Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallmelding/Skifte etter Ole Jonsen/Oleane Knudsdatter, Elverum


Kyrre Martin Sveen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på om dere kan finne dødsfallmelding eller skiftepapirer for Ole Jonsen og/eller Oleane Knudsdatter fra Elverum.

Ole Jonsen ble født 9.jan 1816 på Hogseth og døde 12. desember 1892 på Øvergaard i Elverum

Kona Oleane Knudsdatter ble født ca 1818 og døde 20. september 1872 på Rugsveen, Elverum.

 

Det er særlig oppføringer om barna jeg er ute etter. Et par av dem, Oluf og Petronille, har jeg ikke funnet ut hvor ble av.

 

Med vennlig hilsen

Kyrre Martin Sveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Østerdal sorenskriverembete, dødsfallsmeldinger eske 4 (1869-1875), døde i Elverum 1872:

Oleana Knudsdatter Stygberget, 55 Aar gl. Død: 20. september. Arvinger: Manden og 8 Børn, hvoraf 3 umyndige lever. Intet at skifte.

 

Sør-Østerdal sorenskriverembete, dødsfallsmeldinger eske 7 (1888-1892), døde i Elverum 1892:

Selveier Ole Johnsen Øvergaard, Stygberget, 76 Aar. Død: 12. desember. Enken og 6 myndige Børn af 1ste Ægteskab. Intet at skifte da Fattigvæsenet har overtaget Pladsen med Forsørgelse af Afdøde og dennes Kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Selvom jeg bringer opp et sidetema, synes det riktig å oppklare farskapet til Oleane Knudsdatter Stygberget #18 born May 8 1818 - # 71 died September 20 1872 Rugsveen in Elverum. Moren Anne Tronddatter Gjerdrum fra Waaler Sogn utlegger at ungkar Knud Arnesen S. Hogstad er barnefaren, men når Oleane konfirmeres [#31 Oct 14 1832] og gifter seg [# 32 Dec 28 1839] er Knud Olsen Hogstad registrert som hennes far. Foreligger det noen sammenheng her som kan oppklares?

Med vennlig hilsen Ole Petter Bjerkek

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2018 den 6.14, Ole Petter Bjerkek skrev:

Selvom jeg bringer opp et sidetema, synes det riktig å oppklare farskapet til Oleane Knudsdatter Stygberget #18 born May 8 1818 - # 71 died September 20 1872 Rugsveen in Elverum. Moren Anne Tronddatter Gjerdrum fra Waaler Sogn utlegger at ungkar Knud Arnesen S. Hogstad er barnefaren, men når Oleane konfirmeres [#31 Oct 14 1832] og gifter seg [# 32 Dec 28 1839] er Knud Olsen Hogstad registrert som hennes far. Foreligger det noen sammenheng her som kan oppklares?

Med vennlig hilsen Ole Petter Bjerkek

 

 

 

Det du skriver her er ikke riktig. Jeg skal lede deg inn på rett spor:

 

Olianna Knutsdatter, som er født ca. 1818, men som det ikke er ført dåp på i Elverum kirkebok, var datter av Knut Olsen (1785-1864) og Anne Persdatter (1776-1840), brukere på Rugsvea (Lykkja) i Styggberget i Elverum (Knut bodde ikke på Hogstad). Knut og Anne, som begge var elverumsokninger, ble gift i Elverum 1811 og hadde barn både før og etter 1818. Knut var fra Styggberget, men født på Sætern eller en plass derunder, mens Anne var fra Julusskverna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din redegjølrelse som er sendt videre til Douglas Pederson (USA). Han er taknemlig over å ha fått oppklare denne sammenheng med denne del av sin familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.