%25B4%25001%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586f%25E6%25D6%25B5%2500%25CA%250E%2509%25FA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kjennskap til hvor det ble anlagt jernbaner på den tida. Han var jo jernbanearbeider så det er mulig han var et annet sted da han døde.

 

Hvor fant du Johan Bernhard opplista? Enten må du huske på å gi slike opplysninger eller legge inn lenke.

 

 

Jeg er ikke sikker på hvor det foregikk bygging i dette tidsrommet.

vet at namsos banen ble startet i 1922, og åpnet i 1933,

Her hørte jeg rykter om at den ene sønnen til Johan deltok Gustav Johanesen Wærnes, han er forøvrig vårt opphav også.

Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke sikkert.

Bygging av Nordlandsbanen startet rundt 1900, Trondheim- Støren ble åpnet rundt 1920..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Stjørdal åpnet jernbanen i 1902.

 

Så hvis han fortsatt arbeidet på jernbanen var han nok nord for Stjørdal etter den tid.

 

Kanskje kan han finnes f.eks i Levanger, Steinkjer eller kanskje også enda lengre bort.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsårsaken var leversygdom.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Landsoknet i Levanger, Klokkerbok nr. 721C01 (1880-1917), Døde og begravede 1902, side 242.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6601&idx_id=6601&uid=ny&idx_side=-254

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070423640326.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Berhard døde av drukning, faldt i elven, formentlig i drukkenskap.

Helt til høyre: Fantes som lik i Stjørdalselven 4?/2 10. Ukjent bopel, var på reise fra Elverum i Østerd. til Skatval. .- ibid. Etterforskning pågår.

 

Det er jo mulig at far og sønn, som begge var jernbanearb., var i Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Berhard døde av drukning, faldt i elven, formentlig i drukkenskap.

Helt til høyre: Fantes som lik i Stjørdalselven 4?/2 10. Ukjent bopel, var på reise fra Elverum i Østerd. til Skatval. .- ibid. Etterforskning pågår.

 

Det er jo mulig at far og sønn, som begge var jernbanearb., var i Elverum.

 

Far døde i 1902, ifølge kirkebok fra levanger, han var da i levanger området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med jernbanen som går fra Trondheim til Sverige, langs E14.

 

Du behøver ikke å bruke Multisitat eler lign. for å svare. Det står alltid en ubrukt svarboks under siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.